Voedsel

Volwassen ADHD en relaties Hoe beïnvloedt ADHD of ADD relaties?

Hoe beïnvloedt ADHD of ADD relaties?

Omgaan met symptomen samen en relatieproblemen overwinnen

Relaties waarbij een of beide leden van het koppel ADHD hebben, kunnen last hebben van misverstanden, frustraties en wrok. Dit is met name waarschijnlijk als de symptomen van ADHD nooit goed zijn gediagnosticeerd of behandeld. Het goede nieuws is dat je deze problemen kunt omdraaien. U kunt een gezonder, gelukkiger partnerschap opbouwen door te leren welke rol ADHD speelt in uw relatie en hoe u beiden kunt kiezen voor positievere en productievere manieren om op uitdagingen te reageren en met elkaar te communiceren.

Hoe beïnvloedt ADHD of ADD relaties?

Hoewel de afleidbaarheid, desorganisatie en impulsiviteit van aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD of ADD) op veel gebieden van het volwassen leven problemen kan veroorzaken, kunnen deze symptomen bijzonder schadelijk zijn als het gaat om uw naaste relaties.

Als jij de persoon bent met ADHD , heb je het gevoel dat je voortdurend wordt bekritiseerd, gejaagd en gemicromanaged. Wat je ook doet, niets lijkt je echtgenoot of partner te plezieren. Je voelt je niet gerespecteerd als een volwassene, dus je merkt dat je je partner vermijdt of zegt wat je moet doen om hem of haar van je af te krijgen. Je zou willen dat je belangrijke ander zelfs een klein beetje kon ontspannen en niet langer elk aspect van je leven zou willen beheersen. Je vraagt ​​je af wat er is gebeurd met de persoon op wie je verliefd bent geworden.

Als je een relatie hebt met iemand met ADHD , voel je je misschien eenzaam, genegeerd en niet gewaardeerd. Je bent het zat om voor jezelf te zorgen en de enige verantwoordelijke partij in de relatie te zijn. Je hebt niet het gevoel dat je op je partner kunt vertrouwen. Hij of zij lijkt nooit de beloften na te komen en je wordt gedwongen om voortdurend herinneringen en eisen te stellen of anders gewoon dingen zelf te doen. Soms voelt het alsof je significante ander er niet om geeft.

Het is gemakkelijk om te zien hoe de gevoelens aan beide zijden kunnen bijdragen aan een destructieve cyclus in de relatie. De niet-adhd-partner klaagt, zeurt en wordt steeds wrokkiger, terwijl de adhd-partner, die zich beoordeeld en verkeerd begrepen voelt, defensief wordt en zich terugtrekt. Op het einde is niemand gelukkig. Maar het hoeft niet zo te zijn.

De rol van ADHD begrijpen uw relatie

Het transformeren van je relatie begint met het begrijpen van de rol die ADHD speelt. Zodra u weet hoe de symptomen zijn, ADHD uw interacties als een paar beïnvloeden, kunt u betere manieren leren om te reageren. Voor de partner met ADHD betekent dit dat je moet leren hoe je de symptomen kunt aanpakken. Voor de niet-ADHD-partner betekent dit leren hoe te reageren op frustraties op manieren die je partner aanmoedigen en motiveren.

Symptomen van ADHD die relatieproblemen kunnen veroorzaken

Moeite met opletten. Als u ADHD heeft, kunt u uitkomen tijdens gesprekken, waardoor uw partner zich genegeerd en gedevalueerd kan voelen. Je kunt ook belangrijke details missen of geesteloos instemmen met iets dat je je later niet meer herinnert, wat frustrerend kan zijn voor anderen.

Vergeetachtigheid. Zelfs wanneer een persoon met ADHD oplet, kan hij of zij later vergeten wat was beloofd of besproken. Wanneer het de verjaardag van je echtgenoot of de formule is die je zei dat je zou opnemen, kan je partner beginnen het gevoel te krijgen dat het je niet uitmaakt of je bent onbetrouwbaar.

Slechte organisatorische vaardigheden. Dit kan leiden tot problemen bij het afwerken en algemene chaos in het huishouden. Partners kunnen het gevoel hebben dat ze zich altijd opknappen na de persoon met ADHD en een onevenredig groot deel van de gezinsplichten op zich nemen.

Impulsiviteit. Als u ADHD heeft, kunt u dingen uitwissen zonder na te denken, wat pijnlijke gevoelens kan veroorzaken. Deze impulsiviteit kan ook leiden tot onverantwoord en zelfs roekeloos gedrag (bijvoorbeeld het maken van een grote aankoop die niet in het budget staat, wat leidt tot gevechten over financiën).

Emotionele uitbarstingen. Veel mensen met ADHD hebben moeite met het modereren van hun emoties. Je kunt je humeur gemakkelijk verliezen en problemen hebben om rustig met problemen te bespreken. Uw partner kan het gevoel hebben dat hij op eierschalen moet lopen om blow-ups te voorkomen.

Zet jezelf in de schoenen van je partner

De eerste stap om uw relatie te veranderen, is leren dingen te zien vanuit het perspectief van uw partner. Als je al heel lang samen bent of als je steeds dezelfde gevechten hebt gehad, zou je kunnen denken dat je al begrijpt waar je partner vandaan komt.

Maar onderschat niet hoe gemakkelijk het is om de acties en intenties van uw partner of echtgenoot verkeerd te interpreteren. Jij en je partner zijn meer verschillend dan je denkt, vooral als slechts één van jullie ADHD heeft. En alleen omdat je alles al eerder hebt gehoord, wil nog niet zeggen dat je echt hebt begrepen wat je partner zegt. Wanneer emoties hoog oplopen, zoals ze meestal doen rond ADHD-relatieproblemen, is het bijzonder moeilijk om objectiviteit en perspectief te behouden.

De beste manier om jezelf in de schoenen van je partner te plaatsen, is vragen en dan gewoon luisteren. Zoek een tijd om te gaan zitten en te praten als je nog niet boos bent. Laat je partner beschrijven hoe hij of zij zich voelt zonder je te onderbreken om jezelf uit te leggen of te verdedigen. Wanneer je partner klaar is herhaal je de hoofdpunten die je hebt gehoord, en vraag je of je het goed begrepen hebt. Misschien wil je de punten opschrijven, zodat je er later over kunt nadenken. Als je partner klaar is, is het jouw beurt. Vraag hem of haar om hetzelfde voor je te doen en luister echt met frisse oren en een open geest.

Tips voor meer empathie in uw relatie

Onderzoek naar ADHD. Hoe meer jullie allebei leren over ADHD en de symptomen ervan, hoe gemakkelijker het zal zijn om te zien hoe het jouw relatie beïnvloedt. Mogelijk vindt u dat een lampje gaat branden. Zoveel van uw problemen als een paar zijn eindelijk zinvol! Dit inzicht kan de niet-ADHD-partner helpen om symptomen minder persoonlijk te nemen. Voor de partner met ADHD kan het een opluchting zijn om te begrijpen wat er achter sommige van uw gedrag zit.

Erken de impact die uw gedrag heeft op uw partner. Als u degene bent met ADHD, is het belangrijk om te herkennen hoe uw onbehandelde symptomen uw partner beïnvloeden. Als u de niet-ADHD-partner bent, kunt u overwegen hoe uw zeuren en kritiek uw partner het gevoel geven. Verwerp de klachten van uw partner niet of negeer ze, omdat u het niet leuk vindt dat hij of zij het opmerkt of op u reageert.

Vertel wie uw partner is van zijn of haar symptomen of gedrag. In plaats van uw partner ‘onverantwoordelijk’ te labelen, erkent u zijn of haar vergeetachtigheid en gebrek aan doorwerking als symptomen van ADHD. Vergeet niet dat symptomen geen karaktereigenschappen zijn. Dat geldt ook voor de niet-ADHD-partner. Erken dat gezeur meestal ontstaat uit gevoelens van frustratie en stress, niet omdat je partner een onsympathieke harpis is.

Hoe de partner met ADHD vaak voelt:

Verschillende. De hersenen racen vaak, en mensen met ADHD ervaren de wereld op een manier die anderen niet gemakkelijk begrijpen of waarmee ze te maken hebben.
Overweldigd, in het geheim of openlijk. Het dagelijks leven onder controle houden kost veel meer werk dan anderen beseffen.
Ondergeschikt aan hun echtgenoten. Hun partners besteden veel tijd aan het corrigeren van hen of het uitvoeren van de show. De correcties zorgen ervoor dat ze zich incompetent voelen en dragen vaak bij aan een ouder-kind-dynamiek.Mannen kunnen deze interacties beschrijven als een gevoel van ontkrachting.
Schamend. Ze verbergen vaak een grote hoeveelheid schaamte, soms compenserend met blunder of terugtrekking.
Ongeliefd en ongewenst. Constante herinneringen van echtgenoten, bazen en anderen dat ze zouden moeten ‘veranderen’, versterken dat ze onbemind zijn zoals ze zijn.
Bang om opnieuw te falen. Naarmate hun relaties verslechteren, neemt het potentieel van straf voor falen toe. Maar door inconsistentie met ADHD zal deze partner op een gegeven moment falen. Anticiperen op mislukking resulteert in terughoudendheid om te proberen.
Verlangen om geaccepteerd te worden. Een van de sterkste emotionele verlangens van mensen met ADHD is geliefd te zijn zoals ze zijn, ondanks imperfecties.

Hoe de niet-ADHD-partner vaak denkt:

Ongewenst of onbemind. Het gebrek aan aandacht wordt geïnterpreteerd als gebrek aan interesse in plaats van afleiding. Een van de meest voorkomende dromen is om ‘gekoesterd’ te worden en om de aandacht van je partner te krijgen die dit impliceert.
Boos en emotioneel geblokkeerd. Woede en wrok doordringen veel interacties met de ADHD-echtgenoot. Soms wordt deze woede uitgedrukt als ontkoppeling. In een poging om boze interacties te beheersen, proberen sommige niet-ADHD-echtgenoten hun gevoelens te blokkeren door ze van binnen te bottelen.
Ongelooflijk gestrest. Niet-ADHD-echtgenoten dragen vaak het grootste deel van de gezinsverantwoordelijkheden en kunnen hun hoede nooit laten varen. Het leven kan op elk moment uit elkaar vallen vanwege de inconsistentie van de echtgenoot van de ADHD.
Genegeerd en beledigd. Voor een niet-adhd-echtgenoot is het niet logisch dat de adhd-partner niet handelt naar de ervaring van de niet-adhd-partner en vaker adviseert wanneer het “duidelijk” is wat er moet gebeuren.
Uitgeput en uitgeput. De niet-adhd-echtgenoot draagt ​​te veel verantwoordelijkheden en er lijkt geen enkele inspanning te zijn om de relatie te herstellen.
Gefrustreerd. Een niet-ADHD-echtgenoot kan het gevoel hebben dat dezelfde problemen steeds weer terugkeren (een soort boemerangeffect).
Aangepast van het ADHD-effect op het huwelijk: begrijp en herbouw uw relatie in zes stappen , door Melissa C. Orlov

Neem verantwoordelijkheid voor je rol

Zodra je jezelf in de schoenen van je partner hebt geplaatst, is het tijd om de verantwoordelijkheid voor je rol in de relatie te accepteren. Vooruitgang begint als je je eigen bijdragen aan de problemen die je als een paar hebt, leert kennen. Dit geldt ook voor de niet-ADHD-partner.

Hoewel de symptomen van de ADHD-partner een probleem kunnen veroorzaken, zijn de symptomen alleen niet de oorzaak van het relatieprobleem. De manier waarop de niet-adhd-partner reageert op het lastige symptoom kan de deur openen voor samenwerking en compromis of misverstanden veroorzaken en gevoelens kwetsen. Als u degene bent met ADHD, bent u ook verantwoordelijk voor de manier waarop u reageert op de zorgen van uw partner. Uw reactie kan uw significante ander laten valideren en horen of negeren en negeren.

Breek vrij van de ouder-kind-dynamiek

Veel paren voelen zich vast in een onbevredigende ouder-kind relatie, met de niet-ADHD-partner in de rol van de ouder en de partner met ADHD in de rol van het kind. Het begint vaak wanneer de partner met ADHD nalaat taken te volgen, zoals vergeten de kabelrekening te betalen, schone was op een stapel op het bed achter te laten of de kinderen achter te laten nadat ze beloven ze op te halen. De niet-ADHD-partner neemt steeds meer huishoudelijke verantwoordelijkheden op zich.

Hoe meer scheef het partnerschap wordt, des te heviger voelt hij of zij. Het wordt moeilijker om de positieve kwaliteiten en bijdragen van de ADHD-echtgenoot te waarderen. Natuurlijk, de partner met ADHD voelt dit. Hij of zij begint het gevoel te krijgen dat het geen zin heeft om de niet-ADHD-echtgenoot zelfs te proberen en te ontslaan als controlerend en onmogelijk om te behagen. Dus wat kun je doen om dit patroon te doorbreken?

Tips voor de niet-ADHD-partner:

  • U kunt uw echtgenoot niet controleren, maar u kunt uw eigen acties beheersen. Maak een directe stop voor verbale aanvallen en zeuren. Geen resultaten.
  • Moedig je partner aan als hij of zij vorderingen maakt en prestaties en inspanningen erkent.
  • Stop met proberen om je partner ‘ouder’ te maken. Het is destructief voor je relatie en demotiverend voor je partner.

Tips voor de partner met ADHD:

  • Erken het feit dat uw ADHD-symptomen uw relatie verstoren. Het is niet alleen een kwestie van onredelijk zijn van je partner.
  • Ontdek behandelingsopties. Naarmate u leert uw symptomen beter te beheersen en betrouwbaarder wordt, gaat uw partner ontspannen.
  • Zoek naar manieren om je partner te verwennen. Als je partner door jou wordt verzorgd, zelfs op kleine manieren, zal hij of zij zich minder op je ouder voelen.

Stop met vechten en begin te communiceren

ADHD Stop met vechten

Zoals je al hebt gezien, breekt communicatie vaak tussen partners wanneer ADHD in de mix zit. Eén partner voelt zich overbelast. De ander voelt zich aangevallen. Ze eindigen uiteindelijk met elkaar in plaats van het probleem aan te pakken.

Om de communicatie te verbeteren, moet je doen wat je kunt om emotionele volatiliteit onschadelijk te maken. Neem zo nodig de tijd om af te koelen voordat u een probleem bespreekt. Als je het gesprek hebt, luister dan aandachtig naar je partner. Vraag jezelf waar je echt ruzie over maakt. Wat is het diepere probleem?

Voorbeeld: een paar ruzie tijdens het avondeten is een uur te laat. De echtgenoot, die geen ADHD heeft, is overstuur over meer dan zijn lege maag. Hij voelt zich gefrustreerd door het gebrek aan betrouwbaarheid en aandacht van zijn vrouw (ik werk hard om voor haar te zorgen! Waarom krijg ik nooit een TLC? Als ze om me gaf, zou ze meer moeite doen.). De ADHD-vrouw voelt zich overweldigd en onterecht beoordeeld (ik heb zoveel te regelen in het hele huis.) Het is moeilijk voor me om alles bij elkaar te houden en ik de tijd uit het oog heb verloren. “Wat maakt me een slechte vrouw?”

Zodra u het echte probleem identificeert, is het veel gemakkelijker om het probleem op te lossen. In dit voorbeeld zou de man minder overstuur zijn als hij zich realiseerde dat de chronische vertraging en desorganisatie van zijn vrouw niet persoonlijk is. Het is een symptoom van onbehandelde ADHD. Als de vrouw van haar kant begrijpt dat een tijdig diner ervoor zorgt dat haar echtgenoot zich geliefd en gewaardeerd voelt, zal ze meer gemotiveerd zijn om het voor elkaar te krijgen.

Communicatietips

Verspil je emoties niet. Fess up to your feelings, maakt niet uit hoe lelijk. Haal ze in de openbaarheid waar je ze als een paar kunt doorwerken.

Je bent geen mindreader. Maak geen aannames over de motivaties van uw partner. Vermijd de valkuil als mijn partner echt van me houdt … Als je partner iets doet dat je van streek maakt, richt het dan direct in plaats van stil te stoven.

Kijk wat je zegt en hoe je het zegt. Vermijd kritische woorden en vragen die je partner in de verdediging steken (“Waarom kan je nooit doen wat je zei dat je zou doen?” Of “Hoe vaak moet ik het je vertellen?”).

Vind de humor in de situatie. Leer lachen om de onvermijdelijke miscommunicaties en misverstanden. Lachen verlicht spanning en brengt je dichter bij elkaar.

Verbetering van uw communicatieve vaardigheden wanneer u ADHD heeft

ADHD-symptomen kunnen de communicatie verstoren. De volgende tips kunnen u helpen meer bevredigende gesprekken te voeren met uw partner en andere mensen.

Communiceer face-to-face waar mogelijk. Non-verbale signalen zoals oogcontact, tone-of-voice en gebaren communiceren veel meer dan alleen woorden. Om de emotie achter de woorden te begrijpen, moet u persoonlijk met uw partner communiceren in plaats van via telefoon, sms of e-mail.

Luister actief en onderbreek niet.  Terwijl de andere persoon praat, probeert u oogcontact te houden. Als je merkt dat je gedachten afdwalen, herhaal dan mentaal hun woorden zodat je het gesprek volgt. Doe een poging om onderbrekingen te voorkomen.

Vragen stellen.  In plaats van te lanceren in wat je ook bezighoudt – of de vele dingen in je geest – stel de vraag van de andere persoon. Het laat hem of haar weten dat je oplet.

Vraag een herhaling aan.  Als je aandacht afdwaalt, vertel het de andere persoon dan zodra je het weet en vraag hem of haar om te herhalen wat er zojuist is gezegd. Als je het gesprek te lang laat duren terwijl je ergens anders bent, wordt het alleen maar moeilijker om opnieuw verbinding te maken.

Werk samen als een team

Alleen omdat een partner ADHD heeft, wil dat nog niet zeggen dat je geen evenwichtige, wederzijds bevredigende relatie kunt hebben. De sleutel is om samen te leren werken als een team. Een gezonde relatie bestaat uit geven en nemen, waarbij beide personen volledig deelnemen aan het partnerschap en manieren zoeken om elkaar te ondersteunen.

Neem wat tijd aan beide zijden om te bepalen waar je goed in bent en welke taken voor jou het meest uitdagend zijn. Als je partner sterk is in een gebied waar je zwak bent, kan hij of zij die verantwoordelijkheid misschien overnemen, en omgekeerd. Het zou een gelijkwaardige uitwisseling moeten zijn. Als je allebei zwak bent in een bepaald gebied, brainstorm dan hoe je hulp van buitenaf kunt krijgen. Als u bijvoorbeeld geen van beiden goed met geld bent, kunt u een boekhouder inhuren of geldbeheer-apps zoeken die het budgetteren eenvoudiger maken.

ADHD-teamwerktips

Verdeel taken en blijf bij hen. De niet-ADHD-partner is misschien meer geschikt voor het afhandelen van de rekeningen en het doen van de boodschappen, terwijl u de kinderen beheert en kookt.

Plan wekelijks sit-downs. Ontmoet één keer per week om problemen aan te pakken en evalueer de voortgang die u als koppel hebt geboekt.

Evalueer de taakverdeling. Maak een lijst met taken en verantwoordelijkheden en breng de werklast in evenwicht als een van jullie het grootste deel van de lading belast.

Delegeren, uitbesteden en automatiseren. Jij en je partner hoeven niet alles zelf te doen. Als je kinderen hebt, wijs ze dan klusjes toe. U kunt ook overwegen om een ​​schoonmaakdienst in te huren, u in te schrijven voor de bezorging van boodschappen of automatische factuurbetalingen in te stellen.

Splits individuele taken op, indien nodig. Als de partner met ADHD moeite heeft met het voltooien van taken, moet de niet-adhd-partner mogelijk als ‘dichterbij’ ingrijpen. Dit moet in uw afspraak worden vermeld om wrok te voorkomen.

Maak een praktisch plan

Als je ADHD hebt, ben je waarschijnlijk niet zo goed in het organiseren of opzetten van systemen. Maar dat betekent niet dat u een plan niet kunt volgen als het eenmaal op zijn plaats is. Dit is een gebied waar de niet-ADHD-partner onschatbare hulp kan bieden. Hij of zij kan u helpen een systeem en routine op te zetten waarop u kunt vertrouwen om u te helpen op de hoogte te blijven van uw verantwoordelijkheden.

Begin met het analyseren van de meest voorkomende dingen waar je tegen vecht, zoals klusjes of chronische laatheid. Denk vervolgens na over praktische dingen die u kunt doen om ze op te lossen. Voor vergeten klusjes is het misschien een grote muurkalender met selectievakjes naast de dagelijkse taken van elke persoon. Voor chronische vertraging kunt u een kalender instellen op uw smartphone, compleet met timers om u te herinneren aan aankomende evenementen.

Je partner helpen met ADHD

Ontwikkel een routine. Uw partner zal profiteren van de toegevoegde structuur. Plan de dingen die u beiden moet volbrengen en houd rekening met vaste tijden voor maaltijden, lichaamsbeweging en slaap.

Stel externe herinneringen in. Dit kan in de vorm van een droog wisbord, plaknotities of een takenlijst op je telefoon zijn.

Beheer rommel. Mensen met ADHD hebben het moeilijk om georganiseerd te blijven en te blijven, maar rommel draagt ​​bij aan het gevoel dat hun leven niet meer onder controle is. Help uw partner een systeem op te zetten om rommel te verwerken en georganiseerd te blijven.

Vraag de ADHD-partner om herhaalverzoeken te herhalen. Om misverstanden te voorkomen, laat je partner herhalen wat je hebt afgesproken.