Voedsel

VERMINDER DE KANS OP ALZHEIMER OF DEMENTIE WAT IS ALZHEIMER PRECIES?

Hoe u uw kansen op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer kunt verminderen

  • Wat is Alzheimer?
  • Wie krijgt de ziekte van Alzheimer?
  • Wat zijn de tekenen van Alzheimer?
  • Hoe het risico op ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer wordt verminderd

Genoemd naar Dr. Aloysius “Alois” Alzheimer, een Duitse psychiater en neuropatholoog, de ziekte van Alzheimer werd oorspronkelijk in 1906 als “preseniele dementie” genoemd.

Door de jaren heen hebben vorderingen in onderzoekstechnologie en -financiering geleid tot een doorbraak na een doorbraak in het begrijpen van precies wat de oorzaak van de ziekte is en mogelijk hoe deze te behandelen en te genezen.

Veel mensen vragen zich echter af: “Kan ik iets doen om mijn risico op het ontwikkelen van Alzheimer te verminderen?”

Onderzoek zegt ja.

 

Wat is Alzheimer?

 

Velen horen het woord “Alzheimer” en denken “geheugenverlies”, en dat is inderdaad een substantieel effect van Alzheimer; maar op een meer fundamenteel niveau is de ziekte van Alzheimer een gevolg van de snelle beschadiging en dood van hersencellen.

Om precies te begrijpen wat dit betekent, laten we een stapje terug doen en beginnen op een microscopisch niveau met neuronen.

Neuronen zijn kritische cellen die berichten verzenden, verwerken en ontvangen via chemische en elektrische signalen in het lichaam.

Vitaal voor het goed functioneren van het menselijk lichaam, spreken neuronen met elkaar door deze signalen door “synapsen” te sturen, speciale neurale paden.

Een conglomeraat van neuronen en synapsen wordt een neuraal netwerk genoemd en deze spelen een belangrijke rol in het ruggenmerg, de hersenen en het zenuwstelsel.

Bij Alzheimer sterft, terwijl hersencellen (neuronen) afsterven, ook de communicatiepaden via welke zij berichten verzenden en ontvangen.

Naarmate meer en meer overlevende cellen geen verbinding kunnen maken, berichten kunnen verzenden en goed kunnen functioneren, beginnen de hersenen letterlijk te krimpen.

Hoe deze hersencellen worden beïnvloed, wordt voortdurend onderzocht en bestudeerd, maar wetenschappers hebben enkele belangrijke boosdoeners versmald  :

  • Amyloïde plaques

Bij het bestuderen van het brein van mensen met de ziekte van Alzheimer hebben artsen en wetenschappers gevonden wat ze ‘plaques’ noemen, opgebouwd over de grijze massa van de hersenen, waardoor ze essentiële cellen uithongeren en neurale paden vernietigen.

De meeste neuronale cellichamen van de hersenen bevinden zich in de grijze massa; het grijze gedeelte van de hersenen regelt de spierbeweging, het geheugen, emoties, zintuiglijke waarneming, spraak, zelfbeheersing en besluitvorming.

Deze plaques bestaan ​​uit bosjes van de bèta-amyloïde eiwitpeptiden en in totaal wordt aangenomen dat deze peptiden neurotoxisch zijn.

Een  studie  uit 2013 van Stanford University vond dat beta-amyloïde niet eens formeel als cerebrale plaques gedeponeerd hoefde te worden om problemen te veroorzaken.

Door simpelweg te binden aan bestaande bèta-amyloïde receptoren, verzwakken de peptiden de structurele integriteit van synapsen en kunnen ze volledig worden geëlimineerd.

Met synaptische vernietiging gaan herinneringen, zelfbeheersing en zelfs het vermogen om de eigen spieren te bewegen.

  • Neurofibrillaire tangles

Naast het opbouwen van plaques en bèta-amyloïde hechting, hebben de onderzoekers van Alzheimer nog een hersenanomalie ontdekt waarbij klitten van een eiwit genaamd “tau” in de hersencellen van mensen met de ziekte van Alzheimer betrokken zijn.

Tau-eiwitten worden meestal in neuronen aangetroffen en zijn verantwoordelijk voor het transport van voedingsstoffen en materialen en helpen de structuur van de cel te stabiliseren.

Wanneer tau in elkaar klapt in gedraaide strengen, aangeduid als neurofibrillaire knopen, zijn cellen niet langer in staat om essentiële voedingsstoffen en voorraden te ontvangen, zodat ze desintegreren en afsterven.

Neurofibrillaire knopen kunnen worden gevonden in andere ziekten zoals Parkinson, maar zijn een primaire marker van Alzheimer.

Een studie uit 2011, besproken door het National Institute of Aging, toonde aan dat, net als het domino-effect, tau-pathologie zich van neuron naar neuron kan verspreiden, wat betekent dat verwarde eiwitten in één deel van de hersenen ervoor kunnen zorgen dat eiwitten in een ander deel van de hersenen ook verward raken .

 

Wie krijgt de ziekte van Alzheimer?

 

Er is een goede kans dat je iemand kent met de ziekte van Alzheimer.

De prevalentie ervan, vooral in de oudere demografische groep, betekent dat veel mensen hulp bieden aan iemand met de ziekte van Alzheimer of iemand kennen die het heeft.

Snelle Alzheimer-statistieken van de  Alzheimer’s Association  omvatten:

  • Meer dan 5 miljoen Amerikanen leven momenteel met de ziekte van Alzheimer en dat aantal zal naar verwachting in de komende 25 jaar uitkomen op 16 miljoen; de meeste patiënten zijn ouder dan 65 jaar.
  • Ongeveer 200.000 Amerikanen jonger dan 65 jaar leven met Alzheimer met een vroeg begin.
  • Naar schatting ⅓ van alle Amerikanen ouder dan 85 heeft Alzheimer.
  • Vrouwen ontwikkelen de ziekte van Alzheimer vaker dan mannen; bijna ⅔ van de mensen met Alzheimer in Amerika zijn vrouwen.
  • 1 op de 10 Amerikanen ouder dan 65 zal de ziekte van Alzheimer ontwikkelen, waarbij uw risico elke vijf jaar verdubbelt als u daarna leeft.
  • Alzheimer is de zesde belangrijkste doodsoorzaak in de Verenigde Staten.
  • De sterfgevallen van Alzheimer zijn sinds het jaar 2000 met 89{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} toegenomen.
  • Afro-Amerikanen en Iberiërs hebben een hogere kans op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer of andere dementie in vergelijking met blanken.
  • Uw kans om Alzheimer te ontwikkelen neemt toe als iemand in uw familie de ziekte heeft en als u het risicogen, APOE-e4, van beide ouders erven.

Het is belangrijk op te merken dat dementie niet specifiek de ziekte van Alzheimer is.

Ook bekend als de belangrijkste neurocognitieve aandoening, kapselt “dementie” een meer wijdverspreide chronische stoornis in van mentale processen die het  gevolg is van een aandoening , zoals de ziekte van Alzheimer.

 

Wat zijn de tekenen van Alzheimer?

 

De ziekte van Alzheimer is een degeneratieve ziekte die na verloop van tijd erger wordt, dus de waarschuwingssignalen en aanwijzingen variëren van mild (beginstadia) tot ernstig (late stadia).

Naarmate de hersenen neuronen beginnen te verliezen en synapsen worden vernietigd, worden vaardigheden die ooit gemeengoed waren geworden nu steeds moeilijker uit te voeren, en het leer- en geheugencentrum van de hersenen begint te vervagen.

Early Stage Signs

  • Korte vergeetachtigheid van woorden, taal en dingen die u recent heeft gezien of gelezen
  • Problemen met organiseren en beslissingen nemen
  • Herhaal jezelf of stel steeds dezelfde vraag
  • Je sociaal beginnen te isoleren van anderen

Matige toneelborden

  • Moeilijkheden om familie en vrienden te herkennen
  • Verhoogd geheugenverlies
  • Verwarring en desoriëntatie
  • Verminderde redenering en besluitvorming
  • Dingen misplaatsen en verliezen
  • Proces verliezen en plannen maken
  • Hulp nodig om je aan te kleden en dagelijkse dagelijkse taken uit te voeren
  • Gebrek aan bezorgdheid voor reinheid of uiterlijk

Late Stage Signs

  • Bijna volledig geheugenverlies – het vergeten van namen, mensen verwarren met anderen, enz.
  • Inactiviteit groeien en meer slapen
  • Snelle stemmingswisselingen vol angst en paranoia
  • Wanen van waar en wanneer je bestaat
  • Sundowning en agitatie; frustratie
  • Basisvaardigheden zijn verminderd en je hebt hulp nodig bij het eten, drinken, toiletgebruik, etc.

 

Hoe het risico op ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer wordt verminderd

 

Er is aangetoond dat geen keuze voor levensstijl, dieet, medicijn, supplement of fitnessregime de ziekte van Alzheimer 100{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} voorkomt.

Er bestaan ​​echter belangrijke en proactieve stappen die u kunt nemen om de gezondheid van uw lichaam en uw hersenen te versterken, wat in de loop van de tijd een verschil kan maken.

 

Dieet

 

Zoals met vele andere ziekten, waaronder diabetes, hartaandoeningen en kanker, is een dieet dat verwerkte, vette, suikerhoudende voedingsmiddelen slopt voor het geheel, gezonde degenen altijd een goed idee.

Volle granen, fruit, groenten, mager vlees en gezonde vetten bevorderen beide een gezond gewicht en bot- en spierkracht en leveren ook essentiële voedingsstoffen aan de hersenen, waardoor het vermogen om te functioneren en informatie door te geven wordt verhoogd.

Hoewel je brein in technisch opzicht klaar is met de ontwikkeling halverwege de twintig, blijft het nieuwe informatie leren en opslaan en herstructureren en reorganiseren om nieuwere, sterkere communicatiepaden tussen cellen te vormen.

Diep in de cellen van je lichaam bevinden zich krachtcentralestructuren die mitochondriën worden genoemd en die cellen helpen om wat je eet in energie om te zetten, neurotransmitters te reguleren en oxidatieve stress te bestrijden.

Voedingsmiddelen die de gezondheid van de hersenen ondersteunen en kunnen helpen de ziekte van Alzheimer te voorkomen, zullen de synapsen versterken en de mitochondriale productie stimuleren.

  • antioxidanten

Bosbessen, donkere bladgroenten zoals boerenkool en spinazie, avocado, rode druiven en donkere chocolade zijn slechts een handvol voedingsmiddelen met krachtige hoeveelheden antioxidanten, zoals flavonoïden, die helpen bij het bestrijden van oxidatieve stress die de hersencellen beschadigt.

Een  onderzoek  uit Brigham en het vrouwenziekenhuis uit 2012 wees uit dat oudere vrouwen die bessen consumeerden met veel flavonoïde-antioxidanten, zoals bosbessen en aardbeien, potentiële geheugenverlies met 2,5 jaar konden uitstellen.

  • Omega-3 vetzuren

Omega-3-vetzuren, waaronder alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA), worden verondersteld ook de gezondheid van de hersenen te ondersteunen.

Ze kunnen als supplement worden ingenomen en zijn ook te vinden in voedingsmiddelen zoals zalm, chiazaden, lijnzaadolie, walnoten, makreel, hennepzaden en haring.

Een  onderzoek  uit 2017 bracht positieve signalen aan het licht van DHA die specifiek een herstellend effect hebben op neurodegeneratie geassocieerd met de ziekte van Alzheimer.

 

Oefening

 

De ogenschijnlijke reddende gratie van ouder worden was dat artsen je aanraadden “het rustig aan te doen” en niet “je inspannen.”

Deze eens goed aanvaarde order is de afgelopen decennia op zijn kop gezet, omdat oefening en fysieke fitheid bewezen zijn om alles te bestrijden, van hartziekte tot artritis, naast de ziekte van Alzheimer en andere cognitieve dalingen.

Hoe verbetert lichaamsbeweging uw algehele gezondheid en vermogen om ziekte en ziekte te bestrijden?

Een groot deel van of de werkzaamheid ervan wordt gevonden in het feit dat lichaamsbeweging, zelfs lichamelijke activiteiten zoals wandelen en het maaien van het gazon, je hart stimuleren waardoor er meer bloed door je lichaam wordt gepompt, essentiële voedingsstoffen en zuurstof naar belangrijke organen circuleert, hersenen, spieren en meer.

Een  rapport  uit 2015 van het Journal of Neurology deelt dat aërobe oefening de hersenen beschermt, helpt bij het bestrijden van cellulaire schade, verbetert de cognitieve functie en stimuleert de groei van nieuwe neuronen en synapsen in de hersenen.

Artsen adviseren volwassenen om tot 150 minuten lichaamsbeweging per week te krijgen (kinderen zelfs meer), met name lichaamsbeweging waardoor het hart gaat pompen, zoals:

  • Wielersport
  • Roeien
  • Zwemmen
  • wandelen
  • Vlotte wandelingen maken
  • Dansen
  • Tennis

Andere nuttige praktijken die botmassa opbouwen en spieren zoals gewichtheffen en yoga versterken, zorgen ook voor coördinatie- en balansvaardigheden, die vooral cruciaal zijn voor oudere volwassenen.

Flexibiliteit, coördinatie en balans die een val voorkomen, kan een oudere volwassene helpen zichzelf te beschermen tegen mogelijk hersenletsel of ander letsel waarvan bekend is dat het cognitieve achteruitgang versnelt.

 

Sociale interactie

 

Ooit het gezegde gehoord: “Als je het niet gebruikt, verlies je het”?

Als het gaat om het bestrijden van cognitieve achteruitgang, lijkt dit met name van toepassing op  taal .

Contact houden met anderen via één-op-één gesprek kan oudere volwassenen helpen bij het behouden van woord- en taalvaardigheden, het versterken van de neuronen en synapsen in die specifieke delen van de hersenen en het voorkomen van degeneratie geassocieerd met de ziekte van Alzheimer.

Televisie kijken of luisteren naar audioboeken of podcasts is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een gesprek voeren.

Een gesprek met een andere persoon vereist luisteren, verwerken, kritisch denken, een reactie plannen en uw eigen verbale interactie activeren.

Maatschappelijke betrokkenheid helpt ook om gevoelens van stress, isolatie, angst en depressie te bestrijden, die allemaal ongezond gedrag kunnen veroorzaken, zoals het beperken van activiteiten en het eten van een arm dieet.

De vitaliteit van de hersenen neemt toe wanneer volwassenen met elkaar samenwerken, deels vanwege de chemische reacties die plaatsvinden, waaronder het vrijkomen van feel-good hormonen zoals dopamine en endorfines.

Er wordt aangenomen dat een boost in cognitieve stimulatie van sociale betrokkenheid ook helpt bij het aanvullen van cognitieve reserves, en het vermogen van de hersenen versterkt om zich aan te passen en te compenseren voor enige verstoring of schade.

Sociale interactie is intellectueel stimulerend, en zoals een  rapport uit 2009 aantoonde  , “een hoger niveau van sociale betrokkenheid op oudere leeftijd wordt geassocieerd met een betere cognitieve functie.”

Oudere volwassenen vinden uitstappen en interactie met anderen moeilijker dan het ooit was, maar deze leuke en creatieve ideeën om actief met anderen samen te werken kunnen helpen:

  • Vrijwilliger in uw gemeenschap of met uw geloofsgroep
  • Docent, geef les of word een mentor
  • Word lid van een club of sociale groep, bijv. Gardening Club, Bridge Club, etc.
  • Reis en leer nieuwe mensen en plaatsen kennen
  • Word lid van een sportschool of volg fitnesslessen in het plaatselijke seniorencentrum of YMCA
  • Blijf actief op de werkplek

 

Beheer van chronische ziekten

 

Verbanden tussen een verhoogd risico op de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer en bestaande chronische ziekten zoals vaatziekten, hoge bloeddruk, hartaandoeningen en diabetes type 2 worden nog steeds onderzocht.

Niet alleen beperkt chronische ziekte potentieel uw activiteits- en bewegingsniveaus, maar het kan in bepaalde gevallen de bloedtoevoer naar de hersenen vernauwen, extra spanning en stress op de interne organen en bloedvaten brengen, evenals zijn eigen cognitieve stoornissen en desoriëntatie veroorzaken.

Een  rapport  uit 2006 van de Journal of Internal Medicine vond een groeiend aantal bewijzen dat een sterke oorzaak en gevolg-relatie ondersteunt tussen cardiovasculaire aandoeningen (en de risicofactoren zoals hoge cholesterol) en de ziekte van Alzheimer.

Door stappen te zetten in het  begrijpen van de bloeddruk , zelfcontrole en het aanpassen van levensstijl en voeding kan een patiënt met hypertensie niet alleen zijn bloeddruk verlagen en het risico op hartaandoeningen, beroertes en hartaanvallen verminderen, maar ook helpen voorkomen dat ze Alzheimer ontwikkelen.

De National Council on Aging  deelt dat ongeveer 92{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de ouderen ten minste één chronische ziekte heeft en 77{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} ten minste twee – deze omvatten hartaandoeningen, kanker, beroertes en diabetes.

Deze schokkende statistiek is de reden waarom zoveel wetenschappers en medische professionals zoeken naar duidelijkere verbanden tussen chronische ziekte en Alzheimer in de hoop op het vinden van remediërende interventies die kunnen helpen die aantallen te verminderen.

 

Wat nog meer?

 

Naast dieet, lichaamsbeweging en het beheer van chronische ziekten, kan het voorkomen van Alzheimer een kwestie zijn van eenvoudigweg zorgen voor je hersenen tijdens de slaap.

Regelmatige slaap van goede kwaliteit wordt verondersteld een venster te bieden van aanhoudende rust waarin de hersenen bezig zijn met het opruimen van de giftige stoffen van de dag en het repareren van beschadigde cellen.

Een  onderzoek  uit 2009 toonde aan dat amyloïde plaques in verband met de ziekte van Alzheimer meer kans hadden om zich op te bouwen in het brein van ratten die, zoals u vermoedde, slaapgebrek hadden.

Tips om op tijd naar bed te gaan en elke nacht goed te slapen zijn:

  • Vermijd blauw licht (van technologische apparaten en compacte fluorescentielampen) tot 2 uur voordat u in slaap valt.
  • Slaap op een comfortabele matras die de juiste uitlijning van de wervelkolom ondersteunt.
  • Vermijd ’s avonds cafeïne en suikerrijke voedingsmiddelen en dranken.
  • Blijf bij een schema om naar bed te gaan en elke dag op hetzelfde tijdstip te waken.
  • Train dagelijks om energie uit te oefenen en jezelf moe te maken.
  • Gebruik een slaap-app om uw circadiane ritme en slaapcyclus bij te houden.
  • Vermijd dutjes in de middag en avond.
  • Zoek een nachtelijk ritueel, zoals het beoefenen van yoga, wrijven over je voeten of lezen, waardoor je hersenen beter kunnen slapen.

Alzheimer is een sluipende ziekte die mensen en hun geliefden van een toekomst berooft.

Hoewel miljoenen en miljoenen dollars aan onderzoek de wereld dichter bij het begrip van waarom en hoe de ziekte van Alzheimer is gekomen heeft gebracht, is er helaas helaas nog geen remedie.

Het nemen van proactieve stappen met betrekking tot wat je eet, hoe je voor jezelf zorgt en hoe actief je bent, lijkt echter een verschil te maken in het verlagen van je risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer.

pinit fg en rect red 28 - VERMINDER DE KANS OP ALZHEIMER OF DEMENTIE WAT IS ALZHEIMER PRECIES?