Voedsel

TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

  • Wat is precies cholesterol?

  • Het belang van cholesterol
  • Twee hoofdsoorten van cholesterol
  • Het gevaarlijke effect van LDL-C
  • Aanbevolen hoeveelheid cholesterol
  • Top 13 voedingsmiddelen die cholesterol kunnen verlagen
    • Groene thee
    • Haver en gerst
    • Amandelen en zaden
    • Avocado
    • Olijfolie
    • Vis
    • Knoflook
    • Veenbes
    • Spinazie
    • Bonen en linzen
    • Margarine
    • Rode wijn
    • Appels
  • De slechte kant van LDL-cholesterol
  • Wat kan LDL-cholesterol schaden?
  • Factoren die LDL-cholesterol beïnvloeden

Je hebt misschien gehoord van cholesterol dat veel kwalen veroorzaakt, omdat je je dat kunt herinneren, maar heb je je ooit afgevraagd waarom?

En als je dat hebt gedaan, heb je ooit het antwoord gevonden?

Het is echt moeilijk om iets te geloven dat je (nog) niet begrijpt; en soms sceptisch zijn, helpen ons om de zaak volledig te achterhalen.

Het vragen van meer informatie is essentieel om een ​​diepgaand begrip van het probleem te hebben.

In dit artikel zal ik uitleggen wat goed en slecht cholesterol is, en hoe het te beheersen met verschillende voedingsmiddelen.

In werkelijkheid is cholesterol iets waar we beter volledige kennis van zouden moeten hebben om cholesterolgerelateerde ziekten te vermijden, zoals de volgende:

  • Coronaire hartziekte
  • Beroerte
  • hypertensie
  • Perifere vaatziekte
  • Diabetes type 2
  • zwakzinnigheid
  • Ziekte van Alzheimer
  • atherosclerose

 

Wat is precies cholesterol?

 

Cholesterol is een zachte, wasachtige substantie die voor 75% van nature door het lichaam wordt geproduceerd, voornamelijk de lever.

De andere 25% kan worden geproduceerd door het voedsel dat we eten.

Het heeft amfipatische eigenschappen waarin het zowel in water oplosbare als in vet oplosbare porties heeft.

Het lichaam heeft cholesterol nodig voor het goed functioneren van de hersenen, de huid en andere organen van het lichaam.

Kort gezegd heeft ons lichaam cholesterol nodig om steroïde hormonen en andere stoffen te produceren die ons helpen het voedsel dat we eten te verteren.

Cholesterol wordt ook vaak de stille moordenaar genoemd.

 

Athersclerosis - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Het belang van cholesterol

 

Cholesterol werkt door door onze bloedbaan te reizen in kleine groepen die lipoproteïnen worden genoemd en die is gemaakt van lipide en eiwit.

Het is ook aanwezig in elke cel van ons lichaam, waar het het lichaam helpt de celmembranen, vitamine D, hormonen en galzouten te produceren die het lichaam helpen bij de vertering van voedsel .

Eiwitten en lipiden geven cholesterol door in het hele lichaam.

 

Twee hoofdsoorten van cholesterol

 

Het belang van cholesterol in ons lichaam is essentieel, maar het is net zo belangrijk om te begrijpen dat er twee soorten cholesterol zijn.

De eerste wordt vaak "de slechte" cholesterol of lipoproteïne-cholesterol met lage dichtheid (LDL-C) genoemd omdat het tandplak produceert die de bloedvaten samen met andere stoffen kan verstoppen als we te veel in het bloed circuleren.

De andere wordt "de goede cholesterol" of lipoproteïne-cholesterol met hoge dichtheid (HDL-C) genoemd, omdat het de slechte cholesterolconcentratie in de binnenwanden van onze bloedvaten helpt tegengaan, waardoor verschillende soorten hartaandoeningen zoals atherosclerose (verharding van de slagaders).

Maar als we cholesterol nodig hebben, hoe kan het dan schadelijk zijn?

 

oil and heart disease - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Het gevaarlijke effect van LDL-C

 

Overtollig is gevaarlijk en hetzelfde geldt voor cholesterol.

Als we te veel LDL hebben, zou het ons schaden en ons het meest doden.

Als we echter grote aantallen HDL hebben, is dat een goede zaak omdat HDL helpt om de plaque in onze ader te ontstoppen en het lichaam helpt het terug naar de lever te transporteren om te worden gerecycled.

Dat gezegd hebbende, de bewering dat cholesterol gevaarlijk is, is een mythe.

Aan de andere kant hebben we misschien ook gehoord dat we een hoog cholesterolgehalte zouden moeten hebben om hartaandoeningen te voorkomen, maar dit is nog steeds een groot debat op het gebied van geneeskunde.

 

Aanbevolen hoeveelheid cholesterol

 

USDA onderschrijft sterk het consumeren van maximaal 300 mg cholesterol per dag, maar we moeten verzadigd en transvet voedsel altijd zo veel als mogelijk beperken, omdat het geen deel uitmaakt van ons dagelijks dieet.

Een hoog cholesterolgehalte is een van de meest beheersbare risicofactoren voor hartkwalen en beroertes.

Het is net zo belangrijk als het doen van uw dagelijkse training.

Het veranderen van onze levensstijl en eetgewoontes kan ons zelfs helpen een optimale gezondheid te bereiken en als we echt van onszelf houden, moeten we ons bewust worden van onze cholesterol en meer rekening houden met het voedsel dat we eten.

 

Top 13 voedingsmiddelen die cholesterol kunnen verlagen

 

green tea benefits 1 - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Groene thee

 

Thee wordt over de hele wereld veel gebruikt, met name in Aziatische landen en je hebt je misschien al een tijdje afgevraagd waarom.

In werkelijkheid is het drinken van thee als onderdeel van het verlagen van cholesterol altijd controversieel geweest, maar er zijn veel klinische onderzoeken geweest die de betekenis van thee in ons dieet aantonen.

Ten eerste bevat thee antioxidanten en essentiële voedingsstoffen die gunstig zijn voor de bestrijding van kankerverwekkende stoffen in ons lichaam.

Groene thee bevat flavonoïden die helpen bij het verminderen van lipoproteïne met lage dichtheid (LDL-cholesterol) .

Ook is in een ander wetenschappelijk onderzoek de consumptie van ongeveer 120 ml tot 599 ml groene thee per dag gedurende een heel jaar significant in het verlagen van de risico's van hypertensie met een totaal van 46% en ongeveer 65% wanneer je 600 ml per dag consumeert.

Het is ook geweldig om te weten dat groene thee weinig calorieën bevat.

 

oats whole against cholesterol - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Haver en gerst

 

Deze volle granen staan ​​op de top van de beste bronnen van oplosbare vezels, omdat ze het vermogen van ons lichaam om cholesterol te absorberen blokkeren en het LDL met 5 tot 10% verlagen.

Het wordt aanbevolen om 10 tot 25 gram haver of gerst per dag te nemen.

Gerst en andere volle granen bevatten veel magnesium, wat het risico op diabetes type 2 met 19% vermindert

 

almonds help against bad cholesterol - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Amandelen en zaden

 

Of u het nu gewoon op uw gerecht strooit of het eet zoals het is, amandelen helpen het cholesterol te verlagen omdat het (speciaal de huid) stoffen bevat die voorkomen dat LDL wordt geoxideerd.

Amandelen zijn een uitstekende bron van voedingsstoffen die helpt bij het verlagen van LDL-cholesterol.

Het bevat biotine, vitamine E, mangaan, enkelvoudig onverzadigde vetten en vezels.

Om te helpen uw slechte cholesterol te verlagen, maakt u amandelen deel uit van uw boodschappenlijstje.

Het bevat veel HDL-cholesterol dat het slechte vet bestrijdt. Het is ook geweldig om te weten dat amandelen het risico op hartaandoeningen en diabetes verminderen .

 

avocado knife table - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Avocado

 

Avocado bevat enkelvoudig onverzadigd vet waarvan is vastgesteld dat het het LDL-gehalte aanzienlijk verlaagt en de HDL van het lichaam verhoogt.

Je kunt het eten zoals het is of er een shake van maken.

 

olive oil bottle cholesterol - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Olijfolie

 

Olijfolie kan het cholesterolgehalte met ongeveer 5 tot 15% verlagen door de absorptie van cholesterol te blokkeren.

U kunt olijfolie gebruiken om uw dagelijkse maaltijd te sauteren of als vervanging voor boter.

Veel mensen gebruiken dit ook als een saladedressing.

2 eetlepels olijfolie per dag wordt aanbevolen door Mayo Clinic .

 

salmon fish as cholesterol remedy - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Vis

 

Vis staat bekend om zijn omega 3 vetzuur .

Het is eiwit waarvan is aangetoond dat het de LDL verlaagt .

Twee porties vis per week wordt aanbevolen. Zalm, makreel en sardines zijn allemaal rijk aan omega-3 vetzuren .

 

garlic and cholesterol - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Knoflook

 

Het is bekend dat knoflook zelfs in vroegere tijden cholesterol verlaagt.

Veel onderzoeken kunnen hiervan getuigen.

Het is omdat knoflook bestaat uit veel anti-oxidanten die helpen om vrije radicalen te doden.

Het helpt bij de preventie van atherosclerose en de ziekte van Alzheimer.

Er zijn ook studies die het belang ervan aantonen in de preventie van een hartaanval en beroerte.

Oud knoflookextract kan LDL zelfs tot 10{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} verlagen bij hypercholesterolemie .

 

cranberries as cholesterol medecine - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Veenbes

 

Er zijn talloze studies gedaan waaruit blijkt dat veenbessen bestaan ​​uit antibacteriële en antivirale componenten.

Deze informatie werd een grote inspiratiebron voor de studie van cranberry-ingrediënten en hoe deze LDL kan verlagen.

De studie toonde aan dat cranberry anthocyanine bevat, wat in feite helpt bij het verlagen van LDL.

 

spinach in abowl - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Spinazie

 

Spinazie bevat carotenoïden die uitstekend zijn in het verlagen van LDL- en LDL-cholesterolcorrosie.

 

beans legumes whole grains - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Bonen en linzen

 

Er is gerapporteerd dat mensen die elke dag een voedingsgedeelte van bonen en linzen eten (ongeveer 130 g / dag) hun lipoproteïne met lage dichtheid significant verlagen.

Deze resultaten zijn gerapporteerd door John L. Sievenpiper, MD, PhD.

Consumptie van bonen en linzen helpt ook bij het voorkomen van hypercholesterolemie.

Het opnemen van deze voedingsmiddelen in uw dieet kan uw lichaam helpen goed te functioneren omdat het uw cholesterolniveau beheert.

 

bars of margarine - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Margarine

 

Verhoogde inname van verzadigd vet is in verband gebracht met de verhoogde gevolgen van hart- en vaatziekten (CVA).

De vervanging van verzadigd vet door meervoudig onverzadigd vet resulteerde in sommige studies in een verlaagd cardiovasculair risico.

Margarine is gemaakt van plantensterolen, wat wordt beschouwd als goede cholesterol.

Niet alle margarine zijn echter gemaakt van meervoudig onverzadigd vet, sommige zijn gemaakt van transvet dat zeer gevaarlijk is en het zou dus verstandig zijn om het etiket altijd te controleren.

In plaats van te gaan voor boter, die dierlijk vet bevat, ga je voor margarine.

Het is raadzaam om dagelijks minstens 2 gram margarine te hebben.

 

red wine bottle grapes - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Rode wijn

 

Rode wijn kan, bij gebruik in kleine hoeveelheden, LDL verlagen.

Dit is misschien niet nieuw voor u, maar het is heel goed om te vermelden dat het drinken van rode wijn het risico op een hartaanval kan verminderen.

Het drinken van rode wijn helpt ook bij het onderhoud van gezonde bloedvaten en beperkt de progressie van atherosclerose.

Het is raadzaam om wijn MODERNE TE drinken.

 

apple juice against cholesterol - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Appels

 

Sinds we kinderen waren, hebben we gehoord dat Apple de artsen weghoudt. Dit is waar vanwege de waardevolle inhoud die helpt bij het verlagen van ons LDL-cholesterol.

Studies suggereren dat het eten van appel ook de conditie van de hartgezondheid verbetert van mensen die zich in de middenvolwassenheid bevinden.

Het belangrijkste onderdeel van appels dat helpt bij het bestrijden van slecht cholesterol zijn polyfenolen en vezels.

Sommige studies beweren dat een lage hoeveelheid HDL in ons lichaam echt schadelijk is voor ons neurologisch en circulatiesysteem.

Hoewel het belang van het hebben van hoge HDL nog steeds onder eindeloze wetenschappelijke studies lijkt te liggen, blijft één ding heel duidelijk: dat we onze LDL (slechte cholesterol) moeten verlagen om gezondheidsproblemen te voorkomen die veroorzaakt worden door dit soort vet in ons lichaam.

 

De slechte kant van LDL-cholesterol

 

Zoals vermeld in het eerste deel van dit artikel, kan teveel van alles ons zeer schaden.

In het geval van LDL-cholesterol horen we vaak dat het schadelijk is, maar hoe kan het echt schadelijk zijn voor de gezondheid?

Is het altijd gevaarlijk?

Zo nee, wanneer wordt het echt onveilig en hoeveel van LDL mag onze gezondheid behouden?

LDL is helemaal niet erg als we alleen de precieze hoeveelheid hebben die nodig is om te functioneren.

Als we er te veel van hebben, wordt dat het probleem.

LDL werkt als een transportmiddel van antioxidanten en vetoplosbare stoffen rondom ons lichaam, wat betekent dat het even belangrijk is als HDL, dat ook helpt om cholesterol terug naar de lever te transporteren zodat de lever kan worden gerecycled, daarom wordt LDL ALLEEN slecht als het niet correct wordt gebruikt en als het is beschadigd.

 

woman heart condition cholesterol - TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN

 

Wat kan LDL-cholesterol schaden?

 

Wanneer LDL is beschadigd, wordt het geoxideerd LDL dat ontsteking in de bloedvaten veroorzaakt.

We moeten niet vergeten dat slagaders verantwoordelijk zijn voor de toevoer van bloed vanuit het hart naar de verschillende organen van ons lichaam.

Wanneer onze aderen ontstoken zijn, zou het niet goed kunnen functioneren - ons lichaam verlaten met niet genoeg zuurstof, voedingsstoffen amino en vetzuren en glucose die allemaal essentieel zijn voor het goed functioneren van het lichaam.

LDL wordt beschadigd door verschillende vrije radicalen of ongepaard elektron waardoor de afbraak van lipiden het gevolg kan zijn van veroudering en overlijden.

Het kan een beetje ingewikkeld zijn om te begrijpen en daarom zal ik proberen het eenvoudig te maken.

Vrije radicalen zijn gevaarlijk; het zijn ongebalanceerde moleculen - altijd op zoek naar manieren om zichzelf te stabiliseren door elektron te stelen van zijn buur, dat wil zeggen HDL.

Deze kettingreactie gaat maar door.

Maar er is altijd iets dat we kunnen doen om dit te voorkomen.

 

Factoren die LDL-cholesterol beïnvloeden

 

  • Roken
  • Leeftijd
  • Milieu
  • Familiegeschiedenis
  • Bloeddruk
  • Geslacht
  • Gewicht
  • Alcohol
  • Activiteiten
  • Stoffen / drugs
  • Eten

Vrije radicalen worden op veel manieren gevormd.

Het kan afkomstig zijn van zonlicht, vervuiling, straling, chemicaliën en van het voedsel dat we eten.

De LDL, de HDL, de vrije radicalen zijn allemaal met elkaar verbonden en we moeten ons realiseren wat het is om de juiste hoeveelheid voedsel te hebben en het voedsel dat we eten te kiezen.

Het is heel duidelijk dat het voedsel dat we eten, ernstige schade aan onze gezondheid kan veroorzaken en dat cholesterol ons diep kan schaden - niet alleen fysiek, maar ook financieel.

Het is dus erg belangrijk om elke dag bewust te zijn van het voedsel dat we eten.

De bovengenoemde top 13 voedingsmiddelen die cholesterol kunnen verlagen, zijn medisch getest.

Studies en verschillende rapporten getuigen hier ook van.

Dus, maakt cholesterol echt uit? Als je het leven waardeert, is cholesterol belangrijk - VEEL!

TOP 13 SUPERFOODS OM CHOLESTEROL TE VERLAGEN