Dieet en Gewichtsverlies

WAT IS HET SOUTH BEACH DIEET, EN WERKT HET?

avocado - WAT IS HET SOUTH BEACH DIEET, EN WERKT HET?

Het South Beach dieet is een commercieel dieetplan, ontworpen door cardioloog Dr. Arthur Agatston en diëtiste Marie Almon in het midden van de jaren negentig. Het werd populair na 2003, met de lancering van een bestseller.

Avocado is een gezond voedsel dat in elke fase van het South Beach-dieet kan worden gegeten

Aanvankelijk was het bedoeld om patiënten te helpen hun risico op hartziekten te verlagen , maar werd snel populair als dieet om af te vallen.

Dr. Agatston bedacht het dieet nadat het merkte dat de vetarme, koolhydraatrijke diëten die vaak worden aanbevolen, mensen niet helpen om op de lange termijn af te vallen.

Het dieet beweert niet een traditioneel koolhydraatarm dieet te zijn, maar richt zich in plaats daarvan op het selecteren van de juiste koolhydraten of koolhydraten.

Deze omvatten volle granen, specifieke groenten en fruit, geschikte vetten, zoals olijfolie, en magere eiwitbronnen.

Het raadt aan bepaalde koolhydraten te vermijden, op basis van hun glycemische index.

In een commentaar op het dieet verklaart de Mayo Clinic dat voedingsmiddelen met een hoge glycemische index de bloedsuikerspiegel sneller, op een hoger niveau en voor een langere tijd zullen verhogen dan voedingsmiddelen met een lagere index.

Er is, zo zeggen ze, enig bewijs dat suggereert dat het verhogen van de bloedsuikerspiegel de eetlust stimuleert, waardoor mensen meer eten.

Inhoud van dit artikel:

  1. De drie fasen van het South Beach dieet
  2. Wat zijn de voordelen van het South Beach dieet?
  3. Waarom is het South Beach-dieet populair?
  4. Wat kan ik eten op het South Beach dieet?
  5. Wat zeggen experts over het South Beach dieet?

De drie fasen van het South Beach dieet

Het South Beach dieet bestaat uit drie fasen: de eerste heeft als doel het proces van gewichtsverlies op gang te brengen, de tweede neemt de persoon die zijn dieet volgt naar zijn streefgewicht en de derde doelstelling is om het ideale gewicht te behouden .

Fase I: Begin met het afslanken

Fase I van het dieet duurt 2 weken.

Het heeft als doel om het hunkeren naar suikerhoudend voedsel en geraffineerd zetmeel te elimineren door de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Tijdens deze fase kan snel gewichtsverlies optreden.

In fase I zal de persoon die de voeding volgt delen van normale grootte eten van:

  • Mager vlees
  • Kip
  • Turkije
  • Vis en schaaldieren
  • tofu
  • eieren
  • Gereduceerde-vette kaas
  • noten
  • Bonen
  • Groenten.

De dieter eet drie uitgebalanceerde maaltijden per dag, met desserts en snacks.

De tussendoortjes zijn belangrijk, zelfs als de persoon geen honger heeft, omdat iemand die zich tevreden voelt minder geneigd is om te veel te eten bij de volgende maaltijd.

Te vermijden voedsel tijdens fase I is brood, rijst, aardappelen en pasta, gebakken en suikerachtig voedsel zoals cake, koekjes, snoep en ijs en fruit en alcoholische dranken.

Sommige hiervan worden opnieuw geïntroduceerd in Fasen II en III.

Fase II: Het bereiken van het streefgewicht

Fase II duurt tot de lijner het gewenste gewicht bereikt.

Geschikte koolhydraten worden opnieuw geïntroduceerd, in de vorm van fruit, volle granen en enkele extra groenten.

Koolhydraten zouden in de vorm van volle granen moeten zijn.

Gewichtsverlies kan nu stabiel zijn, maar langzamer dan in fase I. Tijdens fase II zegt het dieet dat mensen normaal 1 tot 2 pond per week verliezen, afhankelijk van het metabolisme van het individu.

Langzaam, gestaag gewichtsverlies is beter, zegt South Beach Diet, omdat het waarschijnlijk langer zal duren.

In fase II leert de dieter opnieuw “goede” koolhydraten te introduceren, inclusief volkoren brood, volkoren pasta’s, de meeste vruchten en sommige lekkernijen.

Sommige deelnemers maken zich zorgen over het terugwinnen van het gewicht dat ze al verloren hebben wanneer ze weer beginnen met het eten van de koolhydraten.

Dr. Agatston benadrukt dat ze deze koolhydraten moeten herintroduceren, want als ze dit dieet voor het leven gaan volgen, zullen koolhydraten op de lange termijn essentieel zijn voor het behoud van een goede gezondheid.

De koolhydraten worden beetje bij beetje opnieuw geïntroduceerd.

Eerst wordt één enkele carburator toegevoegd aan slechts één dagelijkse maaltijd gedurende één week. De persoon moet nauwlettend in de gaten houden hoe hun lichaam reageert op een opnieuw ingebrachte koolhydraatcarbonaat gedurende een paar dagen.

Als het lichaam op de juiste manier reageert, kunnen ze een tweede koolhydraten toevoegen, waarbij de reactie van het lichaam opnieuw zorgvuldig wordt gevolgd. Voorbeelden van een geschikte reactie op toegevoegde koolhydraten zijn verbeterde energie, slaapkwaliteit en humeur, aanhoudend langzaam gewichtsverlies, regelmatige stoelgang en een betere huid.

Dit gaat door totdat de persoon elke dag twee tot drie porties van de juiste koolhydraten heeft. Deze omvatten gezonde, complexe, vezelrijke koolhydraten zoals volle granen, fruit, aardappelen, erwten en bruine rijst.

Als een persoon zich in dit stadium niet op zijn gemak voelt, kunnen ze een paar dagen terugkeren naar fase I, totdat ze weer controle hebben.

Mensen moeten mogelijk Fase I opnieuw bezoeken als ze ervaren:

  • Hunkeren naar eten
  • Onvermogen om koolhydraatporties te controleren
  • Gewichtstoename
  • Teruggaan naar oude, ongezonde eetgewoonten.

Bij het bereiken van het streefgewicht gaat de dieter over naar fase III.

Fase III: een levensstijl aannemen

In fase III, zegt het South Beach dieet, leert het individu om goede voedingskeuzes te maken en zijn nieuwe gewicht op de lange termijn te behouden, terwijl hij met mate geniet van alle voedingsmiddelen.

Fase III is de ‘onderhoudsfase’. Nu moet de persoon het gevoel hebben dat hij een levensstijl aanneemt, in plaats van een dieet te volgen.

Als het verlangen naar eten terugkomt, of als het gewicht toeneemt, kan de dieter teruggaan naar Fase I of II.

De makers van The South Beach Diet zeggen dat mensen in Fase III niet teruggaan naar het eten van wat ze maar willen. In plaats daarvan blijven ze goede voedselkeuzes maken, proberen ze nieuwe recepten en ingrediënten en genieten ze van een nieuwe levensstijl.

Fase III gaat over het handhaven van een ideaal lichaamsgewicht en een betere gezondheid.

Wat zijn de voordelen van het South Beach dieet?

De makers van de Dieet noemen verschillende voordelen van hun aanpak.

Ze zeggen dat mensen die het Dieet volgen beter in staat zijn om:

  • Behoud een ideaal lichaamsgewicht voor de lange termijn
  • Vermijd diabetes
  • Realiseer cholesterol en vet in het bloed
  • Voorkom hypertensie .

Het South Beach dieet, zeggen ze, betekent dat mensen een betere gezondheid hebben en zich tevreden voelen met het voedsel dat ze eten. De aanpak biedt een levensstijl in plaats van een dieet.

Waarom is het South Beach-dieet populair?

De makers van het dieet zeggen dat mensen ervoor kiezen omdat het een effectieve en flexibele manier is om af te vallen zonder calorieën te hoeven tellen .

De Mayo Clinic wijst erop dat een deel van de populariteit ervan kan zijn dat het helpt om de algehele eetgewoonten te veranderen, en omdat er kookboeken en dieetvoedingsproducten bij zitten.

Wat kan ik eten op het South Beach dieet?

Een aantal recepten is beschikbaar op de South Beach Diet-website voor mensen die ideeën willen hebben voor geschikte maaltijden om te koken en te eten.

Proef gerechten in Fase I

In Fase I zijn voorbeelden van geschikte gerechten:

  • Ontbijt opties: Asperges omeletten met geitenkaas of kaneel ontbijt ricotta crème
  • Lunch: rundsvlees en bonen chili of krab en avocado salade
  • Diner: Gegrilde biefstuk met Texas dweilensaus of knoflook en homestyle kalkoengehaktbrood met champignons en witte bonen
  • Snack: Cherry Tomaten gevuld met magere kwark, of ijskoude vanille koffiemelk .

Maaltijdplan voor fase II

Een maaltijdplan voor een dag tijdens fase II kan als volgt zijn:

grilled chicken salad - WAT IS HET SOUTH BEACH DIEET, EN WERKT HET?Gegrilde kip kan worden gegeten als onderdeel van het South Beach-dieet.
  • Ontbijt: gekruide havermout met gedroogde abrikozen en walnoten en een cocktail met groentesap
  • Halverwege de ochtend snack: Spicy lemon edamame beans
  • Lunch: gekruide kippenvingers met koriander dipsaus, feestelijke 5-veggie slaw en niet-vette melk
  • Mid-afternoon snack: Cherry Tomaten gevuld met magere kwark
  • Diner: Gegrilde kip met hartige Aziatische pruimensaus, Vietnamese groenten met bruine rijstnoedels en niet-vette melk
  • Dessert: Chocolade meringue kusjes.

Wat zeggen experts over het South Beach dieet?

Het South Beach dieet is ongetwijfeld erg populair, maar alle veranderingen in levensstijl moeten met de nodige voorzichtigheid worden benaderd.

De Mayo Clinic beschouwt het dieet als “over het algemeen veilig” als de gebruiker de aanbevelingen opvolgt, maar waarschuwt tegen overmatige beperking van koolhydraten, omdat dit tot gezondheidsproblemen kan leiden. Zorg is ook nodig als Fase II vaak wordt herhaald of opnieuw wordt bekeken.

Drie jaar nadat het South Beach Diet-boek verscheen, suggereerde onderzoek in de Journal of General Internal Medicine dat tot 67{f38288a0956c9cbf19ba08166a15a99346be51a6f8f6742bdf72f9cb23a1915b} van de ‘feiten’ die erin worden vermeld, mogelijk niet door onderzoek wordt ondersteund.

Sommige van de gezondheidsclaims en ‘feiten’ die niet of niet werden gestaafd door een uitgebreide medische beoordeling van bewijsmateriaal zijn:

  • “Mensen verliezen 8 tot 13 kilo in de eerste 2 weken”
  • “Wortelen, bieten en watermeloen bevorderen gewichtstoename door een hoge GI (glycemische index)”
  • “Vetten en eiwitten veroorzaken verzadiging efficiënter dan koolhydraten”
  • “Dit dieet (South Beach) is wetenschappelijk bestudeerd en effectief gebleken.”

Voordat u belangrijke veranderingen in de voeding aanbrengt, is het wellicht raadzaam om advies in te winnen bij een zorgverlener of diëtist. Experts raden aan om sceptisch te staan ​​tegenover gezondheidsgaranties voor populaire diëten.

pinit fg en rect red 28 - WAT IS HET SOUTH BEACH DIEET, EN WERKT HET?