Dieet en Gewichtsverlies

WAT IS HET KETO-DIEET HOE KOM IK IN KETOSE  WAT ZIJN DE BESTE KETO-GROENTEN

vegitables 150587881 - WAT IS HET KETO-DIEET HOE KOM IK IN KETOSE  WAT ZIJN DE BESTE KETO-GROENTEN

WAT IS HET KETO-DIEET HOE KOM IK IN KETOSE  WAT ZIJN DE BESTE KETO-GROENTEN

Als u probeert ketose te krijgen en daar te blijven, is een van de belangrijkste dingen om te leren over "keto-groenten" - de groenten die zijn toegestaan ​​in een keto-dieet. Sommige mensen vragen welke keto-safe of keto-goedgekeurde groenten zijn.

Ketosis betekent dat je lichaam ketonen produceert en je hersenen gebruiken ze als brandstofbron, in plaats van glucose te gebruiken. Dat klinkt eenvoudig genoeg. Maar begrijpen waarom deze brandstofwisseling zo gunstig is voor uw gezondheid en hoe u uw lichaam in deze toestand kunt brengen, vereist een beetje leren.

Hopelijk helpt dit artikel je om een ​​aantal van je vragen te beantwoorden en om je te helpen te weten welke groenten je moet toevoegen aan je keto-dieet.

Snelle navigatie
Uw vragen over Keto-groenten beantwoord
# 1: Wat is ketose?
# 2: Wat is de rol van insuline in ketose?
# 3: Hoe kom ik in ketose?
# 4: Waarom is ketose goed voor je gezondheid?
# 5: Wat hebben groenten te maken met dit alles?
# 6: "Keto Vegetables" - Wat moet ik eten?
Aanbevolen "Keto-groentelijst"
Eet vrij (groenten met een lage GI en een laag suikergehalte)
Eet af en toe
Vermijd volledig
Samenvatting en conclusies over Keto-groenten

Uw vragen over Keto-groenten beantwoord

# 1: Wat is ketose?

Ketose is de natuurlijke reactie van het lichaam op voedseltekort. Het komt voor wanneer uw lichaam (en vooral uw hersenen) vet als belangrijkste bron van brandstof gebruiken in plaats van glucose.

iStock 855269290 - WAT IS HET KETO-DIEET HOE KOM IK IN KETOSE  WAT ZIJN DE BESTE KETO-GROENTEN

Dit gaat terug naar onze holbewoner wortels. Als voedsel overvloedig was, bewaarde het lichaam van de holbewoner het overschot in lichaamsvet. Dit was geweldig voor de holbewoner, want het betekende dat wanneer voedsel schaars was, zijn lichaam kon overschakelen van het gebruik van glucose als brandstof en in plaats daarvan zijn opgeslagen lichaamsvet verbranden.

Het is echter niet zo geweldig voor ons, omdat we over het algemeen geen langdurige periodes van voedseltekort hebben. Er is ons verteld dat we elke dag 3 maaltijden per dag hebben - en dat vullen we vaak aan met snacks, bezoeken aan de donutkraam en dergelijke! Dus we blijven gewoon glucose verbranden.

# 2: Wat is de rol van insuline in ketose?

Een belangrijk begrip hier is dat het meeste voedsel dat we eten kan worden onderverdeeld in eiwitten, koolhydraten en vetten. Het zijn (meestal) de koolhydraten die in het bloed worden omgezet in glucose. Insuline wordt vervolgens vrijgegeven uit de pancreas, om de glucose naar de lichaamscellen te brengen, waar het wordt gebruikt om de activiteiten van het lichaam van brandstof te voorzien.

Je kunt denken aan glucose als de postbode, die de glucose naar de cellen draagt, en klopt aan de "deur" van de cel (de insulinereceptor op het celmembraan) om glucose af te geven. Voor sommige mensen is deze receptor defect en kan de insuline de bevalling niet uitvoeren. Dit staat bekend als insulineresistentie. Als gevolg hiervan blijven de glucosegehalten (of suiker) in het bloed gewoon toenemen. De enige manier voor het lichaam om van de glucose af te komen, is door hem om te zetten in lichaamsvet.

En, natuurlijk, omdat de cel nu geen glucose heeft gekregen, heeft het geen brandstof om zijn werk uit te voeren. Dit leidt onder andere tot gevoelens van extreme vermoeidheid.

De meesten van ons weten dat insuline de bloedsuikerspiegel in het bloed reguleert. Wat de meesten van ons niet weten, is dat insuline ook de boodschapper is die het lichaam vertelt overtollige glucose op te slaan als lichaamsvet. Een tweede , wanneer insuline in het systeem actief, vetverbranding geblokkeerd.

Het is dus de rol van insuline om ketose te voorkomen.

# 3: Hoe kom ik in ketose?

Het simpele antwoord is dat je moet bezuinigen op koolhydraten. Koolhydraten worden omgezet in glucose, dus hoe meer koolhydraten je eet, hoe meer glucose je lichaam nodig heeft om als brandstof te gebruiken, hoe meer insuline er in omloop is en hoe groter de kans is dat je het teveel als lichaamsvet opslaat. En je lichaam zal actief weerstand bieden aan al je pogingen om af te vallen.

iStock 61206734 - WAT IS HET KETO-DIEET HOE KOM IK IN KETOSE  WAT ZIJN DE BESTE KETO-GROENTEN

Wanneer het lichaam vet verbrandt, laat het "ketonen" vrij in de bloedbaan. Ketonen die niet als brandstof worden gebruikt, worden via de longen, de huid en in de urine uitgescheiden. Je kunt de niveaus meten door een bloedtest of door je urine te testen met een " ketostix ".

Het aantal koolhydraten dat nodig is om ketose binnen te krijgen, is individueel afhankelijk, maar over het algemeen ligt dit tussen 20 en 100 per dag. Mensen met type 2-diabetes of pre-diabetes zullen over het algemeen aan de onderkant van het bereik moeten blijven. Regelmatige controle van het aantal koolhydraten dat u verbruikt en dit afstemmen op de ketostix- meting, laat u uw eigen niveau bepalen.

Pro-tip:

Lees meer over ketose in ons artikel: "Hoe lang duurt het om in ketose te komen? Belangrijke feiten die u moet weten."

# 4: Waarom is ketose goed voor je gezondheid?

Ondanks dat vetten gedurende vele jaren worden belasterd en de schuld krijgen voor gewichtstoename, wordt dit steeds meer ontkracht als slechte wetenschap. Het is de consumptie van koolhydraten, die omgezet worden in glucose, dat de belangrijkste bijdrage levert tot gewichtstoename, en, in toenemende mate, wordt betrokken bij chronische ziekten en het zogenaamde "metabool syndroom".

Pro-tip:

U kunt hierover meer lezen in ons artikel "Wilt u de beste berberinesupplementen voor gewichtsverlies?"

Een van de eerste voordelen van ketose is dus gewichtsverlies . Dit is meestal vrij snel en je verliest eigenlijk vet, geen water of spieren. Er is over het algemeen een aanzienlijk verlies van buikvet - dit is een marker voor obesitas en is gevaarlijk omdat het kritieke interne organen omringt. Dit verlies wordt gemeten in termen van taille-tot-heupverhouding. En de bonus is dat je geen honger zult lijden terwijl je het gewicht verliest.

Andere voordelen zijn hoge energie en focus, en betere slaap.

Wat zegt wetenschappelijk onderzoek?

Een analyse van 23 studies vergeleek een koolhydraatarm dieet (LC) met een vetarm dieet (LF). De resultaten zijn interessant:

  • 21 van de 23 studies vonden dat mensen meer gewicht verloren aan het low-carb (LC) dieet - in sommige gevallen 2 tot 3 keer meer. Het verlies van ongezond buikvet was significant beter voor mensen met een LC-dieet.
  • 18 van de 23 studies meldden dat HDL ("goed" cholesterolgehalte) verbeterde in die van het LC-dieet - dit is een belangrijke marker voor het voorkomen van het metabool syndroom. Voor degenen met het LF-dieet bleef HDL gelijk of daalde.
  • 19 van de 23 studies toonden een afname van triglyceriden (ook een marker voor het metabool syndroom). Deze afname gebeurde voor beide diëten, maar was veel sterker in de LC-groep.
  • Sommige van de studies keken naar de impact van de twee diëten op type 2 diabetes. Waar patiënten hun koolhydraatinname adequaat verminderden, was er een drastische vermindering van HbA1c, de marker voor bloedsuikerspiegels. 90% van deze patiënten kon hun diabetesmedicatie verminderen of elimineren.
  • Beide diëten verminderden de bloeddruk
  • De voeding leek even gemakkelijk (of moeilijk?) Te zijn, aangezien in het algemeen iets minder dan 80% van de LC-groepen tot het einde van de onderzoeken op het dieet bleef, vergeleken met iets minder dan 78% voor de LF-groep.

Er is één significant verschil tussen vetarme en koolhydraatarme diëten: in LF moet je meestal je eten wegen en calorieën tellen. In LC kun je tot verzadiging eten, op voorwaarde dat je meer eiwitten en vetten eet en het koolhydraatgedeelte beperkt.

Pro-tip:

Zie hoeveel eiwitten die je kunt eten op een keto dieet hier .

# 5: Wat hebben groenten te maken met dit alles?

Het korte antwoord: groenten zijn koolhydraten. Dit betekent dat, in vergelijking met een paleodieet, waar je wordt verteld dat je zoveel groenten kunt eten als je wilt, je je groente-inname moet beheren.

Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde. Er zijn 3 componenten in een koolhydraat: vezels, zetmeel en suiker. De hoeveelheid van elk die zich in een voedingsmiddel bevindt, bepaalt de voedingswaarde ervan. Vezel en zetmeel worden complexe koolhydraten genoemd en suiker wordt een eenvoudige koolhydraten genoemd. Het basisverschil gaat over hoe snel deze componenten kunnen worden verteerd. In het algemeen geldt dat hoe eenvoudiger het koolhydraat is, hoe sneller het wordt verteerd en hoe sneller het wordt omgezet in glucose. Dit betekent dat u in de ketosiscontext zoekt naar de meer complexe koolhydraten.

Een andere term die u misschien in deze context hebt gehoord, is de glycemische index (GI). Dit is een maat voor hoe snel een koolhydraat wordt verteerd. Een score van 100 wordt gegeven aan zuivere glucose en aan wit brood, dat zeer snel wordt verteerd. Al het andere wordt met hen vergeleken. Elke score boven 70 GI wordt beschouwd als een hoge GI - en daarom te worden vermeden.

We weten ook dat sommige groenten meer koolhydraten bevatten dan andere koolhydraten. Bijvoorbeeld,

  • Een kopje paksoi heeft 3 koolhydraten
  • Een kop groene kool heeft 8,2 koolhydraten
  • En een kopje butternut squash heeft 22 koolhydraten

Dus, als je probeert het aantal koolhydraten dat je per dag hebt te beperken, is het belangrijk om te weten hoeveel koolhydraten er zijn per portie van elke groente. Je kunt hier een handige lijst vinden .

# 6: "Keto Vegetables" - Wat moet ik eten?

De meeste keto-diëten geven lijsten rond wat u vrij kunt eten , degenen die af en toe etenen degenen die helemaal niet eten .

iStock 43186364 - WAT IS HET KETO-DIEET HOE KOM IK IN KETOSE  WAT ZIJN DE BESTE KETO-GROENTEN

Misschien is de eerste opmerking dat een keto-dieet meer te maken heeft met het eten van "echt" en heel voedsel dan met voedsel dat weinig koolhydraten bevat. Het gaat over het aannemen van een gezondere levensstijl. En, uiteraard, zult u op zoek zijn naar koolhydraten, inclusief groenten, die een lagere GI hebben. Een vuistregel voor groenten is dat

  • Groenten die boven de grond groeien, hebben weinig koolhydraten en kunnen vrij worden gegeten.
  • Groenten die onder de grond groeien bevatten meer koolhydraten, dus je moet er voorzichtiger mee omgaan (met name aardappelen).

Aanbevolen "Keto-groentelijst"

Eet vrij (groenten met een lage GI en een laag suikergehalte)

een. Alle groene bladgroenten (sla, spinazie, kool, snijbiet, bieslook, radicchio, paksoi, rucola, snijbiet, waterkers)

b. Sommige kruisbloemige groenten (donkere bladkool, radijs, koolrabi)

c. Andere : (avocado, asperges, bamboescheuten, selderij, komkommer, schurft, zomersalade zoals spaghetti squash en courgette)

Eet af en toe

een. Enkele kruisbloemige groenten (spruitjes, broccoli, kool (groen, wit en rood), bloemkool, venkel, koolrapen, rapen

b. Nightshades: aubergine / eierplant / aubergine, paprika's, tomaat

iStock 94478871 - WAT IS HET KETO-DIEET HOE KOM IK IN KETOSE  WAT ZIJN DE BESTE KETO-GROENTEN

c. Overig : sommige wortelgroenten (bijv. Peterseliewortel), ui, lente-ui, knoflook, prei, champignon, winterpompoen (pompoen, butternut), zeegroenten, okra, artisjokken, waterkastanjes, bonen (spruiten, groen, loper, breed, was), sugar snaps

d. Alleen te gebruiken als uw dagelijkse koolhydratenlimiet het toelaat : wortelgroenten (wortel van selderij, wortel, rode biet, pastinaak, zoete aardappel, maïskolf)

Vermijd volledig

Misschien kunt u deze lijst afdrukken om te bepalen hoeveel u kunt eten, zodat u niet te veel groenten eet.

Vergeet niet dat u probeert het totale aantal koolhydraten in een dag te beperken van groenten en andere bronnen tot ergens tussen de 20 en 100 per dag.

Groenten zijn een belangrijk onderdeel van elk gezond dieet, inclusief het Keto-dieet. U kunt de keto-groenten gebruiken die in een van uw recepten zijn vermeld. Ze kunnen worden ingevroren, gekookt, diep of roergebakken, geroosterd, gestoomd. Ze kunnen ook worden toegevoegd aan vlees, kip of vis. Vergeet niet om te tellen hoeveel koolhydraten er in elke portie zitten.

Dit artikel heeft geprobeerd om u een beter begrip te geven, niet alleen van welke zijn de beste of de meest keto-vriendelijke groenten, maar ook achtergrondinformatie waaromDit is zo.

WAT IS HET KETO-DIEET HOE KOM IK IN KETOSE  WAT ZIJN DE BESTE KETO-GROENTEN

pinit fg en rect red 28 - WAT IS HET KETO-DIEET HOE KOM IK IN KETOSE  WAT ZIJN DE BESTE KETO-GROENTEN