Gezondheid

Waarom ben ik altijd ziek?

Waarom ben ik altijd ziek?

194x105 Why Am I Always Sick - Waarom ben ik altijd ziek?

Waarom word je ziek?

Er is niemand die enkele dagen voor een groot evenement geen verkoudheid of virus heeft gekregen. Voor sommige mensen is ziek zijn een manier van leven, en dagen waarin je je goed voelt zijn weinigen en ver tussenin. Het wegwerken van sniffles, niezen en hoofdpijn lijkt misschien een droom, maar het is mogelijk. U moet echter eerst weten wat u ziek maakt.

DIEET
Je bent wat je eet

“Een appel per dag houdt de dokter weg” is een eenvoudig gezegde dat enige waarheid bevat. Als je geen goed afgerond, uitgebalanceerd dieet eet , kan je lichaam niet optimaal functioneren. Een slecht dieet verhoogt ook het risico op verschillende ziekten.

Goede voeding gaat over het verkrijgen van de voedingsstoffen, vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Verschillende leeftijdsgroepen hebben verschillende voedingsbehoeften en -vereisten, maar dezelfde algemene regels zijn van toepassing op mensen van alle leeftijden:

  • Eet dagelijks een verscheidenheid aan groenten en fruit.
  • Kies magere eiwitten voor vette eiwitten.
  • Beperk uw dagelijkse inname van vetten, natrium en suikers.
  • Eet zoveel mogelijk granen.
VITAMINE D
Vitamine D

Als u vaak ziek wordt, kan het nuttig zijn om uw inname van vitamine D te stimuleren . Een recent onderzoek wees uit dat vitamine D-supplementen ervoor kunnen zorgen dat iemand minder snel last krijgt van een acute luchtweginfectie . Vitamine D-tekort is ook in verband gebracht met een verzwakt immuunsysteem . Verhoog uw vitamine D-inname met voedingsmiddelen zoals vette vis , eidooiers en champignons. Buiten 10-15 minuten per dag buiten zijn is een andere manier om de voordelen van deze ” zonneschijnvitamine ” te plukken . Volgens het kantoor van voedingssupplementen, de meeste volwassenen moeten elke dag ten minste 15 microgram (mcg) gebruiken. Het is veilig voor de meeste volwassenen om elke dag maximaal 100 mcg te consumeren.

VLOEISTOFFEN
uitdroging

Elk weefsel en orgaan in het lichaam is afhankelijk van water. Het helpt voedingsstoffen en mineralen naar cellen te dragen en houdt uw mond, neus en keel vochtig – belangrijk voor het voorkomen van ziektes. Hoewel het lichaam bestaat uit 60 procent water, verlies je vocht door plassen, stoelgang, zweten en zelfs ademen. Uitdroging treedt op als u de vloeistoffen die u verliest onvoldoende vervangt.

Milde tot matige uitdroging is soms moeilijk te identificeren, maar het kan je ziek maken. Symptomen van lichte tot matige uitdroging kunnen worden verward met algemene pijntjes en kwalen, vermoeidheid , hoofdpijn en obstipatie . Zowel acute als chronische uitdroging kan gevaarlijk zijn, zelfs levensbedreigend. Symptomen zijn onder meer:

  • extreme dorst
  • diepliggende ogen
  • hoofdpijn
  • lage bloeddruk of hypotensie
  • snelle hartslag
  • verwarring of lethargie

De behandeling is eenvoudig: drink de hele dag door water, vooral in warme of vochtige omstandigheden. Het eten van voedsel met een hoog watergehalte, zoals fruit en groenten, houdt je ook gehydrateerd gedurende de dag. Zolang je regelmatig plast en geen dorst hebt, drink je waarschijnlijk genoeg om gehydrateerd te blijven. Een andere graadmeter voor voldoende hydratatie is dat uw urinekleur lichtgeel (of bijna helder) moet zijn.

 
SLAAP
Slaaptekort

Mensen die elke nacht niet genoeg slaap krijgen, lopen meer kans ziek te worden.

Je immuunsysteem maakt cytokines vrij tijdens je slaap. Cytokinen zijn eiwit-boodschappers die ontstekingen en ziekten bestrijden. Je lichaam heeft meer van deze eiwitten nodig als je ziek of gestrest bent. Je lichaam kan onvoldoende beschermende eiwitten produceren als je geen slaap hebt . Dit verlaagt het natuurlijke vermogen van uw lichaam om infecties en virussen te bestrijden.

Langdurige slaapgebrek verhoogt ook het risico op:

  • zwaarlijvigheid
  • hartziekte
  • cardiovasculaire problemen
  • suikerziekte

De meeste volwassenen hebben elke dag tussen de 7 en 8 uur slaap nodig. Tieners en kinderen hebben elke dag wel tien uur slaap nodig, volgens de Mayo Clinic .

BACTERIE
Vieze handen

Je handen komen de hele dag in contact met veel ziektekiemen. Wanneer u uw handen niet regelmatig wast en vervolgens uw gezicht, lippen of voedsel aanraakt, kunt u ziekten verspreiden. Je kunt jezelf zelfs opnieuw infecteren.

Eenvoudigweg 20 seconden lang je handen wassen met stromend water en antibacteriële zeep (het liedje “Happy Birthday” twee keer zoemen) helpt je om gezond te blijven en ziekteverwekkende bacteriën te vermijden. Wanneer schoon water en zeep niet beschikbaar zijn, gebruikt u handdesinfectiemiddelen op basis van alcohol die ten minste 60 procent alcohol bevatten.

Desinfecteer werkbladen, deurknoppen en elektronica zoals uw telefoon, tablet of computer met doekjes als u ziek bent. Om de verspreiding van ziekten te voorkomen, raden de Centres for Disease Control and Prevention (CDC) aan om je handen te wassen in deze situaties:

  • voor en na de voedselbereiding
  • voor het eten
  • voor en na de zorg voor een persoon die ziek is
  • voor en na het behandelen van een wond
  • na gebruik van de badkamer
  • na het veranderen van luiers of het helpen van een kind met zindelijkheidstraining
  • na hoesten, niezen of je neus snuiten
  • na het aanraken van huisdieren of het omgaan met huisdierenafval of voedsel
  • na het omgaan met afval
 
ORALE GEZONDHEID
Slechte mondgezondheid

Je tanden zijn een venster op je gezondheid en je mond is een veilige haven voor zowel goede als slechte bacteriën. Als je niet ziek bent, helpen de natuurlijke afweer van je lichaam je mondgezondheid te behouden . Dagelijks poetsen en flossen houdt ook gevaarlijke bacteriën onder controle. Maar wanneer schadelijke bacteriën uit de hand lopen, kan het u ziek maken en ontstekingen en problemen elders in uw lichaam veroorzaken.

Langdurige, chronische mondgezondheidsproblemen kunnen grotere gevolgen hebben. Slechte mondgezondheid is gekoppeld aan verschillende aandoeningen, waaronder:

  • hartziekte
  • beroerte
  • voortijdige geboorte
  • laag geboorte gewicht
  • endocarditis , een infectie in de binnenwand van het hart

Om gezonde tanden en tandvlees te bevorderen, poets en fouilleer je je tanden minstens twee keer per dag, vooral na de maaltijd. Plan ook regelmatige controles met uw tandarts. Krijg meer tips voor het voorkomen van mondgezondheidsproblemen.

IMMUUNSYSTEEMAANDOENINGEN
Immuunsysteemaandoeningen

Immuunsysteemaandoeningen treden op wanneer het afweersysteem van een persoon geen antigenen bestrijdt. Antigenen zijn schadelijke stoffen, waaronder:

  • bacterie
  • toxines
  • kankercellen
  • virussen
  • fungus
  • allergenen , zoals pollen
  • vreemd bloed of weefsels

In een gezond lichaam wordt een binnendringend antigeen bestreden door antilichamen. Antistoffen zijn eiwitten die schadelijke stoffen vernietigen. Sommige mensen hebben echter een immuunsysteem dat niet zo goed werkt als zou moeten. Deze immuunsystemen kunnen geen effectieve antilichamen produceren om ziekte te voorkomen.

U kunt een aandoening van het immuunsysteem erven, of het kan het gevolg zijn van ondervoeding . Je immuunsysteem wordt ook zwakker naarmate je ouder wordt.

Praat met uw arts als u vermoedt dat u of een familielid een immuunsysteemaandoening heeft.

GENETICA
Genetica

Een laag aantal witte bloedcellen (WBC) kan er ook voor zorgen dat u vaker ziek wordt. Deze aandoening staat bekend als leukopenie en kan genetisch zijn of worden veroorzaakt door een andere ziekte. Een laag WBC-aantal verhoogt uw risico op infectie.

Aan de andere kant kan een hoge hoeveelheid leukocyten u beschermen tegen ziekten. Net als bij een laag WBC-aantal kan een hoge WBC-telling ook het resultaat zijn van genetica. Om deze reden kunnen sommige mensen gewoon meer van nature uitgerust zijn om verkoudheid of griep te bestrijden.

NIET-ALLERGISCHE RHINITIS
Allergieën zonder allergieën?

U kunt de symptomen van seizoensgebonden allergieën ervaren, zoals jeukende ogen, waterige neus en een benauwd hoofd zonder daadwerkelijk allergieën te hebben. Deze aandoening wordt nonallergische rhinitis genoemd .

Volgens het tijdschrift Allergy, Astma & Immunology Research treft het bijna 20 miljoen Amerikanen.

De symptomen van nonallergische rhinitis zijn vergelijkbaar met die van een allergische reactie. Maar in plaats van te worden veroorzaakt door ambrosia , gras, boompollen of een ander typisch allergeen, wordt niet-allergische rhinitis veroorzaakt door sterke geuren, bepaald voedsel, stress, veranderingen in het weer of zelfs droge lucht.

Irritatie en zwelling van de bekleding van de neusholtes veroorzaken niet-allergische rinitis. De bloedvaten in je neus zetten uit en het bloed stroomt de neuswand in. Dit veroorzaakt abnormale uitzetting en ontsteking in uw neus, die de veelbetekenende allergiesymptomen veroorzaakt. De meeste mensen worden gediagnosticeerd met niet-allergische rinitis na het ondergaan van allergietests .

De behandeling van de aandoening is afhankelijk van:

  • de ernst van uw symptomen
  • jouw triggers
  • als u andere aandoeningen heeft die de behandeling kunnen bemoeilijken

De meeste mensen kunnen een neusspray op basis van steroïden gebruiken om de neus van irriterende stoffen door te spoelen en ontstekingen te verminderen. Over-the-counter en recept decongestiva zijn ook effectief. Bijwerkingen van langdurig gebruik zijn hoge bloeddruk, verlies van eetlust en angst .

SPANNING
Te veel stress

Stress is een normaal onderdeel van het leven en het kan zelfs in kleine hoeveelheden gezond zijn. Maar chronische stress kan een negatieve invloed hebben op je lichaam, je ziek maken en de natuurlijke immuunrespons van je lichaam verlagen. Dit kan de genezing vertragen, de frequentie en ernst van infecties verhogen en bestaande gezondheidsproblemen verergeren.

Oefen stressreductietechnieken , zoals:

  • even pauze nemen van je computer
  • vermijd uw mobiele telefoon enkele uren nadat u thuis bent
  • luisteren naar rustgevende muziek na een stressvolle werkvergadering
  • oefenen om stress te verminderen en je humeur te verbeteren

Je kunt ontspanning vinden door middel van muziek, kunst of meditatie . Wat het ook is, vind iets dat je stress vermindert en je helpt ontspannen. Zoek professionele hulp als u zelf geen stress kunt beheersen.

KINDEREN
Ziektekiemen en kinderen

Kinderen hebben het meeste sociale contact , waardoor ze een groot risico lopen op het vervoeren en overbrengen van ziektekiemen. Spelen met medeleerlingen, spelen op vuile speeltoestellen en voorwerpen oppakken van de grond zijn slechts enkele voorbeelden van ziektekiemen.

Leer uw kind goede hygiënische gewoonten , zoals veelvuldig handen wassen, en baad ze elke dag. Dit helpt de verspreiding van virussen en ziektekiemen in uw huishouden te stoppen. Was regelmatig je eigen handen, veeg gemeenschappelijke oppervlakken af ​​als iemand ziek wordt en houd je kind thuis als ze ziek zijn.

VOORUITZICHT
vooruitzicht

Als je merkt dat je de hele tijd ziek wordt, kijk goed naar je gewoonten en omgeving; de oorzaak zou recht voor je kunnen zijn. Als u eenmaal weet waardoor u ziek wordt, kunt u stappen ondernemen om uw gezondheid te verbeteren, of dit nu is door met uw arts te praten of door enkele veranderingen in de levensstijl aan te brengen.

pinit fg en rect red 28 - Waarom ben ik altijd ziek?