Dieet en Gewichtsverlies,  Voedsel

WAAROM WORDEN MENSEN DIK?

WAAROM WORDEN MENSEN DIK?

  • Grote lichaamsvormen
    • Gelijke verdeling
    • Android Obesitas
    • Gynoid obesitas
    • Abdominale obesitas
  • Lichaamsvorm en gezondheidsrisico’s
  • Obesitasfactoren
    • Genetica
    • Biologie
    • Lifestyle
    • Leeftijd
  • Lichaamsvorm en gewichtstoename beheren

Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige mensen lijken te kunnen eten wat ze willen zonder hun gewicht te veranderen, terwijl anderen constant op dieet zijn en toch aankomen?

Of heb je er ooit over nagedacht wat het is dat ons doet afvallen naarmate we ouder worden?

Met de verbazingwekkende vooruitgang in de wetenschap in de vorige eeuw, hebben we nu veel meer informatie over wat er in het lichaam gebeurt als we eten eten en vet opslaan, en toch is er nog zoveel dat we niet weten.

Gelukkig hebben we genoeg informatie om onze individuele lichamen te begrijpen en het beste niveau van gezondheid voor ieder van ons te bereiken.

Miljoenen mensen beginnen elk jaar met diëten, maar toch zullen bijna al deze mensen niet slagen met hun doelstellingen voor gewichtsverlies.

Hoewel er zoveel factoren zijn die we kunnen beschuldigen van het terugvallen van ons dieet, kunnen we er ook voor kiezen om ons op de feiten te concentreren en te kijken naar hoe we onze levensstijl kunnen ontwikkelen om onze doelen te bereiken.

Hier gaan we dieper in op de wetenschap achter vetaanbouw en lichaamsvorm om ons lichaam beter te begrijpen en wat we kunnen doen om ons uiterlijk en onze gezondheid te veranderen.

 

Grote lichaamsvormen

 

Beginnen met onze reis naar het begrijpen van ons lichaam en een betere gezondheid begint bij het leren over en het herkennen van de 4 grote lichaamsvormen die voorkomen bij mensen met een overmaat aan vetopslag.

Gewichtstoename gebeurt niet op dezelfde manier voor alle mensen, en het resulteert niet in dezelfde vetverdeling en lichaamsvorm wanneer de gewichtstoename optreedt.

Misschien heb je je eigen algemene lichaamsvorm al geïdentificeerd, of heb je op zijn minst opgemerkt dat mensen met overgewicht de neiging hebben om op verschillende plaatsen in het lichaam te dragen en als gevolg daarvan verschillende lichaamsvormen hebben.

Je hebt mogelijk termen gehoord als ‘appelvormig’ of ‘peervormig’ in relatie tot lichaamsvormen, maar er zijn meer technische termen die we kunnen gebruiken om lichaamsvormen te identificeren.

Er zijn twee hoofdvormen van het lichaam waar we de meeste mensen in kunnen verdelen – ‘android’ dat lijkt op een rechte, op en neer vorm die de meeste mannen hebben, en ‘gynoid’, wat een meer fraai gevormde, glazen uurlichaamvorm is die veel lijkt op de vorm vrouwen hebben.

In slanke mensen met weinig vetopslag kunnen de meeste lichaamsvormen over het algemeen in deze twee categorieën worden gegroepeerd.

Wanneer er echter sprake is van opslag van overtollig vet, kunnen we de gevormde lichaamsvormen groeperen in 4 categorieën, zoals hieronder weergegeven.

Houd er natuurlijk rekening mee dat niet iedereen veilig in slechts één van deze groepen past.

Het is zeker mogelijk om tussen twee van deze verschillende categorieën te vallen als je de kenmerken van beide deelt.

 

Gelijke verdeling

 

Bij dit vetverdeellichaamstype wordt het vet gelijkmatig rond het lichaam opgeslagen, zonder een duidelijk gebied waar de vetopslag geconcentreerd is.

Deze vorm van het lichaam wordt het vaakst gezien in plus-sized modellen.

Het overtollige vet wordt gelijkmatiger verdeeld waardoor het lichaam een ​​meer proportionele uitstraling krijgt.

Sommige mensen die er zelfs ‘slank’ uitzien, kunnen dit soort vetverdeling hebben, vooral als ze niet veel vetvrije massa (spiermassa) hebben om hun lichaamsvorm op te bouwen.

Dit kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid omdat veel mensen, met name tieners en jonge volwassenen, streven naar een slank lichaam, ongeacht de samenstelling van hun lichaam.

Zelfs iemand met een gezond gewicht kan bijvoorbeeld een hoog percentage lichaamsvet hebben, omdat hun spieren zo onontwikkeld zijn en hun spieropslag zo laag is.

Zonder het te beseffen heeft een persoon met dit lichaamstype, ondanks zijn kleine omvang, een ongezond lichaam.

Dit resulteert in een lichaam met veel ‘vet en botten’ dat kracht mist en meer geneigd is om aan lifestyle gerelateerde ziektes zoals diabetes toe te geven, ondanks het feit dat hun gewicht binnen het gezonde bereik ligt.

 

Android Obesitas

 

Android-obesitas is het type zwaarlijvige lichaamstype dat het vaakst door mannen wordt getoond, maar veel vrouwen kunnen dit type zwaarlijvigheid ook vertonen.

Android-obesitas wordt gekenmerkt door een overwicht aan vetopslag in het bovenlichaam, de romp en de buikstreek, met een lage of normale vetopslag in het onderlichaam, heupen, billen en benen.

Dit geeft aanleiding tot de karakteristieke ‘appel’-vorm van de man met overgewicht.

Android-obesitas wordt beïnvloed door mannelijke hormonen die ervoor zorgen dat het vet grotendeels in het bovenlichaam wordt opgeslagen, maar vrouwen, vooral vrouwen met vrouwelijke hormonen die na de menopauze zijn gevallen, lopen meer risico om een ​​androïde obesitas-lichaamsvorm te ontwikkelen.

Android-obesitas kan gevaarlijk zijn, aangezien vet in het bovenste deel van het lichaam dichter bij vitale organen zoals de lever, nieren en darmen ligt, en dit kan een breed scala aan gezondheidseffecten veroorzaken.

Android-obesitas kan ook rug-, nek- en heupproblemen veroorzaken, vanwege de belasting die een grote hoeveelheid overgewicht in het bovenlichaam kan veroorzaken.

 

Gynoid obesitas                            

 

Gynoïde obesitas wordt meestal geassocieerd met vrouwen, omdat het het type obesitas is dat ervoor zorgt dat overtollig vet bij voorkeur wordt opgeslagen in de heupen, billen en dijen.

Natuurlijk kunnen mannen ook dit soort obesitas ervaren, afhankelijk van de mix van hormonen in hun lichaam.

Nogmaals, gynoid obesitas wordt bepaald door vrouwelijke hormonen, die vet aanmoedigen om te worden opgeslagen op de billen en dijen van de heupen.

Deze vorm van het lichaam wordt meestal aangeduid als ‘peer’-vorm of in gevallen waar er minder vetopslag is, een’ zandloper’-vorm.

Degenen die gynoïde zwaarlijvigheid hebben, kunnen lage niveaus van vetopslag hebben in gebieden van het bovenlichaam, zoals rond de taille en op de armen.

Hoewel sommige mensen het uiterlijk van overtollig vet op de heupen, billen en dijen misschien niet leuk vinden, is het zeker gezonder dan het grootste deel van je gewicht rond de buik en de buikstreek te centreren, omdat vet dat is opgeslagen op het onderlichaam niet goed werkt. t zo veel interactie met de vitale organen.

Dit gewicht draagt ​​echter nog steeds over het algemeen bij aan een hoger lichaamsgewicht en kan leiden tot meer druk op de knieën en heupgewrichten, wat in de loop van de tijd kan leiden tot artrose.

Het andere nadeel van vet dat in het onderlichaam wordt opgeslagen, is dat het ‘hardnekkig vet’ is, dat is vet dat heel moeilijk te verliezen is wanneer je aan een programma voor gewichtsverlies begint.

Dit kan resulteren in de frustratie die veel vrouwen voelen als ze zien dat hun mannelijke tegenhangers sneller veel meer gewicht verliezen als ze hetzelfde soort dingen doen om af te vallen.

 

Abdominale obesitas

 

Abdominale obesitas kan voorkomen bij zowel mannen als vrouwen, maar het komt vaker voor bij jongere mannen dan bij jongere vrouwen.

De neiging om buikvet op te slaan neemt met de leeftijd toe bij zowel mannen als vrouwen en kan zelfs voorkomen bij mensen met een anders normale of gezonde lichaamsvetverdeling.

Abdominale obesitas is veruit de gevaarlijkste en meest risicovolle vorm van vetopslag.

Wanneer vet wordt opgeslagen rond de buik, neemt de tailleomtrek toe.

In dit geval kan vet subcutaan (dat is net onder de huid) worden opgeslagen, wat vaker voorkomt in het lichaam van het type met obesitas van het lichaam, of het kan dieper worden opgeslagen in de buikholte rond de vitale organen zoals de nieren, lever en darmen. .

Abdominale obesitas kan aanwezig zijn in een persoon, zelfs als ze een laag vetgehalte hebben in de rest van het lichaam.

Abdominale obesitas plaatst u op een veel verhoogd risico op hartaandoeningen, diabetes, leververvetting en hoge bloeddruk.

Omdat abdominale obesitas betekent dat vet veel dichter bij uw vitale organen wordt opgeslagen, kan dit vet zich gemakkelijker ophopen in uw organen waardoor een fenomeen van lipotoxiciteit ontstaat.

Abdominale obesitas kan gemakkelijker worden verminderd met een gezond eet- en beweegprogramma dan gynoïde zwaarlijvigheid, en dus moeten inspanningen worden geleverd om abdominale obesitas te verminderen om het risico voor de gezondheid te beperken.

 

Lichaamsvorm en gezondheidsrisico’s

 

Omdat verschillende lichaamsvormen verschillende gevolgen hebben voor het gezondheidsrisico, betekent overgewicht niet noodzakelijkerwijs dat u een groter risico hebt op het ontwikkelen van een gezondheidstoestand.

Zonder twijfel hebben buikobesitas en de Android-obesitaslichamen een veel groter risico op gezondheidscomplicaties, omdat het grootste deel van hun gewicht wordt opgeslagen in de buik, waar het zich kan opbouwen rond de interne organen.

Opgeslagen vet is niet alleen een inerte substantie.

Opgeslagen vet heeft een diepgaand effect op ons lichaam, omdat het kan afbreken en de bloedbaan kan binnendringen, zich kan ophopen in onze organen, en het geeft ook chemicaliën en hormonen vrij die van invloed zijn op hoe ons lichaam werkt.

Het type lichaam met gelijkmatige vetverdeling heeft meestal een lager gezondheidsrisico, omdat de opgeslagen vetcellen op een gelijkmatige manier door het lichaam worden verspreid, zodat de effecten van het opgeslagen vet zich over een groter gebied verspreiden.

Hoewel overgewicht met dit lichaamstype mogelijk niet goed is voor uw gezondheid en u mogelijk grotere gezondheidsrisico’s hebt als gevolg van overgewicht in het algemeen, is de vorm van het gelijkmatige vetverdelinglichaam niet zo gevaarlijk als andere lichaamsvormen.

In de afgelopen tien jaar hebben de meeste conventionele wijsheid en wetenschappelijk bewijs ons getoond dat de ‘appel’ lichaamsvorm slechter is voor de gezondheid dan de ‘peren’ lichaamsvorm, met een verhoogd risico op hartaandoeningen, diabetes, hoge bloeddruk en andere leefstijl ziekten.

Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat het risicoverschil tussen de lichaams- vormen van appel en peren niet zo significant is als eerst werd gedacht, met een significant verhoogd risico dat het metabool syndroom wordt toegeschreven aan de ‘perenlichaamsvorm’ op basis van een nieuw onderzoek.

Desalniettemin is al lang aangetoond dat de vorm van het lichaam van het lichaam en zwaarlijvigheid van de buik de lichaamsvormen met het hoogste risico zijn voor gezondheidsproblemen en gezondheidscomplicaties.

Abdominale obesitas en android obesitas in de vorm van het lichaam worden gekenmerkt door de ‘appel’ lichaamsvorm en hebben het potentieel om het risico op verschillende gezondheidsaandoeningen te verhogen, waaronder diabetes, hartaandoeningen, hoge bloeddruk, metabool syndroom en zelfs sommige soorten kanker.

In het geval van androgeenvorm en abdominale obesitas is het risico groter vanwege de opeenhoping van lichaamsvet rond de middensectie en de nabijheid van dit biologisch actieve vet tot de vitale interne organen, waaronder het hart, de lever, de nieren en de darmen.

Wetenschappers geloven dat vet dat zich rond de organen verzamelt, de functies van het orgaan verstoort en meer stress op hen legt, wat leidt tot ziektetoestanden zoals diabetes en hoge bloeddruk.

Er is ook de mogelijkheid dat vet dat zich ophoopt rond de buik kan resulteren in een grotere hoeveelheid vrije vetzuren die in het bloed circuleren, waardoor een aandoening ontstaat die bekend staat als lipotoxiciteit.

Bij lipotoxiciteit hopen overtollige vetten zich op in de organen en veranderen het fysieke en biochemische functioneren van de organen.

Hoewel allerlei zwaarlijvigheid negatieve gevolgen kan hebben voor onze gezondheid, wijzen de meeste aanwijzingen op abdominale obesitas en obesitas van het Android-type als de meest gevaarlijke en risicovolle voor onze gezondheid.

 

Obesitasfactoren

 

Waarom lijkt het alsof sommige mensen het gemakkelijk vinden om slank en lenig te blijven, terwijl anderen constant de strijd van de Ardennen strijden om ogenschijnlijk weinig baat te hebben?

De wetenschap heeft meer dan een paar antwoorden op deze vraag bedacht, die dieper gaan en verder gaan dan het antwoord van simpelweg ‘een sneller metabolisme’.

Er is bewijs gevonden voor het feit dat het voor sommigen gemakkelijker is om aan te komen, terwijl het omgekeerd ook gemakkelijker is voor sommigen om af te vallen. Laten we eens kijken naar enkele van de wetenschappelijk onderbouwde oorzaken van gewichtstoename en lichaamstype.

 

Genetica

 

Het lijdt geen twijfel dat genetica bijdraagt ​​aan je lichaamsvorm en het vermogen om aan te komen, met wat bewijs dat schat dat tot 80{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de lichaamsvorm wordt bepaald door de genetica.

Dit hoeft echter niet per se te betekenen dat u eindigt met de exacte lichaamsvorm van uw moeder of vader.

Milieu speelt ook een grote rol in de manier waarop verschillende aspecten van onze genen worden geactiveerd en uitgedrukt.

Meer recent onderzoek heeft aangetoond dat genetica nauwer verbonden is met verschillende aspecten van onze lichaamsvorm.

Het gemak waarmee u spieren ontwikkelt, is bijvoorbeeld nauw verbonden met uw genetica, wat betekent dat als uw genetica u daarvoor vatbaar maakt, u sneller meer spieren kunt ontwikkelen, met minder inspanning.

Het is echter mogelijk dat genetica de totale hoeveelheid spiermassa die je ontwikkelt niet kan bepalen – dat kan afhangen van het werk dat je erin stopt.

Wetenschappers hebben ook geconstateerd dat, of je nu eindigt met de androïde ‘appel’ lichaamsvorm, of de lichaamsvorm van de gynoïde ‘peer’ kan afhangen van je genetica.

In recent onderzoek hebben wetenschappers het Plexin D1-gen geïdentificeerd als de boosdoener die bepaalt of je meer kans hebt om overtollig vet rond het midden of de heupen te verzamelen.

Hoewel deze genetische factoren niet onder onze controle vallen, hebben vele andere aspecten van ons leven die onze genen en lichamen beïnvloeden, onze controle, en het is belangrijk om ons te concentreren op wat we kunnen beheersen en verbeteren om onze gezondheid beter te beheren.

 

Biologie

 

Zoveel als genetica je lichaamsvorm bepaalt, kan je biologie dat ook.

Een duidelijk voorbeeld hiervan is het feit dat vrouwen meer kans hebben om het gynoïde lichaam te vormen, terwijl mannen meer kans hebben op de vorm van een androïde lichaam of abdominale obesitas.

Dit is een geval van hormonen op het werk – als je de overhand hebt op vrouwelijke geslachtshormonen, heb je meer kans op gynoid ‘peer’ lichaamsvorm, terwijl als je de mannelijke geslachtshormonen overheerst, je vaker een android hebt ‘appel’ lichaamsvorm.

Hoewel je als vrouw eerder een gynoïde lichaamsvorm hebt, hebben sommige vrouwen een hoger dan normaal niveau van mannelijke hormonen, waardoor ze een androïde lichaamsvorm hebben, en het omgekeerde kan ook bij mannen gebeuren.

Andere biologische aspecten kunnen ook een verschil maken voor lichaamsvorm, spiermassa en vetverdeling, inclusief ras, en duidelijke voorbeelden hiervan zijn te zien in het feit dat het idee van een ‘ideale lichaamsvorm’ verschilt tussen landen.

Biologie is een andere modulerende factor in de vorm van het lichaam waar we weinig tot geen controle over hebben, dus hoewel het nuttig is om ons bewust te zijn van biologische determinanten van lichaamsvorm, is het belangrijk om onze energie te richten op factoren die we kunnen veranderen, zoals levensstijl.

 

Lifestyle

 

Lifestyle is een van de belangrijkste determinanten van lichaamsvorm waar we controle over hebben.

Leefstijl verwijst naar de manier waarop we ons leven leiden; welk voedsel we eten, hoeveel beweging we doen, hoe we ons werk en vrije tijd besteden.

Een van de belangrijkste determinanten van lichaamsvorm en -grootte, bewezen door de wetenschap en de persoonlijke ervaring van veel mensen, is voedselinname en voedingskeuzes.

Als het gaat om het controleren van de lichaamsvorm, is het gebruik van ons dieet en trainingsregime de beste manier om onze lichaamsvorm te verbeteren in termen van uiterlijk, en ook voor gezondheidsresultaten.

Het verminderen van de totale calorie-inname is een van de belangrijkste factoren voor het verminderen van het gewicht en het beperken van obesitas.

Andere belangrijke overwegingen zijn de macronutriënten-verhoudingen van het dieet (dat wil zeggen koolhydraten, eiwitten en vetten) en ook het gehalte aan micronutriënten (vitamines en mineralen).

Lichaamsbeweging is een ander belangrijk aspect van levensstijl dat de lichaamsvorm dramatisch kan beïnvloeden.

Oefening kan helpen om calorieën te verbranden, overtollige vetreserves op te slaan en spiermassa op te bouwen die na verloop van tijd de lichaamsvorm echt kan veranderen met een gepaste hoeveelheid inspanning.

 

Leeftijd

 

Leeftijd is nog een van de factoren van lichaamsvorm die we niet echt kunnen beheersen – ongeacht wat we doen, zullen we ouder worden.

Naarmate we ouder worden, veranderen onze lichamen, in termen van het niveau van functioneren, atletisch vermogen, metabolisme en hormoonfunctie.

Een van de meest opvallende veranderingen die optreedt met de leeftijd is het effect en het niveau van hormonen die zich in ons lichaam bevinden.

Naarmate vrouwen de menopauze doormaken, nemen hun niveaus van vrouwelijke geslachtshormonen af ​​en nemen de niveaus van mannelijke hormonen toe, waardoor post-menopauzale vrouwen meer kans hebben om een ​​’appel’ android lichaamsvorm te ontwikkelen met de leeftijd en een toename van abdominale obesitas.

Dit kan uiteraard gezondheidsrisico’s opleveren voor postmenopauzale vrouwen die een grotere kans hebben diabetes, hartaandoeningen of hoge bloeddruk te krijgen als gevolg van een grotere middelomtrek.

Hetzelfde kan gebeuren bij oudere mannen – bloed testosteronniveaus nemen af ​​en vrouwelijke hormonen kunnen meer een dominante rol spelen.

Dit kan resulteren in een grotere afzetting van vet dan voorheen, en de ontwikkeling van wat borstweefsel kan optreden.

Hormoonsubstitutietherapie kan in beide gevallen helpen, samen met een gezonde levensstijl.

 

Lichaamsvorm en gewichtstoename beheren

 

Het bepalen of u zwaarlijvig bent en vaststellen wat uw lichaamsvorm is, kan zeer nuttig zijn bij het bepalen van uw gezondheidsrisico.

Het kan ook nuttig zijn bij het bepalen van de beste manieren om gewichtsverlies voor uw individuele behoeften te benaderen.

Android ‘appel’ en abdominale obesitas vormen zijn meer waarschijnlijk te zien bij mannen met overgewicht of obesitas en postmenopauzale vrouwen, en kunnen wijzen op het grootste risico voor de gezondheid van een van de lichaamsvormen.

De gynoïde ‘peer’ lichaamsvorm komt het meest voor bij vrouwen in de pre-menopauze, en bij de zwaarlijvige persoon kan deze lichaamsvorm een ​​licht verhoogd gezondheidsrisico betekenen dan bij een persoon met een gezond gewicht.

De vorm van het gelijkmatige vetdistributielichaam kan vaak worden gezien bij te licht, gezond gewicht en lichte mannen en vrouwen met overgewicht, en draagt ​​geen significante toename van het gezondheidsrisico.

Naarmate het percentage lichaamsvet in het algemeen stijgt, is er echter altijd een groter risico op chronische en leefstijlgerelateerde ziekten.

Terwijl leeftijd, genetica en biologie, vooral hormonen, allemaal een belangrijke rol spelen bij het bepalen van onze lichaamsvorm, kunnen deze factoren grotendeels niet worden beheerst.

Leeftijd, genetica en biologie kunnen ook bepalen hoe gemakkelijk of moeilijk het is om af te vallen, maar helaas kunnen we hier niets aan doen.

De beste actie die we kunnen ondernemen om het risico op chronische ziekten te verbeteren en de kwaliteit van leven te verhogen, is het handhaven van een gezond gewichts- en lichaamsvetpercentage door middel van een gezond dieet met veel volle granen, magere eiwitten, fruit en groenten en een regelmatige trainingsroutine.