Voedsel

TOP 11 GROOTSTE LEUGENS VAN DE JUNKFOODINDUSTRIE

Er is geen fatsoen in de manier waarop junkfoodbedrijven hun marketing doen.Het enige waar ze om geven, is winst en ze lijken bereid om zelfs de gezondheid van kinderen op te offeren voor hun eigen geldelijk gewin.

young woman buying bread 1296x728 - TOP 11 GROOTSTE LEUGENS VAN DE JUNKFOODINDUSTRIE

Dit zijn de 11 grootste leugens van de junkfoodindustrie.

1. Low-Fat or Fat-Free

Een van de bijwerkingen van de ‘oorlog’ tegen vet was een overvloed aan verwerkte producten met verminderde hoeveelheden vet.

Deze producten bevatten meestal labels die ‘vetarm’, ‘verminderd vet’ of ‘vetvrij’ zeggen.

Het probleem is dat de meeste van deze producten helemaal niet gezond zijn.

Voedingsmiddelen waarvan het vet is verwijderd, smaken meestal niet zo goed als de versies met vol vet. Weinig mensen willen ze opeten.

Om deze reden laden voedselproducenten deze producten met toegevoegde suiker en andere additieven ( 1 ).

Het is nu bekend dat vet oneerlijk is gedemoniseerd, terwijl groeiend bewijs de gevaren van toegevoegde suiker heeft onthuld.

Wat dit betekent is dat “vetarm” voedsel meestal veel erger is dan hun “normale” tegenhangers.

SAMENVATTING Als een product de woorden “vetarm” of iets dergelijks op het etiket heeft, bevat het waarschijnlijk toegevoegde zoetstoffen. Houd er rekening mee dat deze bewerkte voedingsmiddelen niet noodzakelijkerwijs een gezonde keuze zijn.

2. Trans Fat-Free

Bewerkte voedingsmiddelen hebben vaak “transvetvrij” op het etiket. Dit hoeft niet per se waar te zijn.

Zolang een product minder dan 0,5 gram transvetten per portie bevat, mogen ze dit op het etiket zetten ( 2 ).

Zorg ervoor dat je de ingrediëntenlijst nakijkt. Als het woord “gehydrogeneerd” ergens op het etiket verschijnt, bevat het transvetten.

Het is eigenlijk niet ongewoon om gehydrogeneerde vetten te vinden in producten die transvetvrij zijn gelabeld.

SAMENVATTING Vermijd alles met het woord ‘gehydrogeneerd’. Voedingsproducten die transvetvrij zijn, kunnen zelfs tot 0,5 gram transvet per portie bevatten.

3. Includes Whole Grains

In de afgelopen decennia hebben consumenten de indruk gekregen dat volle granen behoren tot de gezondste voedingsmiddelen die ze kunnen eten.

Ik ben het er 100% mee eens dat volle granen beter zijn dan geraffineerde granen, hoewel er geen bewijs is dat het eten van volle granen gezonder is dan helemaal geen granen.

Dat gezegd hebbende, bevatten bewerkte voedingsmiddelen zoals granen vaak hele granen. Het probleem is dat hele granen niet altijd ‘heel’ zijn. De korrels zijn verpulverd tot zeer fijne bloem ( 3 , 4 ).

Ze kunnen alle ingrediënten uit het graan bevatten, maar de weerstand tegen een snelle spijsvertering is verloren en deze korrels kunnen je bloedsuikerspiegel net zo snel spinnen als hun verfijnde tegenhangers ( 5 ).

Plus, zelfs als een product kleine hoeveelheden volle granen bevat, is de kans groot dat het een ton andere zeer schadelijke ingrediënten bevat, zoals suiker en fructose-glucosestroop.

SAMENVATTINGDe meeste verwerkte voedingsmiddelen met volle granen zijn niet echt “heel” – ze zijn net zo snel verpulverd tot zeer fijn meel en spike-bloedsuikerspiegels als hun verfijnde tegenhangers.

4. Gluten-Free

Het eten van een glutenvrij dieet is tegenwoordig erg trendy.

Ongeveer 1,5% van de Amerikanen eet momenteel glutenvrij of probeert actief gluten te beperken. Een derde daarvan is niet gediagnosticeerd met coeliakie ( 6 ).

We zijn duidelijk dat ik een glutenvrij dieet volledig ondersteun. Er is bewijs dat naast volwaardige coeliakie, een deel van de mensen gevoelig kan zijn voor gluten of tarwe.

Bewerkte producten die als “glutenvrij” zijn geëtiketteerd en gemaakt zijn ter vervanging van glutenbevattende voedingsmiddelen, zijn over het algemeen niet gezond. Ze zijn ook veel duurder ( 7 ).

Deze voedingsmiddelen worden meestal gemaakt van sterk geraffineerde, hoog-glycemische zetmelen, zoals maïszetmeel, aardappelzetmeel en tapioca-zetmeel, en kunnen ook worden beladen met suiker.

Het eten van glutenvrij moet gaan over het graven van de geraffineerde granen en ze te vervangen door echt, volledig voedsel.

SAMENVATTINGZogenaamde “glutenvrije” producten worden vaak geladen met ongezonde ingrediënten. Vermijd ze en eet in plaats daarvan echt voedsel.

5. Hidden Sugar

Helaas lezen de meeste mensen geen ingrediëntenlijsten voordat ze een aankoop doen.

Maar zelfs voor degenen die dat wel doen, hebben voedselproducenten nog steeds manieren om de ware inhoud van hun producten te verbergen ( 8 ).

Op ingrediëntenlijsten worden de componenten in aflopende volgorde in aantal weergegeven. Als je op de eerste paar plekken suiker ziet, weet je dat het product vol zit met suiker.

Voedselproducenten brengen echter vaak verschillende soorten suiker in hun producten. Een voedingsmiddel kan suiker, hoogfructose-glucosestroop en verdampte suikerrietsap bevatten, allemaal verschillende namen voor exact hetzelfde – suiker.

Op deze manier kunnen ze een ander, gezonder klinkend ingrediënt als nummer één op de lijst hebben. Maar als je de hoeveelheden van deze drie verschillende soorten suiker zou optellen, zou suiker bovenaan staan.

Dit is een slimme manier om de echte hoeveelheid geraffineerde suiker in verwerkt voedsel te maskeren.

Hier is een artikel over de 56 meest voorkomende namen voor suiker .

SAMENVATTING Controleer of een product meer dan één soort suiker bevat. Als dat het geval is, kan suiker echt een van de beste ingrediënten zijn.

6. Calories per Serving

Het echte calorie- en suikergehalte van producten wordt vaak verborgen door te zeggen dat het product meer dan één portie is.

Een fabrikant kan bijvoorbeeld besluiten dat een reep chocola of frisdrank twee porties is, hoewel de meeste mensen niet stoppen voordat ze het hele ding hebben voltooid.

Voedselproducenten kunnen dit in hun voordeel gebruiken door te zeggen dat hun producten slechts een bepaalde hoeveelheid calorieën bevatten per portie.

Controleer bij het lezen van etiketten het aantal porties dat het product bevat. Als het twee porties bevat en er 200 calorieën per portie zijn, dan is het hele ding 400 calorieën.

Een 24-ounce (.7-liter) fles cola kan bijvoorbeeld 100 calorieën bevatten en 27 gram suiker per portie. Als de hele fles drie porties bevat, is de totale hoeveelheid 300 calorieën en 81 gram suiker.

Ik weet niets over jou, maar terug in mijn cola-drinken dagen, kon ik gemakkelijk 24 ounces (of meer) in een vergadering.

SAMENVATTING  Controleer het aantal porties op een etiket. Vermenigvuldig het totale suiker- en caloriegehalte met het aantal porties om het werkelijke totale aantal te vinden.

7. Fruit-Flavored

Veel bewerkte voedingsmiddelen hebben een smaak die natuurlijk klinkt.

Vitamine water met sinaasappel smaak smaakt bijvoorbeeld naar sinaasappels. Er zitten echter geen echte sinaasappels in.

De zoete smaak komt van suiker en de sinaasappelsmaak komt van kunstmatige chemicaliën.

Alleen omdat een product de smaak van echt voedsel heeft, wil nog niet zeggen dat er iets in zit. Bosbessen, aardbeien, sinaasappel, enz. – dit zijn vaak gewoon chemicaliën die zijn ontworpen om te smaken als het echte ding.

SAMENVATTING Alleen al omdat een product de smaak heeft van wat natuurlijk voedsel, betekent nog niet dat er zelfs maar een klein beetje van dat voedsel in het product zit.

8. Small Amounts of Healthy Ingredients

Verwerkte producten bevatten vaak kleine hoeveelheden ingrediënten die algemeen als gezond worden beschouwd.

Dit is puur een marketingtruc. Meestal zijn de hoeveelheden van deze voedingsstoffen te verwaarlozen en niets te compenseren voor de schadelijke effecten van de andere ingrediënten.

Op deze manier kunnen slimme marketeers ouders misleiden door te denken dat ze gezonde keuzes maken voor zichzelf en hun kinderen.

Sommige voorbeelden van ingrediënten die vaak in kleine hoeveelheden worden toegevoegd en vervolgens prominent op de verpakking worden weergegeven, zijn omega-3 vetzuren, antioxidanten en volle granen.

SAMENVATTING Voedselproducenten plaatsen vaak kleine hoeveelheden gezonde ingrediënten in hun producten om mensen te laten denken dat de producten gezond zijn.

9. Hiding Controversial Ingredients

Veel mensen beweren negatieve reacties te hebben op bepaalde voedselingrediënten en kiezen er daarom voor deze te vermijden.

Voedselproducenten verbergen deze controversiële ingrediënten echter vaak door ernaar te verwijzen met technische namen die mensen niet kennen.

In Europa kan MSG (monosodium glutamaat) bijvoorbeeld E621 worden genoemd en kan carrageenan E407 worden genoemd.

Hetzelfde kan gezegd worden van vele soorten suiker, zoals “verdampte suikerrietsap” – het klinkt natuurlijk, maar het is eigenlijk gewoon suiker.

SAMENVATTINGVoedselproducenten verbergen vaak het feit dat hun producten controversiële ingrediënten bevatten door ze iets anders te noemen.

10. Low-Carb Junk Foods

Low-carb diëten zijn de laatste decennia behoorlijk populair geweest.

Voedingsproducenten hebben de trend ingehaald en zijn begonnen met het aanbieden van verschillende low-carb-producten.

Het probleem met deze voedingsmiddelen is hetzelfde als bij de “vetarme” voedingsmiddelen – dat ze niet noodzakelijk gezond zijn.

Dit zijn meestal verwerkte junkfood gevuld met ongezonde ingrediënten. Kijk naar de ingrediëntenlijst voor producten zoals Atkins low-carb bars . Dit is geen eten!

Er zijn ook voorbeelden van koolhydraatrijke soorten brood en andere vervangende producten die veel meer koolhydraten bevatten dan het label beweert.

SAMENVATTING“Low-carb” -producten worden vaak sterk verwerkt en gemaakt met zeer ongezonde ingrediënten.

Hoewel biologisch voedsel enkele voordelen kan hebben , gebruiken veel voedselproducenten het woord ‘organisch’ om mensen te misleiden.

Als u bijvoorbeeld ‘ruwe biologische rietsuiker’ ziet op een ingrediëntenlijst, is dit in feite exact hetzelfde als gewone tafelsuiker.

Alleen omdat iets biologisch is, betekent nog niet dat het gezond is.

SAMENVATTING Veel voedingsmiddelen bevatten ongezonde ingrediënten die toevallig organisch zijn. Dit betekent niet dat ze gezonder zijn dan hun niet-organische tegenhangers.

Natuurlijk is het het beste om bewerkte voedingsmiddelen helemaal te beperken en in plaats daarvan echt, heel voedsel te eten. Op die manier hoeft u zich geen zorgen te maken over labels en ingrediëntenlijsten.

Echt voedsel heeft zelfs geen ingrediëntenlijst nodig. Echte voeding IS het ingrediënt.

 

pinit fg en rect red 28 - TOP 11 GROOTSTE LEUGENS VAN DE JUNKFOODINDUSTRIE