Slaap & Dromen

WAT IS SLAAPAPNEU EN WAT DOE JE ER TEGEN Symptomen, zelfhulp en behandelingsalternatieven

763 - WAT IS SLAAPAPNEU EN WAT DOE JE ER TEGEN Symptomen, zelfhulp en behandelingsalternatieven

Slaapapneu

Symptomen, zelfhulp en behandelingsalternatieven

Veel mensen behandelen snurken als een grap of iets om zich voor te schamen. Maar luid snurken – vooral wanneer het gepaard gaat met vermoeidheid overdag – kan een teken zijn van slaapapneu, een veel voorkomende aandoening waarbij de ademhaling herhaaldelijk stopt en begint als u slaapt. Slaapapneu kan u overdag uitgeput doen voelen, uw humeur en uw relatie met uw bedpartner beïnvloeden en zelfs gevaarlijk zijn voor uw gezondheid. Maar er zijn dingen die je kunt doen om ’s nachts beter te slapen en je overdag sterker en energieker te voelen. De eerste stap is om elke schaamte die u voelt over uw snurken te overwinnen en om de symptomen van slaapapneu te herkennen.

Wat is slaapapneu?

Slaapapneu is een veel voorkomende maar ernstige slaapstoornis waarbij uw ademhaling kort wordt onderbroken als u slaapt. Als u slaapapneu heeft, bent u zich waarschijnlijk niet bewust van deze korte adempauzes die honderden keren per nacht plaatsvinden en u uit uw natuurlijke slaapritme stoten. Het enige dat u weet, is dat u zich overdag niet zo energiek, mentaal scherp of productief voelt als u zou moeten doen.

Het meest voorkomende type slaapapnea-obstructieve slaapapneu treedt op wanneer de luchtweg wordt geblokkeerd, waardoor adempauzes en luid snurken worden veroorzaakt. Omdat slaapapneu alleen optreedt tijdens je slaap, kun je alleen ontdekken dat je een probleem hebt als een bedpartner of kamergenoot klaagt over je snurken. Hoewel je je er misschien zelfbewust over voelt of in de verleiding komt om alleen maar je snurken te verlichten, moet je het niet negeren. Slaapapneu kan een zware tol zijn voor uw lichamelijke en emotionele gezondheid.

De chronische slaapgebrek veroorzaakt door slaapapneu kan overdag slaperigheid, trage reflexen, een slechte concentratie en een verhoogd risico op ongelukken tot gevolg hebben. Slaapapneu kan humeurigheid, prikkelbaarheid en zelfs depressie veroorzaken, evenals ernstige lichamelijke gezondheidsproblemen zoals diabetes, hartaandoeningen, leverproblemen en gewichtstoename. Met de juiste behandelings- en zelfhulpstrategieën kunt u echter uw snurken en de symptomen van slaapapneu onder controle houden, uw slaap weer op het goede spoor krijgen en u overdag fris en alert voelen.

Soorten slaapapneu

Obstructieve slaapapneu is het meest voorkomende type slaapapneu. Het treedt op wanneer het zachte weefsel in de achterkant van de keel ontspant tijdens de slaap en de luchtwegen blokkeert, waardoor u vaak luid snurkt.

Centrale slaapapneu is een veel minder vaak voorkomend type slaapapneu waarbij het centrale zenuwstelsel betrokken is, namelijk wanneer de hersenen de spieren die de ademhaling beheersen niet signaleren. Mensen met centrale slaapapneu snurken zelden.

Complexe slaapapneu is een combinatie van obstructieve slaapapneu en centrale slaapapneu.

Tekenen en symptomen van slaapapneu

Het kan moeilijk zijn om slaapapneu alleen te identificeren, omdat de meest prominente symptomen alleen optreden als u slaapt. Maar je kunt deze moeilijkheid omzeilen door een bedpartner te vragen je slaapgewoonten te observeren, of door jezelf tijdens de slaap op te nemen. Als pauzes optreden terwijl u snurkt en als stikken of hijgen de pauzes volgt, zijn dit belangrijke waarschuwingssignalen dat u slaapapneu hebt.

Grote waarschuwingssignalen

  • Luid en chronisch snurken bijna elke nacht
  • Verstikking, snuiven of hijgen tijdens de slaap
  • Pauzeert in ademhalen
  • ‘S Nachts wakker worden met een kortademig gevoel
  • Overdag slaperigheid en vermoeidheid, ongeacht hoeveel tijd je in bed doorbrengt

Andere waarschuwingsborden

  • Wakker worden met een droge mond of keelpijn
  • Slapeloosheid of nachtelijke bewustwording; rusteloze of slaperige slaap
  • Regelmatig naar de badkamer gaan tijdens de nacht
  • Vergeetachtigheid en concentratieproblemen
  • Onkarakteristieke humeurigheid, prikkelbaarheid of depressie
  • Ochtendhoofdpijn
  • Impotentie

Is het slaapapneu of snurkt het gewoon?

Niet iedereen die snurkt heeft slaapapneu en niet iedereen die slaapapneu heeft snurkt. Dus hoe vertel je het verschil tussen normaal snurken en een ernstiger geval van slaapapneu?

Het grootste veelbetekenende teken is hoe je je gedurende de dag voelt. Normaal snurken interfereert niet zozeer met de kwaliteit van je slaap als slaapapneu, dus je hebt minder snel last van extreme vermoeidheid en slaperigheid gedurende de dag.

Neem zelf op met slapen of vraag je slaappartner om je snurken te volgen, merk op hoe luid en frequent het is, en of je naar adem snakt, stikt of andere ongewone geluiden maakt. Zelfs als u geen slaapapneu heeft, kan een snurkprobleem de rust van uw bedpartner in de weg zitten en uw eigen slaapkwaliteit en -gezondheid beïnvloeden. Er zijn echtereffectieve oplossingen voor snurken .

Raadpleeg onmiddellijk een arts als u slaapapneu vermoedt

Slaapapneu kan een potentieel ernstige aandoening zijn, dus neem onmiddellijk contact op met een arts als u de waarschuwingssignalen ziet. Een officiële diagnose van slaapapneu vereist mogelijk het zien van een slaapspecialist en het nemen van een slaaptest op basis van thuis of in een kliniek.

Heb je slaapapneu?

 

Slaapapneu veroorzaakt

Hoewel iedereen slaapapneu kan hebben, heb je een groter risico op obstructieve slaapapneu als je:

  • Overgewicht, man, met een familiegeschiedenis van slaapapneu
  • Over de leeftijd van 50, een roker, getroffen door hoge bloeddruk
  • Black, Hispanic, of een Pacific Islander
  • Iemand met een nekomtrek groter dan 15,75 inch (40 cm)

Andere fysieke kenmerken die u in gevaar brengen voor obstructieve slaapapneu zijn een afwijkend septum, terugwijkende kin of vergrote amandelen of adenoïden. Uw luchtwegen kunnen tijdens de slaap worden geblokkeerd of verkleind, eenvoudig omdat uw keelspieren de neiging hebben om meer dan normaal te ontspannen. Allergieën of andere medische aandoeningen die verstopte neus en verstopping veroorzaken, kunnen ook bijdragen aan slaapapneu.

Centrale slaapapneu veroorzaakt

Net als obstructieve slaapapneu komt centrale slaapapneu vaker voor bij mannen en 65-plussers. In tegenstelling tot obstructieve slaapapneu, wordt centrale slaapapneu echter vaak geassocieerd met ernstige ziekte, zoals hartaandoeningen, beroertes, neurologische aandoeningen of spinale aandoeningen. of hersenstamverwonding. De eerste stap bij de behandeling van centrale slaapapneu is het behandelen van de bestaande medische aandoeningen die deze aandoening veroorzaken.

Sommige mensen met obstructieve slaapapneu kunnen centrale slaapapneu ontwikkelen wanneer ze worden behandeld met apparaten met positieve luchtwegdruk (PAP).

Zelfhulp behandelingen

Hoewel een diagnose van slaapapneu eng kan zijn, is het een behandelbare aandoening. In feite zijn er veel dingen die je alleen kunt doen om te helpen, vooral bij milde tot matige slaapapneu. Home remedies en aanpassingen van de levensstijl kunnen een lange weg helpen bij het verminderen van slaapapneu symptomen. Ze mogen echter geen medische evaluatie en behandeling vervangen.

Veranderingen in levensstijl om slaapapnoesymptomen te verminderen

Verlies gewicht. Mensen met overgewicht hebben extra weefsel in de achterkant van hun keel, dat over de luchtweg kan vallen en de luchtstroom naar de longen kan blokkeren terwijl ze slapen. Zelfs een kleine hoeveelheid gewichtsverlies kan uw keel openen en de symptomen van slaapapneu verbeteren.

Stoppen met roken. Roken draagt ​​bij aan slaapapneu door ontsteking en vochtretentie in uw keel en bovenste luchtwegen te verhogen.

Vermijd alcohol, slaappillen en kalmerende middelen, vooral voor het slapen gaan, omdat ze de spieren in de keel ontspannen en de ademhaling verstoren.

Oefen regelmatig. Evenals u helpen om gewicht te verliezen, kan regelmatige lichaamsbeweging een groot effect hebben op de duur en kwaliteit van de slaap . Aërobe en weerstandstraining kan helpen slaapapneu symptomen te verminderen, terwijl yoga ook goed is voor het versterken van de spieren in je luchtwegen en het verbeteren van de ademhaling.

Vermijd cafeïne en zware maaltijden binnen twee uur na het naar bed gaan.

Handhaaf regelmatige slaapuren. Vasthouden aan een vast slaapschema helpt u te ontspannen en beter te slapen. Slaapapneu-episodes nemen af ​​als u voldoende slaapt.

Bedtijdstips voor het voorkomen van slaapapneu

Slaap op je zij. Vermijd op uw rug te slapen, waardoor het meer waarschijnlijk is dat uw tong en zachte weefsels uw luchtweg belemmeren. Sommige mensen ervaren slaapapneu alleen als ze op hun rug slapen.

De tennisbaltruc. Om te voorkomen dat je tijdens het slapengaan op je rug rolt, naai je een tennisbal in een zak op de achterkant van je pyjama-top. Of wig een kussen gevuld met tennisballen achter je rug.

Sta je hoofd op. Til het hoofdeinde van je bed met vier tot zes inch op, of til je lichaam vanaf de taille op met een foamwig of een speciaal cervicaal kussen.

Open uw neuspassages ’s nachts met een neusdilatator, zoutoplossing, ademstroken of een nasaal irrigatiesysteem (neti-pot).

Span de spieren aan die de mond gesloten houden. Probeer kauwgom te kauwen of een pen tussen je tanden te houden gedurende ongeveer 10 minuten vóór het naar bed gaan, of totdat je kaak begint te pijnigen.

Alternatieve remedies

Zingen kunnen de spiercontrole in de keel en het zachte gehemelte verhogen, waardoor snurken en slaapapnoe door lax-spieren worden verminderd.

Het spelen van de didgeridoo (het inheemse Australische blaasinstrument) kan het zachte gehemelte en de keel versterken, waardoor overdag slaperigheid en snurken bij mensen met matige slaapapneu wordt verminderd.

Keel oefeningen

Keel- en tongoefeningen kunnen de ernst van slaapapneu verminderen door de spieren in de luchtwegen te versterken, waardoor ze minder snel instorten. Het kan enkele weken duren voordat u de voordelen begint op te merken.

Probeer deze oefeningen:

  • Druk met je tong plat tegen de grond van je mond en borstel de bovenkant en zijkanten met een tandenborstel. Herhaal de borstelbeweging vijf keer, drie keer per dag.
  • Druk de lengte van je tong op het dak van je mond en houd drie minuten per dag vast.
  • Plaats een vinger in één kant van je mond. Houd de vinger tegen je wang terwijl je tegelijk de wang spier naar binnen trekt. Herhaal 10 keer, rust en wissel dan afwisselend kanten. Herhaal deze reeks drie keer.
  • Beurs je lippen als om te zoenen. Houd je lippen stevig vast en beweeg ze naar boven en naar rechts, dan 10 keer omhoog en naar links. Herhaal deze reeks drie keer.
  • Plaats je lippen op een ballon. Haal diep adem door je neus en blaas vervolgens door je mond om de ballon zoveel mogelijk op te blazen. Herhaal vijf keer zonder de ballon uit je mond te halen.
  • Gorgelen met water gedurende vijf minuten, twee keer per dag.
  • Houd je tong lichtjes tussen je tanden. Slik vijf keer. Herhaal dit vijf keer per dag.

Slaap apneu behandelingsopties

Als uw slaapapneu matig tot ernstig is, of als u zelfhulpstrategieën en veranderingen in levensstijl zonder succes hebt geprobeerd, kan een slaaparts u helpen bij het vinden van een effectieve behandeling. Behandeling voor slaapapneu heeft de afgelopen tijd een lange weg afgelegd, dus zelfs als u in het verleden niet tevreden was met de behandeling van slaapapneu, kunt u nu iets vinden dat voor u werkt.

Behandelingen voor centrale en complexe slaapapneu omvatten meestal de behandeling van elke onderliggende medische aandoening die de apneu veroorzaakt, zoals een hart- of neuromusculaire aandoening, en het gebruik van aanvullende zuurstof en ademhalingsapparatuur terwijl u slaapt.

Behandelingsopties voor obstructieve slaapapneu omvatten:

  1. CPAP
  2. Andere ademhalingsapparaten
  3. Tandheelkundige apparaten
  4. implantaten
  5. Chirurgie

* Medicijnen zijn alleen beschikbaar om de slaperigheid geassocieerd met slaapapneu te behandelen, niet de slaapapneu zelf.

Optie 1: CPAP

CPAP machine 300 - WAT IS SLAAPAPNEU EN WAT DOE JE ER TEGEN Symptomen, zelfhulp en behandelingsalternatieven

Continue positieve luchtstroomdruk (CPAP) is de meest gebruikelijke behandeling voor matige tot ernstige obstructieve slaapapneu. Het CPAP-apparaat is een maskerachtige machine die uw neus en mond bedekt en zorgt voor een constante luchtstroom die uw ademhalingswegen openhoudt terwijl u slaapt.

Als je in het verleden slaapapneu-apparaten hebt opgegeven vanwege ongemak, ben je het aan jezelf verplicht om ze een tweede blik te geven. CPAP-technologie wordt voortdurend bijgewerkt en verbeterd en de nieuwe CPAP-apparaten zijn lichter, stiller en comfortabeler. In veel gevallen ervaart u onmiddellijke verlichting van de symptomen en een enorme boost in uw mentale en fysieke energie.

CPAP-tips en probleemoplossing

Het kan even duren voordat u gewend raakt aan het slapen terwijl u een CPAP-apparaat draagt. Het is normaal dat je de “oude manier” mist, maar er zijn dingen die je kunt doen om de aanpassing gemakkelijker te maken.

Zorg ervoor dat uw CPAP-apparaat correct past. Een juiste pasvorm maakt een enorm verschil. Plan regelmatig afspraken met uw arts om de fit te controleren en de voortgang van uw behandeling te evalueren.

Ga erin. Begin met het gebruik van uw CPAP-apparaat voor korte periodes. Gebruik de instelling “helling” om de luchtdruk geleidelijk te verhogen.

Pas het masker, de slangen en de riemen aan voor de juiste pasvorm . Vraag uw arts naar zachte pads om huidirritatie, neuskussens voor neusongemakken en kinbanden te verminderen om uw mond gesloten te houden en irritatie van de keel te verminderen.

Veel CPAP-apparaten worden nu geleverd met een ingebouwde bevochtiger om de droogheid en huidirritatie te verminderen. Probeer een speciale gezichtscrème voor een droge huid.

Probeer een zoutoplossing neusspray of een neus decongestivum voor verstopte neus.

Houd uw masker, slangen en hoofddeksels schoon. Om een ​​maximaal comfort en voordeel te garanderen, vervangt u regelmatig CPAP- en bevochtigerfilters en houdt u het apparaat schoon.

Maskeer het geluid van de CPAP-machine. Als het geluid van de CPAP-machine u stoort, plaatst u deze onder het bed om de ruis te verminderen en gebruikt u een geluidsmachine om u te helpen slapen.

Optie 2: andere ademhalingsapparatuur

Naast CPAP zijn er andere apparaten die een slaapspecialist kan aanbevelen voor de behandeling van slaapapneu:

Expiratoire positieve luchtwegdruk (EPAP) hulpmiddelen voor eenmalig gebruik passen over de neusgaten om de luchtweg open te houden en zijn kleiner, minder opdringerig dan CPAP-machines en kunnen gunstig zijn voor mensen met milde tot matige obstructieve slaapapneu.

Bilevel-apparaten met positieve luchtwegdruk (BiPAP of BPAP) kunnen worden gebruikt voor mensen die zich niet kunnen aanpassen aan het gebruik van CPAP, of voor patiënten met centrale slaapapneu die hulp nodig hebben bij een zwak ademhalingspatroon. Dit apparaat past de druk automatisch aan terwijl u slaapt, waardoor er meer druk is wanneer u inademt, minder wanneer u uitademt. Sommige BiPAP-apparaten leveren ook automatisch adem wanneer het detecteert dat u er al een bepaald aantal seconden geen hebt genomen.

Adaptieve servoventilatie- apparaten (ASV) kunnen worden gebruikt voor de behandeling van centrale slaapapneu en voor obstructieve slaapapneu. Het ASV-apparaat slaat informatie over uw normale ademhalingspatroon op en gebruikt automatisch de luchtstroomdruk om pauzes in uw ademhaling te voorkomen terwijl u slaapt.

Optie 3: tandheelkundige apparaten

De meeste tandheelkundige apparaten zijn van acryl en passen in uw mond, net als een atletische beschermer voor de mond. Anderen passen rond je hoofd en kin om de positie van je onderkaak aan te passen. Twee gebruikelijke orale inrichtingen zijn de mandibulaire herpositioneringsinrichting en de tongvasthoudinrichting. Deze apparaten openen je luchtwegen door je onderkaak of je tong naar voren te brengen tijdens de slaap.

Tandheelkundige apparaten zijn alleen effectief bij milde tot matige slaapapneu. Er zijn ook een aantal verontrustende bijwerkingen van het gebruik van dit type behandeling, waaronder pijn, speekselopbouw, misselijkheid en schade of permanente verandering in de positie van de kaak, tanden en mond.

Het is heel belangrijk dat u zich laat installeren door een tandarts die gespecialiseerd is in slaapapneu en dat u regelmatig naar de tandarts gaat om eventuele problemen te controleren en het mondstuk regelmatig aan te passen.

Optie 4: implantaten voor slaapapneu

Een van de nieuwste behandelingen voor slaapapneu is het inbrengen van een pacemakersysteem dat spieren stimuleert om de luchtwegen open te houden, zodat u tijdens de slaap kunt ademen. De nieuwe behandeling is door de FDA in de VS goedgekeurd voor mensen met matige tot ernstige obstructieve slaapapneu.

Hoewel de technologie relatief nieuw (en duur) is, suggereren studies dat het ook mensen met centrale slaapapneu kan helpen.

Optie 5: Chirurgie

Als u andere behandelopties voor slaapapneu heeft uitgeput, kan een operatie de omvang van uw luchtweg vergroten, waardoor episoden van slaapapneu afnemen.

De chirurg kan amandelen, adenoïden of overtollig weefsel aan de achterkant van de keel of in de neus verwijderen, de kaak reconstrueren om de bovenste luchtwegen te vergroten of plastic staven in het zachte gehemelte implanteren. Chirurgie brengt risico’s van complicaties en infecties met zich mee, en in sommige zeldzame gevallen kunnen symptomen na de operatie erger worden.

Slaapapneu bij kinderen

Terwijl obstructieve slaapapneu veel voorkomt bij kinderen, is het niet altijd gemakkelijk om dit te herkennen. Naast continu luid snurken, kunnen kinderen met slaapapneu:

  • Pauzeer de ademhaling tijdens het slapen, snuiven of happen
  • Gebruik vreemde slaapposities
  • Last van bedplassen, overmatig transpireren ’s nachts of nachtmerries
  • Bewijs overdag slaperigheid
  • Ontwikkel gedragsproblemen of dalende cijfers

Als u slaapapneu bij uw kind vermoedt, is het belangrijk om een ​​kinderarts te raadplegen die is gespecialiseerd in slaapstoornissen. Onbehandeld, slaapapneu kan van invloed zijn op het leren, de stemming, de groei en de algehele gezondheid van uw kind.

Oorzaken en behandeling van slaapapneu bij kinderen

De meest voorkomende oorzaken van obstructieve slaapapneu bij kinderen zijn vergrote amandelen en adenoïden. Een eenvoudige adenotonsillectomie om de amandelen en adenoïden te verwijderen corrigeert meestal het probleem. De arts van uw kind kan ook aanbevelen om een ​​CPAP of ander beademingsapparaat te gebruiken.

Als overgewicht de obstructieve slaapapneu van uw kind veroorzaakt, kunnen uw steun, aanmoediging en positieve rolmodellering uw kind helpen een gezond gewicht te bereiken en te behouden, en uw hele gezin op een gezondere baan brengen.

pinit fg en rect red 28 - WAT IS SLAAPAPNEU EN WAT DOE JE ER TEGEN Symptomen, zelfhulp en behandelingsalternatieven