overig

VERMOEIDE OGEN OORZAKEN EN SYMPTOMEN + 7 NATUURLIJKE BEHANDELINGEN VOOR OVER BELASTING VAN DE OGEN

Vermoeidheid van de ogen - ook wel 'vermoeide ogen' of oogvermoeidheid genoemd - wordt tegenwoordig als een probleem gezien door meer mensen dan ooit tevoren. Waarom is dit? Met meer tijd doorgebracht met het dagelijks staren naar elektronisch verlichte schermen (zoals telefoons of computers) en minder eenvoudig de ogen te laten rusten, ervaren de meesten van ons vermoeidheid van de ogen.Een studie uit 2016, gepubliceerd in het Journal of Physical Therapy Science, meldt dat "universiteitsstudenten tegenwoordig vaak worden blootgesteld aan versnelde ecologische vermoeidheid van de ogen als frequente gebruikers van computerschermen. Oogvermoeidheid is een veel voorkomende klacht vanwege computergebruik voor academische of recreatieve doeleinden en voor sociale netwerken. "

Onderzoekers ontdekten dat de over belasting van de ogen uiteindelijk werd beïnvloed door factoren zoals "kunstmatige of onvoldoende verlichting, langdurig kijken naar visuele beeldschermen, slecht dieet, oogspier inefficiëntie door langdurige uren kantoorwerk en academische studies, psychosociale en emotionele spanning en veroudering." ( 1 ) Wat zijn enkele van de manieren waarop u verlichting kunt vinden van symptomen zoals uitdroging, irritatie, roodheid en verminderde gezichtsscherpte? Deze omvatten het nemen van pauzes van de schermtijd en het oefenen van oogoefeningen. Het is ook belangrijk om voor je ogen te zorgen naarmate je ouder wordt door het omgaan met stress en het eten van een voedselarm dieet.


Wat is over belasting van de ogen?

De spanning van het oog beïnvloedt de spieren en de zenuwen van de ogen. Het wordt ook asthenopie genoemd. ( 2 ) Met vermoeide ogen worden de kleine spieren en zenuwen in de ogen overbelast, gestrest en vermoeid. In tegenstelling tot veel andere oogaandoeningen, kan oog over belasting optreden bij mensen zonder medische of genetische voorgeschiedenis van oogproblemen. Het kan ook op jonge leeftijd voorkomen. Voor de meeste mensen omvatten symptomen hoofdpijn, moeite met scherpstellen, pijn in en rondom de ogen en zelfs prikkelbaarheid.

Wist niet dat je ogen echt "moe" kunnen worden? Focussen op licht om beelden te onderscheiden, tekst te lezen en bewegende objecten in je gezichtsveld te volgen, vergt veel werk. De hele dag door wordt een breed scala aan visuele informatie waargenomen door de ogen. Onze ogen zijn gevoelig voor zaken als te veel blootstelling aan licht, gebrek aan slaap, tekorten aan voedingsstoffen, spierspanning en milieuverontreinigende stoffen.


Gemeenschappelijke tekenen en symptomen van oogbelasting

De volgende symptomen kunnen een teken zijn dat u oogbelasting heeft ontwikkeld:

  • Brandende sensaties in de ogen.
  • Zwaarte voelen in het voorhoofd en rondom de oogkassen.
  • Het ontwikkelen van hoofdpijn achter de ogen, tussen de ogen (op het midden van het voorhoofd) of op de zijkanten van de ogen. Oculaire migraine neigt minder ernstige pijn te veroorzaken dan aura migraine. Maar ze veroorzaken wel tijdelijke visuele stoornissen die een of beide ogen kunnen beïnvloeden. (4) Risicofactoren voor oculaire migraine komen overeen met die voor ogen.
  • Roodheid in de ogen en tekenen van irritatie of ontsteking, zoals oogdroogte of glazigheid.
  • Pijn rond de ogen die de neiging heeft erger te worden naarmate de dag vordert, maar meestal verdwijnt met rust.
  • Verminderde symptomen op dagen waarop u niet veel tijd besteedt aan lezen, op de computer of tijdens het werken met focussen.
  • Moeilijkheden om zich te concentreren vanwege spanningen of hersenmist .
  • In ernstige gevallen kan een slechte gezichtsscherpte, wazig zien of dubbel zien voorkomen.

Oogstrekoorzaken en risicofactoren

Intens ooggebruik, waaronder veel scherpstellen of blootstelling aan felle lichten veroorzaakt oogvermoeidheid (of spanning, zwaarte of vermoeidheid). Sommige gedragingen en situaties die veel spanning op de ogen leggen, zijn: lezen (vooral kleine tekst bij weinig licht, of kleine tekst wegschrijven die ver weg is), schrijven, autorijden, sms'en op je telefoon, typen op een computer, televisie kijken, videogames spelen of rechtstreeks in de zon kijken.

Risicofactoren voor het ontwikkelen van vermoeidheid van de ogen omvatten meestal:

  • Vele uren besteed aan elektronische, kunstmatig verlichte schermen. Dit omvat het gebruik van personal computers op het werk of thuis, samen met telefoons, tablets of televisies. Een hoog percentage van het licht dat van deze apparaten komt, is "blauw licht". Dit licht is in verband gebracht met problemen zoals pijn in de ogen, hoofdpijn en problemen met slapen bij gebruik vlak voor het slapen gaan. Er wordt nu geschat dat "computergerelateerde oogklachten" mogelijk alleen al in de VS verantwoordelijk zijn voor tot 10 miljoen oogartsbezoeken per jaar! ( 5 )
  • Veel tijd besteden aan het spelen van videospellen, hetzij op de computer of op een tv. Dit is een groeiende oorzaak van vermoeidheid van de ogen bij kinderen en tieners.
  • Voortdurend naar ruimtes of objecten staren die erg dicht bij onze ogen zijn, in plaats van naar objecten die verder weg zijn in de verte. Scherpstellen op korte afstanden, bijvoorbeeld wanneer we kleine tekst op een apparaat slechts een voet of zo voor ons gezicht lezen, vereist veel oogbetrokkenheid. Onze ogen kijken het liefst langer weg in de omgeving dan dat ze zich richten op objecten die klein zijn en te dicht bij de ogen worden geplaatst.
  • Een visusprobleem of een oogaandoening hebben die al de ogen spant. Bijvoorbeeld contactlenzen of een bril dragen, bijziendheid en verziendheid of astigmatisme hebben . Dit is een grotere risicofactor als de aandoening niet goed wordt behandeld, wat leidt tot dingen als veelvuldig scheel kijken.
  • Veel tijd doorbrengen in de zon zonder een zonnebril of hoed te dragen.
  • Erg vermoeid, vervallen of chronisch gestresseerd .

Conventionele behandelingen voor oogbelasting

Als u ervoor kiest om een ​​oogarts te bezoeken over uw pijnlijke symptomen van de ogen, zullen ze waarschijnlijk beginnen met het evalueren van de onderliggende oorzaak van uw pijn. Bepaalde onderliggende visusproblemen, zoals refractieve fouten of onbehandelde bijziendheid, kunnen bijdragen aan de symptomen en moeten worden behandeld. Uw contactlensspecialist helpt uw ​​zicht corrigeren en vermindert het loensen met behulp van methoden zoals een bril of contactlenzen. Blijf  minstens eenmaal per twee jaar (of jaarlijks als u een recept nodig hebt) op de hoogte van regelmatige oogonderzoeken , vooral als u ouder wordt. Praat met uw arts over veranderingen in het gezichtsvermogen of sterke symptomen zoals migraine.

Sommige van de methoden die artsen doorgaans gebruiken om symptomen van oogklachten te behandelen, zijn onder andere:

  • U aanmoedigen om pauzes te nemen van elektronische apparaten en lezen.
  • Indien nodig kunt u uw thuisomgeving, levensstijl en werkgewoonten veranderen om uw ogen een pauze te geven.
  • Als u een droge ogen hebt of last heeft van knipperen, kan uw arts u aanraden kunstmatige tranen te gebruiken. Deze kunnen de ogen nat maken, maar lossen meestal niet het onderliggende probleem op. Zoek naar soorten zonder conserveermiddelen en probeer ze alleen te gebruiken wanneer dat absoluut noodzakelijk is, niet meer dan 3-4 keer per dag.
  • Je oogoefeningen leren (hieronder beschreven).
  • Uw arts kan natuurlijke behandelingen aanbevelen. Deze kunnen bestaan ​​uit: een yoga-programma , ademhaling, gewrichtsoefeningen, visuele reinigingsoefeningen en ontspanning om de spanning rond de ogen en het hoofd te verminderen. ( 6 )

7 Natuurlijke behandelingen voor gespannen ogen

1. Neem pauzes van elektronische apparaten

Volgens Eye Health Web is de meest voorkomende reden voor gespannen ogen het Computer Vision-syndroom. Dit wordt veroorzaakt door langdurig gebruik van een computer. ( 7 ) Probeer regelmatig pauzes te nemen van het werken op een computer, kijken naar uw telefoon, lezen of scherpstellen op andere voorwerpen in de buurt. Neem de hele dag regelmatig de tijd om voldoende te knipperen en even je ogen dicht te doen. Zorg ervoor dat je pauzeert om wat water te krijgen, ga weg van je bureau door op te staan ​​en uit te rekken. Maak een korte wandeling naar buiten, ga door je huis of doe een korte meditatie (of doe een dutje !). Of neem deel aan een andere verzachtende activiteit waarmee u uw blik kunt verzachten, de stress een paar minuten kunt verminderen en de concentratie kunt herstellen.

2.  Probeer kalmerende oogoefeningen

Studenten en volwassenen die veel tijd op de computer doorbrengen en lezen, vormen een van de grootste risico's voor vermoeidheid van de ogen. Niet-gegradueerde verpleegkundestudenten voerden gedurende een periode van 8 weken "yogische oogoefeningen" uit voor een onderzoek naar het verminderen van de symptomen van oogvermoeidheid. Ze hebben significante verbeteringen ervaren in vergelijking met een controlegroep. De studie betrof de "oogoefeningengroep" die yoga-oogoefeninginterventies gedurende 60 minuten, twee dagen per week, gedurende 8 weken totaal beoefende.

Elke interventie omvatte 8 stappen gericht op het kalmeren van symptomen van vermoeidheid van de ogen. Deze waren: palmen, knipperen, zijdelings bekijken, voor- en zijwaarts kijken, roterend kijken, op- en neerkijken, voorlopig neuspunt kijken en dichtbij en veraf zien. Na vergelijking van tekenen en symptomen van oculaire vermoeidheid (waaronder vermoeide ogen, pijnlijke / pijnlijke ogen, geïrriteerde ogen, tranende ogen, droge ogen en hete / brandende ogen) bleek de oefengroep significant minder oogvermoeidheid te hebben vergeleken met de controlegroep. ( 8 ) Hoewel 60 minuten oogoefeningen meerdere keren per week misschien te veel lijken, kunt u profiteren van soortgelijke methoden in minder tijd door enkele van deze tips te volgen:

  • Probeer de ogen te "palmen". Dit ontspant en revitaliseert de oogspieren. Het stimuleert ook de circulatie van de waterige humor. Dit is de vloeistof die tussen het hoornvlies en de ooglens loopt.
  • Voer regelmatig knipperende oefeningen uit. De knipperende reflex induceert ontspanning van de oogspieren en smeert de ogen (vooral als u contactlenzen draagt).
  • Probeer zijdelings te kijken. Neem enkele minuten de tijd om te focussen op objecten in de periferie van uw gezichtsveld. Dit ontspant de spanning van de spieren, gespannen door constant lezen, kijkt recht vooruit en doet nauw werk. Het combineren van voorwaarts en zijwaarts kijken verbetert de coördinatie van mediale en laterale spieren.
  • Maak cirkels met je ogen. Roterend kijken herstelt het evenwicht in de spieren rond de ogen en verbetert de coördinatie van de ogen die samenwerken.
  • Blik op en neer. Dit helpt de bovenste en onderste oogbolspieren in balans te brengen.
  • Probeer een neuspuntje te kijken. Dit zal helpen bij het scherpstellen van de oogspieren en het bereik van bewegingen in de oogkassen.
  • Ga naar een dokter om het turen te corrigeren als je merkt dat je dit vaak doet. Te veel loensen kan leiden tot spanningen en hoofdpijn.

3. Bescherm uw ogen tegen de zon

Veel UV-licht dat de ogen van de zon raakt, of blootstelling aan blauw licht van elektronische apparaten, kan oogvermoeidheid en symptomen zoals hoofdpijn verergeren. Draag een zonnebril of een hoed terwijl uw gezicht in de zon ligt om uw ogen te beschermen (bonus: dit helpt ook om rimpels, verkleuring van de huid en, in combinatie met goede slaap, zakjes onder uw ogen te voorkomen !). Probeer niet recht in de zon te staren. Blijf uit de buurt van direct zonlicht tijdens piekuren van de dag wanneer de symptomen slecht zijn (meestal van ongeveer 10: 00-15: 00 uur, vooral in de zomer).

4. Verhoog de hoeveelheid licht in de kamer tijdens het lezen

Probeert te focussen in situaties met weinig licht, zoals lezen of tv kijken in een slecht verlichte kamer, voegt extra spanning toe aan de ogen. Terwijl u werkt en leest, verhoogt u de hoeveelheid licht zodat uw ogen gemakkelijker voorwerpen kunnen uitzoeken.

5. Probeer te luisteren in plaats van te lezen

Als u veel tijd besteedt aan het lezen van uw computer, telefoon of tablet, kunt u in plaats daarvan luisteren via video's of gesproken boeken. Dit geeft je ogen een pauze. Het is normaal om elke dag 8-9 uur op het werk door te brengen met het lezen van een klein lettertype op de computer of van papier. Dan thuiskomen en dit afmaken met meer computergebruik, tabletlezen of televisie kijken eenmaal thuis. Om de noodzaak van scherpstellen te verminderen, pendelt u het luisteren naar boeken op tape; luister naar muziek of video vanaf je telefoon; en probeer je ogen een pauze te geven door ze vaker te laten rusten en sluiten. 

6. Krijg voldoende slaap en rust

De spieren in je ogen kunnen extra moe, droog en pijnlijk worden als je hele lichaam al slapend en uitgeput is. Om te voorkomen dat u zich te moe voelt om elke nacht voldoende slaap te krijgen .  De meeste volwassenen hebben ongeveer 7-9 uur nodig. Natuurlijke slaapmiddelen die u kunnen helpen zich uitgerust te voelen, zoals essentiële oliën, het verlagen van de temperatuur in uw kamer en het veranderen van uw slaaphouding. Als u in een droge omgeving slaapt (zoals een warme, droge slaapkamer zonder vocht), kunt u ook proberen een bevochtiger te gebruiken om de ogen vochtig te houden.

7. Houd je ogen gezond

Het verminderen van ontstekingsniveaus in het lichaam en het gezond houden van uw ogen naarmate u ouder wordt, kan voorkomen dat de symptomen van oogaandoeningen erger worden of een ernstiger probleem worden. Enkele van de redenen dat oogklachten en visuele problemen kunnen vordert zijn: ( 9 )

  • Het eten van een arm dieet dat ontstekingen of gezondheidsproblemen veroorzaakt, zoals diabetes, bloeddrukveranderingen, etc.
  • Veel spierspanning door chronische stress.
  • Andere factoren die ontstekingen en versnelde veroudering veroorzaken, zoals een zittende levensstijl , toxiciteit, drugsgebruik of roken, enz.
  • Gebrek aan voedingsstoffen in belangrijke vitaminen, mineralen en antioxidanten die de gezondheid van de ogen ondersteunen.

Zorg ervoor dat u goed voor uw ogen zorgt door een voedselarm dieet te volgen, voldoende lichaamsbeweging te krijgen en stress te beheersen. Vitaminen voor gezonde ogen  omvatten specifiek de hieronder genoemde. Andere voedingsstoffen:

  • Luteïne en zeaxanthine .
  • Antioxidanten zoals vitamine C, vitamine E en vitamine A.
  • Andere antioxidanten zoals carotenoïden , lycopeen, glucosamine, etc.
  • Enkele van de beste voedingsmiddelen die deze oogvitamines en antioxidanten bevatten, zijn onder meer plantaardige voedingsmiddelen die diep gekleurd zijn, zoals: wortels, bladgroenten, kruisbloemige groenten, citrusvruchten, zoete aardappelen, sperziebonen, eieren, alle bessen, papaja, mango, kiwi , meloen, guave, maïs, rode paprika en erwten. Andere voedingsmiddelen die de gezondheid van de ogen ondersteunen, zijn wild gevangen vis, grasgevoerd vlees, beenbouillon en pluimvee met gras. ( 10 )
  • Andere voedingsstoffen die in deze voedingsmiddelen worden aangetroffen, zijn ontstekingsremmende omega-3-vetzuren (kan ook worden verkregen uit visoliesupplementen) en zink.

Voorzorgsmaatregelen met betrekking tot oogbelasting

Meestal is oogbelasting geen erg ernstige aandoening. Maar symptomen die gepaard gaan met oogvermoeidheid kunnen soms een teken zijn van een diepere toestand. Als u aanhoudende hoofdpijn of migraine ervaart, veel oogaandoeningen die uw zichtbaarheid of andere problemen, zoals het zien van vlekken en / of dubbelzien, verstoren, zoek dan een oogarts voor een evaluatie. Dit is vooral belangrijk als u diabeet bent, ouder dan 40 jaar bent of een voorgeschiedenis van oogaandoeningen in uw gezin hebt. Deze kunnen u allemaal een groter risico op het ontwikkelen van ernstige zichtproblemen geven.


Laatste gedachten over oog over belasting

  • Oogspanning, ook wel oogvermoeidheid of asthenopie genoemd, is een veel voorkomende aandoening. Het veroorzaakt symptomen zoals vermoeide ogen, pijn in of nabij de ogen, hoofdpijn, visuele veranderingen, droogheid en roodheid.
  • Oorzaken van vermoeidheid van de ogen omvatten te veel tijd besteed aan elektronische apparaten of lezen, niet-gecorrigeerde zichtproblemen, spierspanning, hoge niveaus van ontsteking en stress.
  • Een combinatie van natuurlijke remedies zoals pauzes nemen van de schermtijd, oogoefeningen, ogen beschermen tegen te veel zonlicht, yogapraktijken en ontstekingen verminderen, vermindert de visuele klachten van de ogen.

BELASTING VAN DE OGEN