Slaap & Dromen

WAAROM KRIJG IK GEEN LUCID DROOM? – HET LUKT MIJ NIET OM LUCIDE DROMEN TE ONTHOUDEN EN TE HERINNEREN(HELDER DROMEN)

Je wordt elke ochtend wakker en probeert wanhopig wanhopig de snel verdwijnende details van een droom die je net hebt gemaakt samen te vatten, of erger nog, je herinnert je dromen gewoon helemaal niet. Klinkt bekend?

Als je je "gewone" dromen zelden vergeet, kan het frustrerend zijn om de bal aan het rollen te krijgen in je lucide dromenWanneer dromen ongrijpbaar zijn, vrees niet, je hebt ze nog steeds ...

Je herinnert je ze gewoon niet.

Allereerst droomt IEDEREEN elke nacht

Als je ergens hebt gelezen dat we elke nacht dromen en bij jezelf dacht dat het gewoon niet waar kan zijn, nou, ik heb goed nieuws voor je. Je droomt elke nacht, ik droom elke nacht. We dromen allemaal elke avond.

lucide droom En jij bent geen uitzondering.

Tenzij je in de worp bent van een slaapstoornis zoals slapeloosheid (daarover later meer), is het keer op keer wetenschappelijk bewezen dat we allemaal elke nacht dromen.

Dit betekent dat de hersenen zich niet vanzelf uitschakelen als we la la land binnenkomen. Het is in feite zeer actief gedurende deze periode, waarbij er ongeveer 5 slaapcycli per nacht plaatsvinden.

Dromen en de REM-cyclus uitgelegd

Op het moment dat we in slaap vallen, doorlopen we een complex proces van het passeren van verschillende slaapcycli, de REM- en NREM-cyclus.

Omdat de REM- en NREM-cyclus deel uitmaakt van één holistisch proces (dat wil zeggen dat je niet één kunt zijn zonder de andere), vormen beide een integraal onderdeel van ons algehele welzijn, hoewel elke cyclus een andere functie heeft. Tijdens de NREM-cyclus slapen onze geesten en lichamen volledig in slaap. Dit is een diepe periode van diepe, droomloze slaap die buitengewoon gunstig is voor onze gezondheid, omdat dit is wanneer ons lichaam zichzelf bouwt en repareert, wat het van vitaal belang maakt voor het immuunsysteem.

Elke NREM-cyclus wordt gevolgd door een REM-cyclus, dat is wanneer we dromen (ja, zelfs als je je dromen niet herinnert). De REM-cyclus is belangrijk omdat we via dromen belangrijke informatie van onze onbewuste geest ontvangen.

Denk aan deze rotatie van cycli als een rotatie van bewustzijn. Je gaat van duisternis (NREM) naar licht (REM) omdat, zoals de oude man geloofde, dromen als bakens van licht zijn die de duisternis van NREM-slaap accentueren.

lucide droom Hoe je vandaag je dromen kunt herinneren

Tenzij u een specifieke slaapstoornis zoals slapeloosheid hebt, zijn er veel verschillende manieren waarop u heldere, levendigere dromen kunt krijgen. Het eerste dat je moet aanpakken, is je geheugen en cognitief functioneren en er zijn verschillende hacks die je kunt gebruiken om je op weg te helpen om je dromen te onthouden.

lucide droom Train je geheugen en vertel je gedachten om je dromen te onthouden

Gelukkig zijn er verschillende beproefde technieken die je kunt gebruiken om je te helpen je dromen te onthouden wanneer je wakker wordt. Als je een visuele leerling bent, kun je ontdekken dat visualiseringsoefeningen en begeleide meditatie je geheugen en cognitief functioneren helpen verbeteren.

Geleide meditaties helpen je bijvoorbeeld om je geest te concentreren en je kunt visualisatie-oefeningen gebruiken om je te visualiseren dat je wakker wordt en je dromen van de avond ervoor duidelijk onthoudt.

Als u meer een auditieve leerling bent, vrees dan niet. Geheugen kan ook worden getraind met behulp van verbale herhaling en boren. Doorlopende verbale of mentale herhaling van sleutelwoorden of -zinnen kan helpen om de berichten in je onderbewustzijn te laten wegzakken.

Als je jezelf steeds weer vertelt dat je je dromen gaat herinneren, duurt het niet lang voordat je een consistente droomherinnering krijgt als je wakker wordt.

lucide droom Het belang van het stellen van een intentie

Dus zoals we hebben gezien, kan het herinneren van je dromen net zo eenvoudig zijn als het stellen van een intentie. Je kunt besluiten om jezelf te "visualiseren" om je dromen te herinneren wanneer je wakker wordt of je wilt jezelf gewoon keer op keer vertellen dat je ze gaat herinneren.

Misschien wilt u zelfs meer dan één methode gebruiken. Dat wil zeggen, u kunt de hierboven besproken visualisatie en herhalingsmethoden gebruiken.

Terwijl je je dag rondloopt, zeg je tegen jezelf dat je je dromen de volgende morgen zult herinneren. Visualiseer en "voel" hoe het is om wakker te worden en je dromen te onthouden.

Net voordat je naar bed gaat, maak je alle gedachten leeg en herhaal je keer op keer dat je je dromen zult herinneren als je wakker wordt.

lucide droom Een droomjournaal bijhouden

Dit is een opmerkelijk effectieve en eenvoudige manier om je dromen met meer frequentie en helderheid te herinneren. Als je elke ochtend je dromen neerschrijft, krijg je de gewoonte om je dromen te herinneren.

Klinkt dat vreemd?

Wanneer je iets genoeg doet, wordt het een gewoonte en per definitie zijn gewoonten gedragspatronen die onbewust zijn. Wanneer je je bewuste geest bevrijdt om je te concentreren op het oplossen van problemen, kan het onderbewuste de regie nemen over onze dagelijkse routines en alle andere aspecten van onze psyche die ingebakken zijn en deel uitmaken van ons geautomatiseerde gedrag.

Het is niet voor niets dat onze tikken en gewoonten de 'tweede natuur' worden genoemd. Als je iets genoeg doet, wordt het letterlijk onderdeel van je make-up en dus is het een gewoonte om een ​​droomdagboek bij te houden als zelfindoctrinatie en dwingt je om je dromen te onthouden.

lucide droom Droom kruiden of Droom Supplementen nemen

Er zijn heel veel droomkruiden en droomsupplementen op de markt die je kunnen helpen om je dromen te herinneren als je wakker wordt, maar deze moeten nog steeds worden gebruikt in combinatie met geheugentrainingstechnieken en droomjournaals zoals hierboven vermeld.

U kunt beslissen om specifieke droompillen op maat te maken of u kunt ervoor kiezen om traditionele kruiden te gebruiken die de droom bevorderen, zoals bijvoet of valeriaan. Hier zijn enkele handige: 

  • Calea Z  (droomkruid): Verbeterde droomlevelijkheid, herinnering, verhoogde kans op lucide dromen
  • Vitamine B6 : Droomherinnering-booster, verbeterd geheugen en cognitieve functie, dag en nacht
  • Galantamine : een harde lucide dromende inductor, onderzoek voordat je het probeert
  • LucidEsc : Een aangepast lucide supplement met veel van deze andere supplementen en ingrediënten
  • Melatonine : meer levendige en bizarre dromen. Een natuurlijk hormoon / slaapmiddel
  • Choline bitartraat : verhoogde droomherinnering, cognitieve functie, dromen die meer waarschijnlijk lucide zijn
  • DreamLeaf : een krachtige mix van alles dat je lucide dromen kan helpen
  • Claridream PRO : een droomherinnering en levendigheidssupplement
  • Elk van deze supplementen werkt ECHT goed in  combinatie met binaural beats  trouwens

lucide droom Er ZIJN slaapstoornissen die je dromen beïnvloeden

Er zijn geen slaapstoornissen bekend die specifiek van invloed zijn op ons vermogen om te dromen, maar mensen die aan slapeloosheid lijden, merken mogelijk dat hun vermogen om te vallen en te blijven slapen hun vermogen om hun dromen te herinneren kan beïnvloeden.

Dus als u lijdt aan slapeloosheid, is het belangrijk om met een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg te praten over uw probleem, omdat dit uiteraard van invloed is op de kwaliteit van uw leven, om nog maar te zwijgen van de kwaliteit van uw dromen.

Dus zoals we hebben gezien, heb je elke nacht dromen, maar alleen omdat je ze niet kunt herinneren, betekent dit niet dat je bent vervloekt door een droomloze slaap.  Je hoeft alleen maar je geest te trainen, zodat je ze gemakkelijker kunt herinneren!

WAAROM KRIJG IK GEEN LUCID DROOM - HET LUKT MIJ NIET OM LUCIDE TE DROMEN EN TE ONTHOUDEN (HELDER DROMEN)

pinit fg en rect red 28 - WAAROM KRIJG IK GEEN LUCID DROOM? - HET LUKT MIJ NIET OM LUCIDE DROMEN TE ONTHOUDEN EN TE HERINNEREN(HELDER DROMEN)