Dieet en Gewichtsverlies

VEGETARISCH DIEET HET BESTE VOOR DE GEZONDHEID EN HET MILIEU, ZEGGEN VOEDINGSDESKUNDIGEN

avocado and quinoa salad with chia seeds - VEGETARISCH DIEET HET BESTE VOOR DE GEZONDHEID EN HET MILIEU, ZEGGEN VOEDINGSDESKUNDIGEN

Een nieuw position paper van de Academie voor Voeding en Diëtetiek benadrukt de gezondheidsvoordelen van vegetarische diëten, bewerend dat ze het risico op zwaarlijvigheid, hartaandoeningen, diabetes en sommige vormen van kanker kunnen verminderen in vergelijking met niet-vegetarische diëten.

De Academie voor Voeding en Diëtetiek zegt dat vegetarische diëten een rijkdom aan gezondheidsvoordelen opleveren.

Met het bijwerken van hun positie in 2009 over plantaardige diëten, zegt de Academie dat een "gepast gepland" vegetarisch of veganistisch dieet geschikt is voor "alle stadia van de levenscyclus", en het adopteren van dergelijke diëten in de jeugd kan het risico op chronische ziekten later in het leven verminderen .

Bovendien zegt de krant dat plantaardige voeding milieuvriendelijker en duurzamer is dan diëten die rijk zijn aan dierlijke producten, omdat ze de uitstoot van broeikasgassen met wel 50 kunnen verminderen.

"Vegetariër worden kan bevorderlijk zijn voor de persoonlijke gezondheid en het milieu", zegt Vandana Sheth, woordvoerder van de Academie voor Voeding en Diëtetiek.

Het nieuwe artikel is onlangs gepubliceerd in het Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Vegetarische diëten: gezond als 'goed gepland'

Volgens een poll uit 2016 van The Vegetarian Resource Group is ongeveer 3,3 procent van de volwassenen in de Verenigde Staten vegetarisch of veganistisch.

Terwijl een vegetarisch dieet algemeen wordt gezien als een dieet dat eenvoudig vlees, gevogelte en vis uitsluit, zijn er veel variaties .

Deze omvatten een lacto-vegetarisch dieet (verstoken van vlees, gevogelte en vis, maar bevat zuivelproducten) en een pescatarian dieet (exclusief vlees, gevogelte, zuivel en eieren, maar laat vis toe). Een veganistisch dieet is exclusief vlees, gevogelte, vis, eieren, zuivelproducten en dierlijke producten. Het kan ook honing uitsluiten.

Een aantal studies hebben de gezondheidsvoordelen van een op planten gebaseerd dieet geprezen, waaronder een lager risico op obesitas en diabetes . Sommige studies hebben echter gesuggereerd dat vegetarische diëten meer kwaad dan goed kunnen doen.

Een studie die in 2014 werd gepubliceerd , verbond bijvoorbeeld een vegetarisch dieet met een verhoogd risico op allergieën, kanker en psychische stoornissen. Dergelijke gezondheidsproblemen zijn te wijten aan het gebrek aan essentiële voedingsstoffen uit dierlijke producten.

De Academie voor Voeding en Diëtetiek zegt echter dat een 'goed gepland' plantaardig dieet - rijk aan groenten, fruit, noten, zaden, peulvruchten en volle granen - een schat aan gezondheidsvoordelen kan bieden.

Diabetes risico 62 procent lager met een plantaardig dieet

Voor het nieuwe artikel - geschreven door voedingsdeskundige Susan Levin van de Physicians Committee for Responsible Medicine in Washington, DC, en co-auteurs - heeft de Academie verschillende onderzoeken bekeken naar de effecten van plantaardige voeding op gezondheid en milieu.

Van het bewijs tot nu toe zeggen de auteurs dat het adopteren van een plantaardig dieet het risico op prostaatkanker met 35 procent kan verlagen , terwijl het totale kankerrisico met 18 procent kan worden verminderd met een plantaardig dieet.

Wat betreft de gezondheid van het hart zegt de Academie dat een plantaardig dieet het risico op een hartaanval met 32 ​​procent en het risico op hartziekten met 10-29 procent kan verlagen .

Bovendien zeggen de auteurs dat het risico op type 2 diabetes met 62 procent kan worden verlaagd met een plantaardig dieet.

"Mensen die vegetarische diëten adopteren, hebben lagere BMI's, betere controle van de bloeddruk en bloedglucose, minder ontstekingen en een lager cholesterolgehalte in vergelijking met niet-vegetariërs," merkt Sheth op. "Geregistreerde diëtist voedingsdeskundigen kunnen mensen helpen die een vegetarisch eetplan willen volgen in elke levensfase om goed geïnformeerde keuzes te maken om deze voordelen te bereiken."

Een op planten gebaseerd recept 'zou' s nachts een blockbuster-medicijn worden '

De krant merkt op dat een plantaardig dieet in de kindertijd en de adolescentie aanzienlijke voordelen kan hebben voor de gezondheid van het huidige en latere leven.

De auteurs wijzen op onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen en adolescenten met een vegetarisch dieet minder snel overgewicht of obesitas hebben dan hun tegen vlees eten.

"Kinderen en adolescenten met BMI- waarden in het normale bereik komen vaker als volwassenen binnen het normale bereik, wat resulteert in een aanzienlijke vermindering van het ziekterisico," voegen ze eraan toe.

"Andere voordelen van een vegetarisch dieet in de kindertijd en de adolescentie zijn een grotere consumptie van fruit en groenten, minder snoepjes en zoute snacks en een lagere inname van totaal en verzadigd vet." Een evenwichtige vegetarische voeding in een vroeg stadium kan gezonde levensgewoonten opleveren. "

De auteurs wijzen ook op de milieuvoordelen van een op planten gebaseerd dieet, erop wijzend dat een vegetarisch dieet en een veganistisch dieet de uitstoot van broeikasgassen met respectievelijk 29 procent en 50 procent kunnen verminderen.

Ze zeggen dat dit komt omdat vegetarische diëten minder water, bronnen van fossiele brandstoffen, pesticiden en meststoffen gebruiken dan vleesgebaseerde diëten.

Als voorbeeld zeggen de auteurs dat het produceren van 1 kilogram eiwit uit bruine bonen "18 keer minder land, 10 keer minder water, negen keer minder brandstof, 12 keer minder meststof en 10 keer minder pesticiden vereist in vergelijking met het produceren van 1 kilogram eiwit van rundvlees. "

De American Academy of Dietetics concludeert hun paper dat, in vergelijking met omnivore diëten, vegetarische diëten onze gezondheid en het milieu kunnen beschermen.

"Als je een op planten gebaseerd recept zou kunnen bottelen, zou het een blockbuster-medicijn worden van de ene op de andere dag. Deze manier van eten creëert een efficiënte energiebron, niet alleen voor de planeet, maar ook voor ons lichaam.

Welk ander medicijn verhoogt het metabolisme, verlaagt de bloeddruk, stabiliseert de bloedsuikerspiegel en in plaats van het risico op hartaandoeningen of diabetes te verhogen - stopt het in zijn sporen? "

Vegetarisch dieet het beste voor de gezondheid en het milieu, zeggen voedingsdeskundigen

pinit fg en rect red 28 - VEGETARISCH DIEET HET BESTE VOOR DE GEZONDHEID EN HET MILIEU, ZEGGEN VOEDINGSDESKUNDIGEN