Voedsel

Wat is een goed alternatief voor boter?

Wat is een goed alternatief voor boter?

  • Waarom is boter belangrijk bij bakken en koken?
  • Gebruikt het gebruik van organische boter een verschil?
  • Waarom zou ik boter moeten vervangen?
  • Wat kan ik vervangen voor boter in bakken?
  • Wat zijn enkele andere substituten voor boter?
  • Wat kan ik vervangen voor boter als spread?
  • Wat kan ik vervangen voor boter in mijn keuken?
  • Conclusie

Voor veel koks is boter een nietje, maar er kunnen momenten zijn dat je het niet in een recept kunt of mag gebruiken.

Gelukkig is het gemakkelijk om een ​​goede vervanger voor boter te vinden bij het bakken en koken.

Onze gids voor botersurrogaten helpt u gezondere traktaties en perfecte recepten te creëren voor uw gasten en familieleden met allergieën en beperkende diëten.

 

Waarom is boter belangrijk bij bakken en koken?

De belangrijkste bijdrage van boter aan gebakken goederen houdt in dat ze licht en luchtig zijn.

Het introduceert lucht in gebakken producten, waardoor de schilferige textuur ontstaat.

Boter geeft ook vocht af tijdens het bakproces, dus het is belangrijk voor de algehele structuur van je recept.

Of je het nu gebruikt om te koken of te bakken, boter heeft een unieke smaak die de rijkdom van voedingsmiddelen verbetert.

 

Gebruikt het gebruik van organische boter een verschil?

Het debat over biologische versus traditionele ingrediënten is het overwegen waard.

Is een van hen gezonder? Zo ja, welke?

Het label “organisch” is niet gestandaardiseerd in de VS, dus het kan veel verschillende dingen betekenen.

Het is echter de moeite waard boter uit koeien met gras te zoeken.

Vanwege het dieet van natuurlijke grassoorten heeft dit type boter een hogere concentratie omega-3-vetzuren ( 1 ).

Omega-3 vetzuren zijn essentieel voor het vermogen van uw lichaam om ontstekingen te verminderen, ziekten te bestrijden en cognitie te bevorderen.

Om het verbruik van vet en calorie te verminderen, moet alle boter met mate worden gebruikt.

Boter van koeien met gras geeft echter meer positieve effecten op de gezondheid dan traditionele boter.

 

Waarom zou ik boter moeten vervangen?

Boter is een zuivelproduct.

Of u of uw gezin last heeft van allergieën, lactose-intolerantie of een beperkend dieet om een ​​andere reden, het kan nodig zijn om andere ingrediënten voor boter te vervangen.

Bij het overwegen van het vervangen van boter moet u echter altijd sterk bewerkte voedingsmiddelen vermijden.

In het bijzonder moeten margarine en plantaardige olie worden vermeden.

Voeg geen belangrijke smaak of textuur toe aan uw recepten en beide bevatten vaak schadelijke transvetten ( 2 , 3 , 4 ).

 

Allergieën en onverdraagzaamheid

Iedereen die allergisch is voor melk is meestal gevoelig voor caseïne, het eiwit in melk.

Hoewel caseïne slechts in kleine hoeveelheden in boter aanwezig is, kan het genoeg zijn om problemen te veroorzaken, vooral bij jonge kinderen ( 5 ).

Boter bevat ook lactose, wat voor sommigen een andere problematische stof is ( 6).

De in boter aanwezige lactose stoort meestal mensen die lactose-intolerant zijn, omdat deze slechts een kleine hoeveelheid bevat.

Als de lactose-intolerantie echter ernstig is, kan het nodig zijn een botersubstituut te gebruiken.

 

Dieet restricties

Boter bevat van nature een hoge hoeveelheid verzadigd vet.

Ons begrip van de wetenschappelijke link tussen verzadigd vet en hartziekte evolueert echter nog steeds ( 7 , 8 , 9 ).

We weten dat de verzadigde vetten in boter cholesterol verhogen.

Daarom zou het een beperkt deel van uw dieet moeten zijn ( 10 ).

Als jij of iemand van wie je houdt risico loopt op hartaandoeningen, een hoog cholesterolgehalte heeft of bezorgd is over de inname van verzadigd vet, kan een boteralternatief nodig zijn.

Voor degenen die calorieën willen verminderen, wil je misschien het gebruik van boter uitschakelen, omdat het een hoog calorisch vermogen heeft.

Boter is geen voedselrijke voedingsbron, dus het gebruik van een gezonder, voedzamer alternatief kan ook andere voordelen hebben ( 11 , 12 ).

 

Wat kan ik vervangen voor boter in bakken?

Er zijn verschillende vetten met eigenschappen die vergelijkbaar zijn met boter, en elk heeft unieke voordelen als vervanging.

Boter vervangen door andere ingrediënten in recepten wordt soms alleen met vallen en opstaan ​​bereikt.

Omdat elke vervanger die u kiest, een ander water- of vetgehalte heeft, zullen sommige vervangers goed werken in sommige recepten, maar niet in andere.

Dus je moet misschien experimenteren.

Om de textuur en het gevoel in de mond van het oorspronkelijke recept te behouden, kunt u de hoeveelheid andere vloeistoffen of extra bloem verminderen.

Tenzij anders vermeld, moeten de onderstaande alternatieven worden vervangen door een verhouding van 1: 1.

 

Olijfolie

Olijfolie is een uitstekend alternatief voor boter.

Het zal echter niet werken als een alternatief in recepten die vaste vetten vereisen of gebruik maken van opromen, zoals ijsvorming of taartkorst.

Aangezien olijfolie een unieke en soms sterke smaak heeft, kunt u overwegen om het te gebruiken in recepten met sterke smaken die het aanvullen of maskeren.

Goede keuzes zijn muffins, gekruide cakes en andere fruitige en nootachtige lekkernijen, die moeten worden vervangen door een 3: 4-verhouding.

 

Kokosnootolie

Bij het bakken is kokosolie een andere grote vervanging voor boter.

Maar omdat kokosolie een andere smaak heeft, kan dit de smaak van uw eindproduct beïnvloeden.

Gebruik ongeraffineerde kokosolie voor een sterkere kokossmaak.

Verfijnde kokosolie heeft minder kokossmaak, dus het is een beter alternatief voor alle doeleinden.

 

Cacaoboter

Cacaoboter is een andere alternatieve boter, die als bijkomend voordeel heeft dat het als een gezond vet wordt beschouwd.

Omdat het een stevige boter is, kan het in veel recepten worden gebruikt die vaste vetten vereisen.

Cacaoboter bevat veel antioxidanten en de hoge concentratie polyfenolen kan het risico op hart- en vaatziekten juist helpen verlagen ( 14 ).

Om de meeste voordelen te ontvangen, wil je pure cacaoboter gebruiken zonder toevoegingen.

Boteralternatieven, zoals kokosolie, olijfolie en cacaoboter, zijn uitstekende vervangers van boter in veel gebakken waren.

Maar om het extra vocht te compenseren, moet u de resterende ingrediënten aanpassen.

Elk van deze vervangers werkt in specifieke situaties, maar ze zijn niet universeel.

 

Wat zijn enkele andere substituten voor boter?

Omdat elk boteralternatief unieke smaken heeft, zijn sommige meer geschikt voor bepaalde recepten.

Zorg ervoor dat u een vervanger selecteert die overeenkomt met het smaakprofiel van uw voltooide gerecht:

  • Appelmoes is een goede vervanger wanneer uw doel het verminderen van vet en calorieën is. Het voegt natuurlijke zoetheid toe, dus wees voorzichtig met het gebruik van extra suikers wanneer je het als vervangingsmiddel gebruikt.
  • Griekse yoghurt voegt proteïne en een pittige smaak toe als botersubstituut. En uw recepten zullen succesvoller zijn als u de full-fatversies van deze vervanger gebruikt.
  • Pompoenen bevatten veel antioxidanten en andere voedingsstoffen en in sommige recepten kan gepureerde pompoen dienen als een effectief botersubstituut. Gebruik deze vervanger in een 3: 4-vervangingsrantsoen.
  • Het toevoegen van geprakte bananen biedt extra zoetheid, andere voedingsstoffen en minder vetten en calorieën. Geprakte bananen hebben een andere consistentie dan boter, dus om het gewenste resultaat te bereiken, moet je het langzaam in kleine hoeveelheden opnemen.
  • Voedingsrijke avocado’s bieden veel gezondheidsvoordelen als botersubstituut, inclusief gezonde vetten. Als het belangrijk is om de kleur van avocado’s in uw eindproduct te maskeren, moet u deze gebruiken, samen met donkere ingrediënten (zoals chocolade).
  • Pindakaas, amandel en cashewnoten zijn leuke additieven voor sommige recepten, maar wees voorzichtig, want ze bevatten veel calorieën en vet. Slechts een kleine hoeveelheid kan voldoende zijn om u extra smaak en het nodige vetgehalte te geven.

Om de juiste botersubstituut te vinden, hoeft u niet bang te zijn om te experimenteren met uw recepten.

Als u smaken combineert en zoetstoffen, vloeistoffen en bloem aanpast, zullen ze de juiste texturen en smaken hebben – gebaseerd op de substituut die u selecteert.

 

Wat kan ik vervangen voor boter als spread?

Deze vervangers zijn gezonder dan boter, zijn net zo lekker en hebben een smeerbare consistentie:

  • Pesto is gemaakt met olijfolie, knoflook en verse kruiden, wat een uitstekende spread is voor brood en toast.
  • Probeer wat amandel- , pinda- of cashew-boter op je crackers of toast.
  • Verspreid op crackers of verse groenten kruiden en peper aan ricotta of roomkaas.
  • Geprakte avocado kan op toast worden uitgesmeerd en vervolgens met zout en peper worden bestrooid.
  • Hummus paren goed met crackers, brood en groenten.

 

Wat kan ik vervangen voor boter in mijn keuken?

Boter wordt vaak gebruikt in recepten met onder meer sauteren en bruinen van vlees en groenten.

Vaak vereist de bakstap in een recept helemaal geen vet of vocht van boter.

Als je een beetje vocht nodig hebt, voeg dan een eetlepel water of bouillon toe.

Als je vet nodig hebt om je eten bruin te maken, gebruik dan olijfolie, avocado-olie of lijnzaadolie .

Elke optie geeft je eten een unieke smaak en je kunt er gemakkelijk bruin van worden.

 

Conclusie

Met zoveel alternatieven beschikbaar, zou je gemakkelijk boter uit je recepten moeten kunnen verwijderen en aan de gezondheids- en voedingsbehoeften van je gezin kunnen voldoen.

Experimenteren met nieuwe recepten en alternatieven zal je veel opties bieden, die zullen helpen je gezin gezond te houden en heerlijke recepten te creëren waar iedereen van kan genieten.