Voedsel

WAT IS EEN ANGSTSTOORNIS ? Angststoornissen en angstaanvallen Herkennen van de tekens en symptomen

Angststoornissen en angstaanvallen

Herkennen van de tekens en symptomen en hulp krijgen

Het is normaal om je angstig te voelen wanneer je voor een moeilijke situatie staat, zoals een sollicitatiegesprek, een moeilijk examen of een eerste date. Maar als je zorgen en angsten je ervan weerhouden om je leven te leiden zoals je zou willen, zou je kunnen lijden aan een angststoornis. Er zijn veel verschillende soorten angststoornissen, evenals vele effectieve behandelingen en zelfhulpstrategieën. Zodra u uw angststoornis begrijpt, zijn er stappen die u kunt nemen om uw symptomen te verminderen en de controle over uw leven terug te krijgen.

Wat is een angststoornis?

Angst is een normale reactie op gevaar, de automatische vecht-of-vluchtreactie van het lichaam die wordt geactiveerd als je je bedreigd voelt, onder druk staat of een stressvolle situatie tegemoet gaat.

Met mate is angst niet noodzakelijk een slechte zaak. Het kan u helpen alert en gefocust te blijven, u aanzetten tot actie en u motiveren om problemen op te lossen. Maar wanneer angst constant of overweldigend is – wanneer het je relaties en dagelijkse activiteiten verstoort – ben je waarschijnlijk overgestapt van normale angst naar het territorium van een angststoornis.

Omdat angststoornissen eerder een groep verwante aandoeningen zijn dan een enkele aandoening, kunnen ze er van persoon tot persoon heel anders uitzien. Een persoon kan last hebben van intense angstaanvallen die zonder waarschuwing toeslaan, terwijl een ander in paniek raakt bij de gedachte zich te mengen op een feestje. Iemand anders kan worstelen met een invaliderende angst om te rijden of oncontroleerbare, opdringerige gedachten. Weer een ander kan in een constante staat van spanning leven, zich zorgen maken over alles en nog wat. Maar ondanks hun verschillende vormen, beletten alle angststoornissen een intense angst of ongerustheid die niet in verhouding staat tot de situatie.

Terwijl het hebben van een angststoornis kan worden uitgeschakeld, waardoor u niet het leven kunt leiden dat u wilt, is het belangrijk om te weten dat u niet alleen bent. Angststoornissen behoren tot de meest voorkomende psychische problemen en zijn zeer behandelbaar.

Heb ik een angststoornis?

Als u zich identificeert met een van de volgende 7 tekenen en symptomen, en deze gewoon niet zullen verdwijnen, kunt u aan een angststoornis lijden:

  1. Ben je constant gespannen, bezorgd of op scherp?
  2. Is uw angst van invloed op uw werk, school of gezinsverantwoordelijkheden?
  3. Ben je geplaagd door angsten waarvan je weet dat ze irrationeel zijn, maar niet kunnen beven?
  4. Gelooft u dat er iets slechts zal gebeuren als bepaalde dingen niet op een bepaalde manier worden gedaan?
  5. Vermijd je alledaagse situaties of activiteiten omdat ze je angst bezorgen?
  6. Ervaar je plotselinge, onverwachte aanvallen van hartverscheurende paniek?
  7. Heb je het gevoel dat gevaar en catastrofe om elke hoek zijn?

Tekenen en symptomen van angststoornissen

Naast het primaire symptoom van excessieve en irrationele angst en zorgen, omvatten andere veel voorkomende emotionele symptomen van een angststoornis:

  • Gevoelens van vrees of angst
  • Kijken naar tekenen van gevaar
  • Anticiperen op het ergste
  • Concentratieproblemen
  • Je gespannen en gespannen voelen
  • Prikkelbaarheid
  • Het gevoel alsof je geest leeg is

Maar angst is meer dan alleen een gevoel. Als een product van de vecht-of-vluchtreactie van het lichaam, houdt angst ook een breed scala aan fysieke symptomen in, waaronder:

  • Kloppend hart
  • zweten
  • hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Duizeligheid
  • Frequent urineren of diarree
  • Kortademigheid
  • Spierspanning of spiertrekkingen
  • Schudden of trillen
  • Slapeloosheid

Wegens deze fysieke symptomen, verwart de bezorgdheid van de angst vaak hun wanorde voor een medische ziekte. Ze kunnen veel artsen bezoeken en talloze uitstapjes maken naar het ziekenhuis voordat hun angststoornis eindelijk wordt erkend.

Het verband tussen angstklachten en depressie

Veel mensen met angststoornissen hebben op een gegeven moment ook last van depressiviteit. Angst en depressie worden verondersteld voort te komen uit dezelfde biologische kwetsbaarheid, wat kan verklaren waarom ze zo vaak hand in hand gaan. Omdat depressie angstklachten verergert (en omgekeerd), is het belangrijk om naar behandeling voor beide aandoeningen te zoeken.

Wat is een angstaanval?

Angstaanvallen, ook wel paniekaanvallen genoemd , zijn episodes van intense paniek of angst. Angstaanvallen treden meestal plotseling en zonder waarschuwing op. Soms is er een voor de hand liggende trigger – bijvoorbeeld vast komen te zitten in een lift of na te denken over de grote speech die je moet geven – maar in andere gevallen komen de aanvallen uit de lucht vallen.

Angstaanvallen vallen meestal binnen 10 minuten op en duren zelden langer dan 30 minuten. Maar in die korte tijd kan de angst zo hevig zijn dat je het gevoel hebt dat je op het punt staat te sterven of helemaal de controle verliest. De fysieke symptomen van angstaanvallen zijn zelf zo beangstigend dat veel mensen denken dat ze een hartaanval hebben. Nadat een angstaanval voorbij is, maak je je misschien zorgen over het hebben van een andere aanval, vooral op een openbare plaats waar hulp niet beschikbaar is of je niet gemakkelijk kunt ontsnappen.

Symptomen van een angstaanval omvatten:

  • Overstroming van overweldigende paniek
  • Gevoel van controle te verliezen of gek te worden
  • Hartkloppingen of pijn op de borst
  • Het gevoel dat je flauwvalt
  • Problemen met ademhalen of verstikken
  • Hyperventilatie
  • Opvliegers of koude rillingen
  • Trillen of beven
  • Misselijkheid of maagkrampen
  • Je vrij of onwerkelijk voelen

Het is belangrijk om hulp te zoeken als u bepaalde situaties probeert te vermijden, omdat u bang bent voor een paniekaanval. De waarheid is dat paniekaanvallen zeer goed te behandelen zijn. In feite zijn veel mensen paniekvrij binnen slechts 5 tot 8 behandelingen.

Soorten angststoornissen en hun symptomen

Angststoornissen en aandoeningen die nauw verband houden met angststoornissen zijn:

Gegeneraliseerde angststoornis (GAS)

Vrouw met telefoon ruminatingr

Als constante zorgen en angsten je afleiden van je dagelijkse activiteiten, of je last hebt van een aanhoudend gevoel dat er iets ergs gaat gebeuren, kun je lijden aan een gegeneraliseerde angststoornis (GAS). Mensen met GAD zijn chronische zorgeloosheid die zich bijna altijd angstig voelt, hoewel ze misschien niet eens weten waarom. Angst gerelateerd aan GAD verschijnt vaak als lichamelijke symptomen zoals slapeloosheid, maagklachten, rusteloosheid en vermoeidheid.

Paniekaanvallen en paniekstoornis

Man met borst

Paniekstoornis wordt gekenmerkt door herhaalde, onverwachte paniekaanvallen en angst om een ​​andere episode te ervaren. Een paniekstoornis kan ook gepaard gaan met agorafobie, de angst om ergens te verblijven waar ontsnapping of hulp moeilijk zou zijn in het geval van een paniekaanval. Als u agorafobie heeft, vermijdt u waarschijnlijk openbare plaatsen zoals winkelcentra of besloten ruimtes zoals een vliegtuig.

Obsessief-compulsieve stoornis (OCD)

Obsessief-compulsieve stoornis (OCS) wordt gekenmerkt door ongewenste gedachten of gedragingen die onmogelijk te stoppen of te controleren lijken. Als je OCD hebt, kun je last hebben van obsessies, zoals een terugkerende zorg dat je vergat de oven uit te zetten of dat je iemand zou verwonden. Je kunt ook last hebben van onbeheersbare dwanghandelingen, zoals je handen steeds opnieuw wassen.

Fobieën en irrationele angsten

Een fobie is een onrealistische of overdreven angst voor een specifiek object, activiteit of situatie die in werkelijkheid weinig tot geen gevaar oplevert. Veelvoorkomende fobieën zijn angst voor dieren (zoals slangen en spinnen), vliegangst en hoogtevrees. In het geval van een ernstige fobie, kun je extreme moeite doen om te voorkomen dat je bang bent. Helaas, vermijding versterkt alleen de fobie.

Sociale angststoornis

Als u een slopende angst hebt om door anderen negatief te worden gezien en in het openbaar te worden vernederd, kunt u een sociale fobie hebben , ook wel sociale fobie genoemd. Sociale angststoornis kan worden gezien als extreme verlegenheid. In ernstige gevallen worden sociale situaties helemaal voorkomen. Faalangst (beter bekend als plankenkoorts) is het meest voorkomende type sociale fobie.

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Posttraumatische stressstoornis (PTSS) is een extreme angststoornis die kan optreden in de nasleep van een traumatische of levensbedreigende gebeurtenis. PTSS kan worden gezien als een paniekaanval die zelden of nooit ophoudt. Symptomen van PTSS zijn flashbacks of nachtmerries over wat er is gebeurd, hypervigilantie, gemakkelijk opschrikken, zich terugtrekken van anderen en situaties vermijden die je aan het gebeuren herinneren.

Scheidingsangststoornis

Hoewel verlatingsangst een normaal ontwikkelingsstadium is, kan je kind, als de angsten intensiveren of persistent genoeg zijn om school of andere activiteiten in de weg te staan, een scheidingsangststoornis hebben . Kinderen met een separatieangststoornis kunnen geïrriteerd raken bij de gedachte dat ze niet bij mama of papa zijn en klagen over ziekte om te voorkomen dat ze met vrienden spelen of naar school gaan.

Zelfhulp voor angst

Niet iedereen die zich veel zorgen maakt, heeft een angststoornis. U kunt angstig zijn vanwege een overdreven veeleisend schema, gebrek aan lichaamsbeweging of slaap, druk thuis of op het werk, of zelfs van te veel cafeïne.

Het komt er uiteindelijk op neer dat als je levensstijl ongezond en stressvol is, je je eerder angstig voelt – of je nu wel of niet een angststoornis hebt. Deze tips kunnen helpen om de angst te verminderen en symptomen van een angststoornis te beheersen:

Maak contact met anderen. Eenzaamheid en isolatie kunnen angst oproepen of verergeren, terwijl praten over je zorgen van aangezicht tot aangezicht ze vaak minder overweldigend lijkt. Maak er een punt van om regelmatig af te spreken met vrienden, deel te nemen aan een zelfhulpgroep of een steungroep, of deel uw zorgen en zorgen met een vertrouwde geliefde. Als je niemand hebt die je kunt bereiken, is het nooit te laat om nieuwe vriendschappen  en een ondersteunend netwerk op te zetten.

Omgaan met stress. Als je stress door het dak gaat, kan stressmanagement helpen. Er kunnen ook verantwoordelijkheden zijn die u kunt opgeven, afwijzen of delegeren aan anderen.

Oefen ontspanningstechnieken. Wanneer u regelmatig oefent, kunnen ontspannende technieken zoals mindfulness-meditatie, progressieve spierontspanning en diep ademhalen de angstklachten verminderen en gevoelens van ontspanning en emotioneel welzijn vergroten.

Oefen regelmatig. Oefening is een natuurlijke stressverlichter en een angstverlichter. Om het maximale voordeel te behalen, streeft u op de meeste dagen naar minstens 30 minuten aërobe oefening (als dat gemakkelijker is, opgesplitst in korte periodes). Ritmische activiteiten waarbij zowel je armen als benen moeten bewegen, zijn vooral effectief. Probeer wandelen, hardlopen, zwemmen, vechtsporten of dansen.

Krijg genoeg slaap. Een gebrek aan slaap kan angstige gedachten en gevoelens verergeren, dus probeer een nacht langzeven tot negen uur slaap van goede kwaliteit te krijgen .

Wees slim over cafeïne, alcohol en nicotine.  Als je worstelt met angstgevoelens, kun je overwegen om je cafeïne-inname te verminderen of volledig te verminderen. Evenzo kan alcohol ook de angst verergeren. En hoewel het lijkt alsof sigaretten kalmeren, is nicotine eigenlijk een krachtige stimulans die leidt tot hogere, niet lagere, niveaus van angst. Zie Hoe te stoppen met roken voor hulp bij het schoppen van de gewoonte .

Maak een einde aan chronische zorgen. Piekeren is een mentale gewoonte die je kunt leren breken. Strategieën zoals het creëren van een probleemperiode, het uitdagen van angstige gedachten en het leren accepteren van onzekerheid kunnen de zorgen aanzienlijk verminderen en uw angstige gedachten kalmeren.

Wanneer professionele hulp vragen bij angstklachten

Hoewel zelfredzaamheidsstrategieën voor angst erg effectief kunnen zijn, is het belangrijk om professionele hulp te zoeken als je zorgen, angsten of angstaanvallen zo groot zijn geworden dat ze extreme stress veroorzaken of je dagelijkse routine verstoren.

Als u veel fysieke angstsymptomen ondervindt, moet u beginnen met een medische controle. Uw arts kan controleren of uw angst niet wordt veroorzaakt door een medische aandoening, zoals een schildklierprobleem, hypoglycemie of astma. Omdat bepaalde medicijnen en supplementen angstgevoelens kunnen veroorzaken, wil uw arts ook graag weten wat voor recepten, zelfzorgmedicijnen, kruidengeneesmiddelen en recreatieve medicijnen u gebruikt.

Als uw arts een medische oorzaak uitsluit, is de volgende stap om te overleggen met een therapeut die ervaring heeft met het behandelen van angststoornissen. De therapeut zal met u samenwerken om de oorzaak en het type van uw angststoornis te bepalen en een behandelingskuur te ontwikkelen.

Behandeling voor angststoornissen

Angststoornissen reageren erg goed op therapie – en vaak in een relatief korte tijd. De specifieke behandelingsbenadering hangt af van het type angststoornis en de ernst ervan. Maar over het algemeen worden de meeste angststoornissen behandeld met therapie, medicatie of een combinatie van beide.

Cognitief-gedragstherapie en exposure-therapie zijn vormen van gedragstherapie, wat betekent dat ze zich richten op gedrag in plaats van op onderliggende psychologische conflicten of problemen uit het verleden. Ze kunnen helpen met problemen zoals paniekaanvallen, gegeneraliseerde angst en fobieën.

Cognitieve gedragstherapie helpt je de negatieve denkpatronen en irrationele overtuigingen die je angst voeden te identificeren en uit te dagen.