Gezondheid voor Vrouwen

VRUCHTBAARHEIDSBEVORDERENDE VOEDINGSMIDDELEN

images 90 - VRUCHTBAARHEIDSBEVORDERENDE VOEDINGSMIDDELEN

Wanneer de meesten van ons denken aan een vruchtbaarheidsbehandeling, stellen we ons een verfijnde diagnostische test, krachtige medicatie en high-tech procedures voor. Bepaalde voedingsmiddelen en dranken kiezen om je vermogen om zwanger te worden te beïnvloeden, lijkt meer op volkswijsheid dan op medisch advies.

KAN U ZWANGER ZIJN? 4 weken zwan- gerschijnselen

Geen wonder dat in een samenleving die gezegend is met veel medische vooruitgang, we soms de natuurlijke hulpmiddelen over het hoofd zien die we hebben om ons te helpen met onze vruchtbaarheid en zwangerschapservaringen. Hoewel uw dieet uw algehele gezondheid kan beïnvloeden, als u veranderingen in het voedingspatroon doorvoert en nog steeds moeite heeft om zwanger te worden, moet u rekening houden met de belangrijkste oorzaken van onvruchtbaarheid bij vrouwen .

Maar nu komt de wetenschap volledig in de cirkel om nog een keer te kijken naar de rol die voeding kan spelen bij het verbeteren van de vruchtbaarheid en het ondersteunen van gezonde zwangerschappen. Terwijl veel vrouwen pas serieus beginnen met eten nadat ze zwanger zijn geworden, is er steeds meer bewijs dat voeding al lang voor de conceptie van belang is.

VIND JE MEESTE VRUCHTDAGEN: Hoe een vruchtbaarheidscalculator te gebruiken

Let op je gewicht

Ongezonde voedselinname - al dan niet te veel of te weinig - wordt al jaren erkend als een bijdragende factor aan onvruchtbaarheid.

Te weinig of te veel gewicht kan uw voortplantingscyclus onregelmatig maken. Dat. zorgt ervoor dat je alleen nu en dan ovuleert, of helemaal niet.

"Je eierstokken en je vetcellen reguleren oestrogeen, wat de eisprong beïnvloedt.Als je te dun bent, produceer je mogelijk niet genoeg oestrogeen, en als je te zwaar of zwaarlijvig bent, produceer je mogelijk te veel", zegt Maria Biasucci- Vianna, MS, RD, CDN, een New Rochelle, NY, diëtiste die vrouwen met onvruchtbaarheidsproblemen heeft geadviseerd in haar privépraktijk.

De eerste opdracht van het bedrijf, Biasucci-Vianna, is om een ​​gezond gewicht te bereiken en te behouden om je reproductieve cyclus in balans te houden. Ze adviseert de vrouwen die ze ziet om hun BMI (body mass index) score te controleren. Een BMI-classificatie van 19-24 geeft een gezond gewicht aan (atleten kunnen hogere scores hebben vanwege de spiermassa). Alles onder of boven dat bereik moet worden besproken met uw zorgverzekeraar.

[Om uw BMI te berekenen en uw gewichtscategorie te leren, klik hier ]

Voedsel om de eisprong te verbeteren

Als gewicht geen probleem is, maar je ervaart onvruchtbaarheid, zal het veranderen van je voedingsgewoonten je helpen om je weg naar het moederschap op te eten?

Onlangs publiceerden onderzoekers van de Harvard School of Public Health bevindingen uit een onderzoek onder meer dan 18.000 vrouwen die acht jaar lang werden gevolgd om te zien of hun dieet invloed had op hun vermogen om zwanger te worden.

De studie wees uit dat vrouwen die voedingsmiddelen aten die grotere hoeveelheden transvetten, dierlijke eiwitten en koolhydraten bevatten, naast andere voedingsfactoren, meer kans hadden op een ovulatoire stoornis. Ovulatieproblemen veroorzaken onvruchtbaarheid bij ongeveer 20 procent van de vrouwen die hulp zoeken om zwanger te worden. De onderzoekers concludeerden dat de meerderheid van dergelijke gevallen "mogelijk te voorkomen is" door het dieet en de levensstijl aan te passen.

Die bevindingen gelden alleen voor vrouwen met ovulatieproblemen en niet voor alle onvruchtbare vrouwen. Toch kunnen belangrijke onderzoeksresultaten veel vrouwen nieuwe wegen bieden om te verkennen, waaronder:

  • Van eiwitbron wisselen : Vervang een deel van het vlees, varkensvlees of kip dat u eet (dierlijke eiwitten) met plantaardige eiwitbronnen, zoals gekookte gedroogde bonen en noten. Wanneer vijf procent van de totale calorieën die worden gegeten afkomstig is van plantaardig eiwit in plaats van dier, daalt het risico van ovulatoire onvruchtbaarheid met meer dan 50 procent.
  • Voeg wat vetrijke zuivel toe: noem het het Chunky Monkey Effect. Hoe meer vetarme zuivelproducten u eet, hoe groter uw risico op ovulatoire onvruchtbaarheid. Ja, dat lees je goed - hoewel de auteurs van de studie waarschuwen om dit niet te gebruiken om late invriesacties te rechtvaardigen voor een halve liter hoogwaardig ijs. Probeer in plaats daarvan één vetarme zuivel per dag te vervangen door één vetrijke portie, zoals een glas volle melk.
  • Vergeet uw vitamines niet: vrouwen in de studie die regelmatig ijzersupplementen en multivitamines met foliumzuur gebruikten, hadden minder ovulatie-gerelateerde onvruchtbaarheid.

Een gezond baby-nest bouwen

Laten we eerlijk zijn: iedereen kent vrouwen waarvan de voedselkeuze vreselijk is, maar die geen problemen hebben om zwanger te worden. Evenzo zijn er veel vrouwen die consequent gezonde maaltijden eten, maar worstelen met onvruchtbaarheid.

"Het is niet duidelijk hoe wat we eten, kan bepalen hoe gemakkelijk we zwanger zullen worden", zegt Melinda Johnson, MS, RD, woordvoerder van de American Dietetic Association en een diëtist met een privépraktijk in Chandler, AZ. Desondanks voegt Johnson eraan toe: "Het is zinvol om een ​​gezond dieet te volgen terwijl je zwanger probeert te worden. Het kan je kans om zwanger te worden vergroten, maar het voedt je lichaam verder zodat het op zijn gezondst is op het moment dat je zwanger raakt. "

Als je moeder probeert te worden, adviseert Johnson om je te concentreren op de volgende voedingsmiddelen om je lichaam op zijn hoogtepunt te helpen nu. Dat zal je vruchtbaarheidsomgeving verbeteren en de beste voedingsbasis creëren voor groei en ontwikkeling van de foetus:

Eet meerVerkrijgen
VolkorenB-vitamines, vitamine E, vezels
Fruit, groentenVitamine C, antioxidanten
Mager vlees, bonenEiwit, zink, ijzer
Vetarme zuivelEiwit, calcium
DHA / Omega-3 (zalm, lichte [niet-witte tonijn] tonijn, enkele eiermerken)Voordelen ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van de baby; vermindert het risico op vroeggeboorte
Multivitamine met 400 mcg foliumzuurVermindert het risico op ruggenmerg- en hersenafwijkingen, vooral in de weken vóór de conceptie en het eerste trimester van de zwangerschap

Meer tips

  • Consumeer choline: misschien heb je er nooit van gehoord, maar choline is een voedingsstof met het potentieel om schadelijke gen-effecten te verminderen die kunnen leiden tot aangeboren afwijkingen. Het is ook belangrijk voor de hersenfunctie, naast andere voordelen. De meeste vrouwen krijgen niet genoeg choline; veel prenatale vitamines bevatten het niet eens. Eidooiers zijn rijk aan choline; alleen runderlever bevat meer. Bloemkool, de hoogste choline-bevattende veggie, heeft 25 procent van de choline in één eierdooier.
  • Bekijk je kruidenthee en supplementen: "Je moet echt oppassen dat je teveel plantaardige ingrediënten in je dieet hebt", waarschuwt Biasucci-Vianna. Sommige kruiden, waaronder zoethout, sassafras, ginseng, sint-janskruid en ephedra, moeten tijdens de vruchtbaarheidsbehandeling of tijdens de zwangerschap worden vermeden.
  • Er zijn twee (meestal) tango's nodig: problemen met de vruchtbaarheid kunnen te wijten zijn aan het gewicht of dieet van de mannelijke partner. Johnson zegt dat vitamine C en E, zink en foliumzuur de gezondheid van het sperma helpen verbeteren. Sperma-motiliteit kan ook worden beschadigd door roken, alcohol drinken (inclusief bier) en recreatief drugsgebruik.
  • Vis voorzichtig: eet geen sushi of rauwe vis. Vermijd vissen met een hoog kwikgehalte vanwege hun omgeving, zoals zwaardvis, tilefish, koningsmakreel en haai.
  • Blijf vloeibaar: wanneer u niet genoeg water drinkt, wordt uw cervixvocht (het spul dat het sperma helpt het doelei te vinden) traag, merkt Johnson op. Hetzelfde geldt voor de ejaculaatvloeistof van een man. Drink genoeg water zodat uw urine een lichtgele kleur heeft.
  • Snijd cafeïne: Hoge inname van cafeïne interfereert met conceptie. Misschien wilt u overwegen om het helemaal uit uw dieet te verwijderen door cafeïnehoudende koffie, thee en frisdranken te vermijden (cafeïnevrij is prima). Als je zwanger bent, passeert cafeïne ook de placenta en kan het de foetus beïnvloeden en zelfs een miskraam veroorzaken. Blijf bij niet meer dan twee 5-ounce kopjes gewone koffie per dag, adviseert Biasucci-Vianna.