overig

WAT IS ALCOHOLISME ? EN HOE TE STOPPEN MET DRINKEN ALCOHOL VERSLAVING OVERWINNEN

Alcoholverslaving overwinnen

Hoe te stoppen met drinken en het herstelproces te starten

Het overwinnen van een verslaving aan alcohol kan een lange en hobbelige weg zijn. Soms kan het zelfs onmogelijk voelen. Maar het is niet. Als je klaar bent om te stoppen met drinken en bereid bent om de ondersteuning te krijgen die je nodig hebt, kun je herstellen van alcoholisme en alcoholmisbruik – ongeacht hoe zwaar je drinkt of hoe machteloos je je voelt. Je hoeft niet te wachten tot je de bodem bereikt hebt; je kunt op elk moment een wijziging aanbrengen. Of u nu helemaal wilt stoppen met drinken of wilt bezuinigen op gezondere niveaus, met deze richtlijnen kunt u vandaag beginnen aan de weg naar herstel.

Hoe stop ik met drinken?

De meeste mensen met alcoholproblemen besluiten niet uit het niets een grote verandering te maken of veranderen hun drinkgewoonten van de ene op de andere dag. Herstel is meestal een meer geleidelijk proces. In de vroege stadia van verandering is ontkenning een enorm obstakel. Zelfs als je toegeeft dat je een drankprobleem hebt, kun je excuses maken en je voeten slepen. Het is belangrijk om je ambivalentie te erkennen over stoppen met drinken. Als u niet zeker weet of u klaar bent om te veranderen of als u met de beslissing worstelt, kan dit helpen nadenken over de kosten en baten van elke keuze.

Evaluatie van de kosten en baten van drinken

Maak een tabel zoals die hieronder, waarbij je de kosten en baten van drinken afzet tegen de kosten en baten van stoppen.

Is drinken de kosten waard?
Voordelen van drinken:Voordelen van niet drinken:
  • Het helpt me om mijn problemen te vergeten.
  • Ik heb plezier als ik drink.
  • Het is mijn manier van ontspannen en tot rust komen na een stressvolle dag.
  • Mijn relaties zouden waarschijnlijk verbeteren.
  • Ik zou me mentaal en fysiek beter voelen.
  • Ik zou meer tijd en energie hebben voor de mensen en activiteiten waar ik om geef.
Kosten van drinken:Kosten van niet drinken:
  • Het heeft problemen veroorzaakt in mijn relaties.
  • Ik voel me depressief, angstig en beschaamd over mezelf.
  • Het staat mijn taakprestaties en gezinsverantwoordelijkheden in de weg.
  • Ik zou een andere manier moeten vinden om met problemen om te gaan.
  • Ik zou mijn drinkpartjes verliezen.
  • Ik zou te maken krijgen met de verantwoordelijkheden die ik negeer.

Stel doelen en bereid je voor op verandering

Nadat u de beslissing hebt genomen om te veranderen, is de volgende stap het vaststellen van doelen voor helder drinken. Hoe specifieker, realistischer en duidelijker uw doelen, hoe beter.

Voorbeeld 1: Mijn drinkdoel

  • Ik zal stoppen met alcohol te drinken.
  • Mijn stopdatum is __________.

Voorbeeld 2: Mijn drinkdoel

  • Ik stop met drinken op weekdagen vanaf __________.
  • Ik beperk mijn drinken op zaterdag en zondag tot niet meer dan drie drankjes per dag of vijf drankjes per weekend.
  • Na drie maanden zal ik mijn weekend nog meer bezuinigen tot een maximum van twee drankjes per dag en drie drankjes per weekend.

Wil je stoppen met drinken of gewoon bezuinigen? Als het uw doel is om uw alcoholgebruik te verminderen, bepaal dan op welke dagen u alcohol gaat drinken en hoeveel dranken u per dag mag gebruiken. Probeer je minstens twee dagen per week in te zetten als je helemaal niet drinkt.

Wanneer wil je stoppen met drinken of minder gaan drinken? Morgen? In een week? Volgende maand? Binnen zes maanden? Als u probeert te stoppen met drinken, stelt u een specifieke stopdatum in.

Nadat u uw doelen hebt gesteld om te stoppen of uw drinken te verminderen, noteert u enkele ideeën over hoe u uzelf kunt helpen deze doelen te bereiken. Bijvoorbeeld:

Weg met verleidingen. Verwijder alle alcohol, barware en andere alcoholgerelateerde parafernalia van uw huis en kantoor.

Kondig je doel aan. Laat vrienden, familieleden en collega’s weten dat u probeert te stoppen of te bezuinigen op alcoholgebruik. Als ze drinken, vraag hen dan om je herstel te ondersteunen door dit niet voor je te doen.

Wees openhartig over je nieuwe limieten. Maak duidelijk dat drinken niet in uw huis is toegestaan ​​en dat u misschien niet in staat bent om evenementen bij te wonen waar alcohol wordt geserveerd.

Vermijd slechte invloeden. Houd afstand van mensen die uw inspanningen om te stoppen met drinken niet ondersteunen of de limieten die u heeft gesteld te respecteren. Dit kan betekenen dat je bepaalde vrienden en sociale contacten moet opgeven.

Leer van het verleden. Denk na over eerdere pogingen om uw drinken te stoppen of te verminderen. Wat werkte? Wat niet? Wat kun je deze keer anders doen om valkuilen te voorkomen?

Snijden of stoppen met alcohol helemaal

Of je al dan niet succesvol kunt stoppen met drinken, hangt af van de ernst van je drankprobleem. Als u een alcoholist bent – wat per definitie betekent dat u uw drinkgedrag niet kunt beheersen – is het het beste om te proberen te stoppen met drinken. Maar als u nog niet klaar bent om die stap te zetten, of als u geen alcoholmisbruik hebt, maar toch wilt bezuinigen om persoonlijke of gezondheidsredenen, kunnen de volgende tips helpen.

Tips om minder te drinken
Stel een drinkdoel in. Kies een limiet voor hoeveel u zult drinken. Zorg ervoor dat uw limiet niet meer is dan één drankje per dag als u een vrouw bent, of twee drankjes per dag als u een man bent – en probeer elke week enkele alcoholvrije dagen in te plannen. Schrijf nu je drinkdoel op een vel papier. Zet het waar u het kunt zien, zoals op uw koelkast of badkamerspiegel.
Houd een “dagboek” bij van uw drinken. Houd een dagboek bij van uw drinken om u te helpen uw doel te bereiken. Noteer bijvoorbeeld elke keer dat u een drankje drinkt tijdens de week. Probeer je agenda 3 of 4 weken te houden. Dit zal je laten zien hoeveel je drinkt en wanneer. Je zult verrast zijn. Hoe verschillend is je doel van het bedrag dat je nu drinkt?
Bekijk het thuis. Probeer alcohol uit je huis te beperken of te verwijderen. Het is veel gemakkelijker om te drinken te vermijden als je geen verleidingen rondhoudt.
Drink langzaam. Als je drinkt, drink je je drankje langzaam. Neem een ​​pauze van 30 minuten of een uur tussen drankjes in of drink frisdrank, water of sap na elke alcoholische drank. Drinken op een lege maag is nooit een goed idee, dus zorg ervoor dat je voedsel eet als je drinkt.
Neem pauzes van alcohol. Kies een dag of twee per week wanneer je helemaal niet drinkt. Probeer dan een week te stoppen met drinken. Denk eens aan hoe je je fysiek en emotioneel voelt op deze dagen. Wanneer je slaagt en je beter voelt, zul je het misschien gemakkelijker vinden om voor altijd te bezuinigen.
Bron: Nationaal Instituut voor alcoholmisbruik en alcoholisme

Opties voor alcoholverslaving

Sommige mensen kunnen alleen of met behulp van een 12-stappenprogramma of andere steungroep stoppen met drinken, terwijl anderen medische supervisie nodig hebben om zich veilig en comfortabel uit alcohol te kunnen terugtrekken. Welke optie het beste voor u is, hangt af van hoeveel u hebt gedronken, hoe lang u een probleem heeft gehad, de stabiliteit van uw woonsituatie en andere gezondheidsproblemen die u heeft.

Voorbeelden van alcoholbehandelprogramma’s
Residentiële behandeling houdt in dat u in een behandelingscentrum woont terwijl u overdag intensief wordt behandeld. Een residentiële behandeling duurt normaal gesproken 30-90 dagen.
Gedeeltelijke ziekenhuisopname is voor mensen die continue medische monitoring nodig hebben, maar een stabiele leefsituatie hebben. Deze behandelprogramma’s komen meestal 3-5 dagen per week, 4-6 uur per dag, in het ziekenhuis samen.
Intensieve poliklinieken (IOP) richten zich op terugvalpreventie en kunnen vaak worden gepland rond werk of school.
Therapie (individueel, groep of gezin) kan u helpen de oorzaak van uw alcoholgebruik te achterhalen, uw relaties te herstellen en gezondere copingvaardigheden te leren.
Sober wonen volgt normaal gesproken een intensieve behandeling zoals een residentiële behandeling. Je leeft samen met andere herstellende alcoholisten en verslaafden in een ondersteunende alcohol- en drugsvrije omgeving – ideaal als je nergens heen kunt of bang bent dat te snel terugkeren naar huis zal leiden tot een terugval.

De sleutel tot het vinden van de beste verslavingsbehandeling voor jou

Houd rekening met het volgende als u de verschillende beschikbare opties in overweging neemt:

Er is geen magische kogel of enkele behandeling die voor iedereen werkt. De behoeften van iedereen zijn anders, dus het is belangrijk dat je een programma vindt dat goed bij je past. Elk alcoholverslavingsbehandelingsprogramma moet worden aangepast aan uw unieke problemen en situatie.

Behandeling is niet beperkt tot artsen en psychologen. Veel geestelijken, maatschappelijk werkers en counselors bieden ook verslavingszorg.

De behandeling zou meer moeten aanpakken dan alleen uw alcoholmisbruik. Verslaving is van invloed op je hele leven, inclusief je relaties, carrière, gezondheid en psychisch welzijn. Het succes van de behandeling hangt af van het onderzoeken van de manier waarop alcoholmisbruik u heeft beïnvloed en van het ontwikkelen van een nieuwe manier van leven.

Zoek naar behandeling voor andere medische of psychologische problemen die u ondervindt. Alcoholmisbruik gaat vaak hand in hand met andere psychische problemen , zoals angst, depressie, aandachtstekortstoornis en bipolaire stoornis. In veel gevallen is het drinken een poging tot zelfmedicatie. Wanneer deze problemen samen voorkomen, is herstel afhankelijk van de behandeling van beide.

Betrokkenheid en doorwerking zijn de sleutelwoorden. Herstel van alcoholverslaving of zwaar drinken is geen snel en eenvoudig proces. Over het algemeen geldt: hoe langer en intenser het alcoholgebruik, hoe langer en intenser de behandeling die u nodig hebt. Maar ongeacht de duur van het behandelprogramma in weken of maanden, is langdurige follow-upzorg van cruciaal belang voor uw herstel.

Op een veilige manier uit alcohol halen

Wanneer u zwaar en vaak drinkt, wordt uw lichaam lichamelijk afhankelijk van alcohol en gaat het door de ontwenning als u plotseling stopt met drinken. De symptomen van alcoholontwenning variëren van mild tot ernstig, en omvatten:

  • Hoofdpijn
  • schudden
  • zweten
  • Misselijkheid of braken
  • Angst en rusteloosheid
  • Maagkrampen en diarree
  • Moeite met slapen of concentreren
  • Verhoogde hartslag en bloeddruk

Alcoholontwenningsverschijnselen beginnen meestal binnen enkele uren nadat u stopt met drinken, binnen een dag of twee piekt en binnen vijf dagen verbetert. Maar bij sommige alcoholisten is terugtrekking niet alleen onaangenaam, het kan levensbedreigend zijn.

Als u langdurig zwaar drinkt, hebt u mogelijk medisch begeleide ontgifting nodig. Detox kan worden gedaan op een poliklinische basis of in een ziekenhuis of een behandelingscentrum voor alcohol, waar u medicijnen kunt krijgen om medische complicaties te voorkomen en ontwenningsverschijnselen te verlichten. Neem contact op met uw arts of een verslavingsspecialist voor meer informatie.

Bel 911 of ga naar de eerstehulpafdeling als u een van de volgende ontwenningsverschijnselen ervaart:

  • ernstig braken
  • verwarring en desoriëntatie
  • koorts
  • hallucinaties
  • extreme opwinding
  • toevallen of convulsies

De hierboven genoemde symptomen kunnen wijzen op een ernstige vorm van alcoholterugtrekking die delirium tremens of DT’s wordt genoemd. Deze zeldzame noodtoestand veroorzaakt gevaarlijke veranderingen in de manier waarop uw hersenen uw bloedcirculatie en ademhaling regelen, dus het is belangrijk om meteen naar het ziekenhuis te gaan.

Krijg ondersteuning

Of u ervoor kiest om uw alcoholverslaving aan te pakken door naar de kliniek te gaan, therapie te krijgen of een zelfgestuurde behandelaanpak te volgen, ondersteuning is essentieel. Probeer het niet alleen te doen. Herstel van alcoholverslaving of -misbruik is veel gemakkelijker wanneer je mensen hebt waarop je kunt leunen voor aanmoediging, troost en begeleiding.

Ondersteuning kan komen van familieleden, vrienden, counselors, andere herstellende alcoholisten, uw zorgverleners en mensen uit uw geloofsgemeenschap.

Leun op hechte vrienden en familie – Het hebben van de steun van vrienden en familieleden is van onschatbare waarde bij herstel. Als je terughoudend bent om naar je geliefden te gaan omdat je ze eerder hebt laten vallen, overweeg dan om advies te vragen aan koppels of gezinstherapie.

Bouw een sober sociaal netwerk – Als je vorige sociale leven draait om alcohol, moet je misschien een aantal nieuwe verbindingen maken. Het is belangrijk om nuchtere vrienden te hebben die je herstel ondersteunen. Probeer een les te volgen, lid te worden van een kerk of een openbare groep, vrijwilligerswerk te doen of evenementen in uw gemeenschap bij te wonen.

Maak van vergaderingen een prioriteit – Word lid van een ondersteuningsgroep voor herstel en woon regelmatig vergaderingen bij. Tijd doorbrengen met mensen die precies begrijpen waar je doorheen gaat, kan heel helend zijn. Je kunt ook profiteren van de gedeelde ervaringen van de groepsleden en leren wat anderen hebben gedaan om nuchter te blijven.

Vind een nieuwe betekenis in het leven

Terwijl nuchter worden een belangrijke eerste stap is, is het slechts het begin van je herstel na alcoholverslaving of zwaar drinken. Rehab of professionele behandeling kan je op weg helpen naar herstel, maar om voor de lange termijn alcoholvrij te blijven, moet je een nieuw, zinvol leven opbouwen waar drinken geen plaats meer heeft.

Vijf stappen naar een sobere levensstijl

Zorg voor jezelf. Om stemmingswisselingen te voorkomen en eetbuien te bestrijden, concentreer je je op goed eten en veel slapen. Oefening is ook de sleutel: het geeft endorfines vrij, verlicht stress en bevordert het emotionele welzijn.

Bouw uw ondersteuningsnetwerk op. Omring jezelf met positieve invloeden en mensen die je een goed gevoel over jezelf geven. Hoe meer u investeert in andere mensen en in uw community, hoe meer u hoeft te verliezen, waardoor u gemotiveerd en op het hersteltraject blijft.

Ontwikkel nieuwe activiteiten en interesses. Vind nieuwe hobby’s, vrijwilligersactiviteiten of werk dat u een gevoel van betekenis en doel geeft. Wanneer je dingen doet die je bevredigend vindt, voel je je beter over jezelf en drink je minder aantrekkingskracht.

Doorgaan met de behandeling. Uw kansen om nuchter te blijven verbeteren als u deelneemt aan een steungroep zoals Anonieme Alcoholisten, een sponsor hebt, of betrokken bent bij een therapie of een poliklinisch behandelprogramma.

Stress op een gezonde manier verwerken. Alcoholmisbruik is vaak een misplaatste poging om stress te beheersen. Zoek gezondere manieren om uw stressniveau onder controle te houden , zoals sporten, mediteren of het beoefenen van ademhalingsoefeningen of andere ontspanningstechnieken.

Plan voor triggers en hunkeren naar

Hunkeren naar alcohol kan intens zijn, vooral in de eerste zes maanden nadat je gestopt bent met drinken. Een goede alcoholbehandeling bereidt je voor op deze uitdagingen, helpt je nieuwe copingvaardigheden te ontwikkelen om met stressvolle situaties, hunkeren naar alcohol en sociale druk om te drinken om te gaan.

Vermijd triggers voor drinken

Vermijd de dingen die je drang tot drinken opwekken. Als bepaalde mensen, plaatsen of activiteiten een drang naar alcohol veroorzaken, probeer ze dan te vermijden. Dit kan betekenen dat je je sociale leven ingrijpend moet veranderen, zoals nieuwe dingen vinden om te doen met je oude drinkmaatjes – of zelfs die vrienden op te geven en nieuwe te vinden .

Oefen ‘nee’ zeggen tegen alcohol in sociale situaties. Ongeacht hoe vaak je alcohol probeert te vermijden, er zullen waarschijnlijk tijden zijn waarin je een drankje aangeboden krijgt. Bereid je voor op hoe je zult reageren, met een stevige, maar beleefde, “nee, bedankt.”

Alcoholinkomsten beheersen

Probeer deze strategieën als je worstelt met alcoholcravings:

Praat met iemand die u vertrouwt: uw sponsor, een ondersteunend familielid of een vriend of iemand uit uw geloofsgemeenschap.

Leid jezelf af tot de drang voorbij is. Maak een wandeling, luister naar muziek, doe wat schoonmaak aan huis, voer een boodschap uit of pak een snelle taak aan.

Herinner jezelf aan je redenen om niet te drinken. Als je zin hebt in alcohol, is er een neiging om de positieve effecten van drinken te onthouden en de negatieven te vergeten. Herinner jezelf aan de nadelige langetermijneffecten van zwaar drinken en hoe het je niet echt een beter gevoel zal geven, zelfs niet op korte termijn.

Accepteer de drang en rijd ermee, in plaats van te proberen het te bestrijden. Dit staat bekend als ‘driftsurfen’. Denk aan je verlangen als een oceaangolf die binnenkort zal stijgen, breken en verdrijven. Wanneer je de hunkering opdoet, zonder te proberen te strijden, te oordelen of te negeren, zul je zien dat het sneller voorbij gaat dan je zou denken.

De drie basisstappen van drang surfen:

  • Maak een inventaris van hoe je de hunkering ervaart. Doe dit door in een comfortabele stoel te zitten met uw voeten plat op de vloer en uw handen in een comfortabele positie. Neem een ​​paar keer diep adem en richt je aandacht naar binnen. Laat je aandacht door je lichaam dwalen. Merk op waar je in je lichaam de hunkering ervaart en hoe de gewaarwordingen eruit zien. Let op elk gebied waar je de drang ervaart en vertel jezelf wat je ervaart. Bijvoorbeeld: “Mijn verlangen is in mijn mond en neus en in mijn maag.”
  • Concentreer je op een gebied waar je de drang ervaart. Let op de exacte sensaties in dat gebied. Voelt u zich bijvoorbeeld warm, koud, tintelend of gevoelloos? Zijn je spieren gespannen of ontspannen? Hoe groot is een gebied? Let op de sensaties en beschrijf ze voor jezelf. Let op de veranderingen die optreden in de sensatie. “Mijn mond voelt droog en uitgedroogd. Er is spanning in mijn lippen en tong. Ik blijf doorslikken. Terwijl ik uitadem, kan ik me de geur en de tinteling van de drank voorstellen. ‘
  • Herhaal de scherpstelling met elk deel van je lichaam dat de hunkering ervaart. Beschrijf uzelf de veranderingen die optreden in de gewaarwordingen. Merk op hoe de drang komt en gaat. Veel mensen, wanneer ze surfen aansporen, merken dat na enkele minuten het verlangen verdwenen is. Het doel van deze oefening is echter niet om de hunkering weg te laten gaan, maar de hunkering op een nieuwe manier te ervaren. Als je aan driftsurfen doet, word je vertrouwd met je verlangens en leer je hoe je ze kunt berijden totdat ze vanzelf verdwijnen.

Bron: Nationaal Instituut voor alcoholmisbruik en alcoholisme

Omgaan met tegenslagen bij uw herstel

Alcoholherstel is een proces dat vaak tegenslagen met zich meebrengt. Geef niet op als je terugvalt of uitglijdt. Een terugval van drank betekent niet dat je een mislukkeling bent of dat je nooit je doel kunt bereiken. Elke terugval van drinken is een kans om te leren en te herbevestigen naar nuchterheid, dus je zult minder snel terugvallen in de toekomst.

Wat te doen als je uitglijdt:

  • Ontdoe je van de alcohol en ga weg van de instelling waar je bent vervallen
  • Herinner jezelf eraan dat een drankje of een korte tijdspanne geen volledige terugval hoeft te worden
  • Laat je door gevoelens van schuld of schaamte niet weer op het goede spoor komen
  • Bel meteen je sponsor, hulpverlener of een ondersteunende vriend om hulp

Hoe iemand te helpen stoppen met drinken

Alcoholmisbruik en -verslaving beïnvloedt niet alleen de persoon die drinkt, het beïnvloedt ook hun familie en geliefden. Kijken naar een familielid dat worstelt met een drankprobleem kan net zo hartverscheurend pijnlijk zijn als frustrerend. Maar terwijl je niet het harde werk kunt doen om verslaving voor je geliefde te overwinnen, kunnen je liefde en steun een cruciale rol spelen in hun herstel op de lange termijn.

Wanneer een geliefde een verslaving heeft

  • Zeg het maar. Druk op een zorgzame manier uw bezorgdheid uit over het probleem van uw dierbare en bied uw steun aan. Kies een moment waarop uw geliefde nuchter is en u kunt praten zonder onderbroken te worden.
  • Zorg voor jezelf. Zoek naar de mensen en middelen die u kunnen ondersteunen, zoals Al-Anon (een AA-spin-off voor het gezin en vrienden van alcoholisten) of Alateen (gericht op tieners en tieners die zijn getroffen door het drinken van een ouder of een naast familielid) . Houd in gedachten dat je niet alleen bent en probeer hoopvol te blijven. Praktische hulp is beschikbaar in uw gemeenschap.
  • Maak geen excuses. Maak het niet makkelijker voor uw geliefde om alcohol te misbruiken door te liegen om hen te beschermen tegen de gevolgen van hun alcoholgebruik.
  • Geef jezelf de schuld niet. Onthoud dat je dit probleem niet de schuld kunt geven en dat je het niet kunt beheersen. Sta de persoon met het probleem toe om verantwoordelijkheid te nemen.
  • Wees veilig. Plaats jezelf niet in gevaarlijke situaties. Zoek een vriend die u kunt bellen voor assistentie.
  • Stap terug. Maak geen ruzie, praat niet, beschuldig of bedreig. Probeer neutraal te blijven.
  • Wees positief. Vergeet niet dat verslaving behandelbaar is. Misschien wilt u weten wat voor soort behandeling beschikbaar is en deze opties bespreken met uw geliefde.
  • Actie ondernemen. Overweeg een gezinsbijeenkomst of een interventie op te zetten.
  • Focus je energieën. Moedig je vriend of familielid aan om hulp te krijgen, maar probeer niet te duwen. Bedenk dat de enige persoon die je kunt veranderen jezelf is.