Dieet en Gewichtsverlies

Vetarme, laag-glycemische en koolhydraatrijke diëten vergeleken

Vetarme, laag-glycemische en koolhydraatrijke diëten vergeleken

Voeten op schaal

Een vetarm dieet kan mensen het grootste risico geven om hun gewicht terug te winnen, omdat het hun energieverbruik in rusttoestand en totale energieverbruik harder terugdringt dan andere diëten, zoals een dieet met een lage glycemische index en een dieet met een zeer lage koolhydraten. Een team van onderzoekers van Children’s Hospital Boston publiceerde hun voorlopige onderzoek in JAMA terwijl ze de effecten op energieverbruik bestudeerden en componenten van het metabool syndroom van deze 3 veel voorkomende diëten.

Een vetarm dieet vereist een beperkte hoeveelheid vet, vooral verzadigd vet, cholesterol en totale calorie-inname. Dit dieet beperkt meestal tot 1700 calorieën per dag. Voedingsmiddelen met veel koolhydraten worden aanbevolen.

Een dieet met een lage glycemische index meet de hoeveelheid koolhydraatinname. Het dieet volgt een schaal waarop voedsel een indexnummer krijgt toegewezen van 1-100 (100 betekent zuivere glucose). Het eten van laag glycemisch voedsel duurt langer voordat het lichaam absorbeert, waardoor de persoon langer aanvoelt en minder snel te veel eet.

Een dieet met een zeer lage koolhydraten beperkt koolhydraten tot ongeveer 20{f38288a0956c9cbf19ba08166a15a99346be51a6f8f6742bdf72f9cb23a1915b} van de calorie-inname per dag. Voedingsmiddelen met een hoger percentage eiwitten en vetten worden gegeten in plaats van voedingsmiddelen zoals pasta en brood (voedingsmiddelen met veel koolhydraten).

Dieters worstelen om het gewicht af te houden

Veel mensen worstelen met gewichtsverlies en begrijpen hoe moeilijk het is om het gewicht weg te houden. Helaas weten deze lijners niet waarom ze hun gewicht teruggeven en blijven ze verschillende diëten proberen om de resultaten op lange termijn te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

De onderzoekers verklaren als achtergrondinformatie voor hun rapport:

“Veel mensen kunnen een paar maanden afvallen, maar de meesten hebben moeite met het handhaven van klinisch significant gewichtsverlies op de lange termijn.” Volgens gegevens van de National Health and Nutrition Examination Survey (1999-2006), was slechts 1 op de 6 volwassenen met overgewicht en obesitas rapport dat het gewichtsverlies van minstens 10 procent gedurende 1 jaar gehandhaafd blijft “.

Het probleem is niet het gewicht te verliezen, maar het af te houden

We verliezen gewicht, gebruiken minder energie, krijgen honger en zetten het gewicht terug

Een verklaring is dat afvallen leidt tot een afname van het energieverbruik, terwijl toenemende honger uiteindelijk tot gewichtstoename leidt.

Om de effecten van voedingssamenstelling op het energieverbruik tijdens gewichtsverlies te evalueren, hebben Carl B. Ebbeling, Ph.D. van Children’s Hospital Boston, en collega’s een onderzoek uitgevoerd met behulp van de 3 verschillende gewichtsverliesonderhoudsdiëten die hierboven zijn genoemd. De studie testte de diëten op energieverbruik, hormonen en componenten van het metabool syndroom tussen juni 2006, juni 2010.

De studie bestond uit 21 jongvolwassenen, zowel met overgewicht als met obesitas, die 10 tot 15 procent gewichtsverlies bereikten bij het proberen van een inloopdieet. De deelnemers werden vervolgens gekozen in een van de 3 diëten in willekeurige volgorde, elk voor 4 weken. De diëten waren het vetarme dieet (hoge glycemische lading), een laag glycemisch indexdieet (matige glycemische lading) en een zeer koolhydraatarm dieet (lage glycemische lading). Rustend energieverbruik (REE), totaal energieverbruik (TEE), hormoonniveaus en metabole syndroomcomponenten werden allemaal gemeten.

Er was een significant verschil in het energieverbruik tijdens gewichtsverlies in elk van de 3 diëten. Onderzoekers ontdekten dat:

    • De afname in REE uit de niveaus van voorveroudering van het gewicht was het grootst voor het vetarme dieet (gemiddeld ten opzichte van de uitgangswaarde, -205 kcal / d), gemeten via indirecte calorimetrie in vasten.
    • Het zeer lage koolhydraatdieet vertoonde de minste hoeveelheid afname (-138 kcal / d)
    • Het lage glycemische dieet vertoonde tussentijdse dalingen in het dieet met lage glycemische index.
  • Elk dieet vertoonde ook significante dalingen in TEE:
    – gemiddeld – 423 kcal / d voor laag vetgehalte
    – gemiddeld 297 kcal / d voor lage glycemische index
    – gemiddelde 97 kcal / d voor zeer laag koolhydraat

De bevindingen daagden dat idee uit dat een calorie een calorie is

De auteurs zeiden:

“Hormoonspiegels en metabolische syndroomcomponenten varieerden ook tijdens gewichtsbehoud door middel van voeding (leptine; 24-uurs urinaire cortisol; indexen van perifere en hepatische insulinegevoeligheid ; hoge dichtheid lipoproteïne [HDL] cholesterol; niet-HDL-cholesterol; triglyceriden; plasminogeen activatorinhibitor 1 en C-reactief proteïne), maar er kwam geen consistent gunstig patroon naar voren

De resultaten van onze studie dagen het idee uit dat een calorie een calorie is vanuit een metabolisch perspectief. De TEE verschilde met ongeveer 300 kcal / d tussen deze twee diëten [zeer lage koolhydraat versus vetarm], een effect dat overeenkomt met de hoeveelheid energie die gewoonlijk wordt gebruikt bij lichamelijke activiteit van 1 uur met matige intensiteit

(conclusie).Deze bevindingen suggereren dat een strategie om de glycemische belasting te verminderen in plaats van vet in de voeding voordelig kan zijn voor het behoud van het gewichtsverlies en de preventie van hart- en vaatziekten. Uiteindelijk is voor succesvol afvallen onderhoud vereist gedrags- en omgevingsinterventies om langdurige therapietrouw te bevorderen. Maar dergelijke interventies zullen het meest effectief zijn als ze een voedingspatroon bevorderen dat de nadelige biologische veranderingen die gepaard gaan met gewichtsverlies verbetert. “