Slaap & Dromen

WAT IS STRESS? STRESS SYMPTONEN OORZAKEN EN BEHANDELING

images 5 1 - WAT IS STRESS? STRESS SYMPTONEN OORZAKEN EN BEHANDELING

Stress Symptomen, tekenen en oorzaken

Uw vermogen om met stress om te gaan verbeteren

Stress is niet altijd slecht. In kleine hoeveelheden kan het u helpen onder druk te presteren en u te motiveren om uw best te doen. Maar als u constant in de noodmodus werkt, betalen uw lichaam en geest de prijs. Als je je vaak verward en overweldigd voelt, is het tijd om actie te ondernemen om je zenuwstelsel weer in balans te brengen. U kunt uzelf beschermen – en verbeteren hoe u denkt en voelt – door te leren hoe u de tekenen en symptomen van chronische stress kunt herkennen en stappen kunt ondernemen om de schadelijke effecten ervan te verminderen.

Wat is stress?

Stress is de manier waarop je lichaam reageert op elke vorm van vraag of dreiging. Wanneer je een gevoel van gevaar voelt – of het nu echt is of ingebeeld – schoppen de verdedigingswerken van het lichaam in een hogere versnelling in een snel, automatisch proces dat bekend staat als de “vecht-of-vlucht” reactie of de “stressreactie”.

De stressreactie is de manier waarop het lichaam je beschermt. Als u goed werkt, helpt het u gericht, energiek en alert te blijven. In noodsituaties kan stress je leven redden, waardoor je extra kracht krijgt om jezelf te verdedigen, of je kunt aansporen om op de rem te trappen om een ​​ongeluk te voorkomen.

Stress kan je ook helpen om uitdagingen aan te gaan. Het is wat je scherp houdt tijdens een presentatie op je werk, je concentratie verscherpt als je de game-winnende vrije worp probeert, of je ertoe brengt om voor een examen te studeren wanneer je liever tv kijkt. Maar verder dan een bepaald punt, stopt de stress met helpen en begint het grote schade aan te richten aan je gezondheid, je humeur, je productiviteit, je relaties en je kwaliteit van leven.

Vecht-of-vluchtreactie: wat gebeurt er in het lichaam

immobilization body 80 - WAT IS STRESS? STRESS SYMPTONEN OORZAKEN EN BEHANDELING

Wanneer je je bedreigd voelt, reageert je zenuwstelsel door een stroom stresshormonen vrij te maken, waaronder adrenaline en cortisol, die het lichaam wakker schudden voor noodmaatregelen. Je hart bonkt sneller, spieren spannen aan, de bloeddruk stijgt, de adem versnelt en je zintuigen worden scherper. Deze fysieke veranderingen verhogen je kracht en uithoudingsvermogen, versnellen je reactietijd en verbeteren je focus – je voorbereiden om te vechten of te vluchten voor het gevaar dat je tegenkomt.

De effecten van chronische stress

Je zenuwstelsel is niet erg goed in het onderscheiden van emotionele en fysieke bedreigingen. Als je super gestresst bent over een ruzie met een vriend, een werkdeadline of een berg rekeningen, kan je lichaam net zo sterk reageren als wanneer je een echte leven-voor-dood-situatie tegemoet gaat. En hoe meer uw noodstresssysteem is geactiveerd, hoe gemakkelijker het wordt geactiveerd en hoe moeilijker het wordt om uit te schakelen.

Als je de neiging hebt om vaak gestrest te raken – zoals velen van ons doen in de veeleisende wereld van vandaag – kan je lichaam het grootste deel van de tijd in een verhoogde staat van stress verkeren. En dat kan tot ernstige gezondheidsproblemen leiden. Chronische stress verstoort bijna elk systeem in uw lichaam. Het kan uw immuunsysteem onderdrukken, uw spijsverterings- en voortplantingssysteem verstoren, het risico op een hartaanval en beroerte verhogen en het verouderingsproces versnellen. Het kan zelfs het brein opnieuw bedraden, waardoor u kwetsbaarder bent voor angst, depressie en andere geestelijke gezondheidsproblemen.

Gezondheidsproblemen veroorzaakt of verergerd door stress zijn:

  1. Depressie en angst
  2. Pijn van welke aard dan ook
  3. Slaapproblemen
  4. Auto-immuunziekten
  5. Spijsverteringsproblemen
  1. Huidaandoeningen, zoals eczeem
  2. Hartziekte
  3. Gewichtsproblemen
  4. Reproductieve problemen
  5. Denk- en geheugenproblemen

Tekenen en symptomen van stressoverbelasting

Het gevaarlijkste aan stress is hoe gemakkelijk het op je kan kruipen. Je went er aan. Het begint vertrouwd te worden – zelfs normaal. Je merkt niet hoeveel het je beïnvloedt, zelfs als het een zware tol vraagt. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de meest voorkomende waarschuwingssignalen en symptomen van stressoverbelasting.

Cognitieve symptomen

  • Geheugenproblemen
  • Onvermogen om te concentreren
  • Slecht oordeel
  • Alleen het negatieve zien
  • Angstige of racistische gedachten
  • Constant zorgenwekkend

Emotionele symptomen

  • Depressie of algemene onvrede
  • Angst en opwinding
  • Humeurigheid, prikkelbaarheid of woede
  • Overweldigd voelen
  • Eenzaamheid en isolatie
  • Andere mentale of emotionele gezondheidsproblemen

Lichamelijke symptomen

  • Pijntjes en kwaaltjes
  • Diarree of obstipatie
  • Misselijkheid, duizeligheid
  • Pijn op de borst, snelle hartslag
  • Verlies van libido
  • Frequente verkoudheid of griep

Gedragsymptomen

  • Meer of minder eten
  • Te veel of te weinig slapen
  • Terugtrekken van anderen
  • Verantwoordelijkheden uitstellen of verwaarlozen
  • Alcohol, sigaretten of medicijnen gebruiken om te ontspannen
  • Zenuwachtige gewoonten (bijv. Nagelbijten, pacing)

Oorzaken van stress

De situaties en druk die stress veroorzaken, worden stressoren genoemd. Meestal denken we dat stressoren negatief zijn, zoals een vermoeiend werkschema of een rotsachtige relatie. Alles wat u hoge eisen stelt, kan echter stressvol zijn. Dit omvat positieve gebeurtenissen zoals trouwen, een huis kopen, naar de universiteit gaan of een promotie ontvangen.

Natuurlijk wordt niet alle stress veroorzaakt door externe factoren. Stress kan ook intern of zelf gegenereerd zijn, wanneer u zich overdreven zorgen maakt over iets dat al dan niet kan gebeuren, of als u irrationele, pessimistische gedachten over het leven hebt.

Tot slot hangt de oorzaak van stress af, althans gedeeltelijk, van uw perceptie ervan. Iets dat je stressert, mag iemand anders niet in de war brengen; ze kunnen er zelfs van genieten. Uw ochtendrit kan u bijvoorbeeld angstig en gespannen maken omdat u zich zorgen maakt dat het verkeer u laat zal maken. Anderen echter vinden de reis misschien ontspannend omdat ze meer dan voldoende tijd laten en genieten van het luisteren naar muziek terwijl ze rijden.

Gemeenschappelijke externe oorzaken van stress

  • Grote veranderingen in het leven
  • Werk of school
  • Relatieproblemen
  • Financiële problemen
  • Te druk zijn
  • Kinderen en familie

Gemeenschappelijke interne oorzaken van stress

  • Pessimisme
  • Onvermogen om onzekerheid te accepteren
  • Stijve denken, gebrek aan flexibiliteit
  • Negatieve zelfpraat
  • Onrealistische verwachtingen / perfectionisme
  • Alles of niets houding

Top 10 stressvolle gebeurtenissen in het leven

Volgens de algemeen gevalideerde Holmes en Rahe Stress Scale zijn dit de top tien stressvolle levensgebeurtenissen voor volwassenen die kunnen bijdragen aan ziekte:

  1. Overlijden van een echtgenoot
  2. Scheiden
  3. Scheiding van het huwelijk
  4. Gevangenisstraf
  5. Overlijden van een naaste familielid
  6. Letsel of ziekte
  7. Huwelijk
  8. Baan verlies
  9. Huwelijksverzoening
  10. pensioen

Hoeveel stress is teveel?

Vanwege de wijdverspreide schade die stress kan veroorzaken, is het belangrijk om je eigen limiet te kennen. Maar hoeveel stress “te veel” is, verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen lijken in staat te zijn te rollen met de stoten van het leven, terwijl anderen de neiging hebben af ​​te brokkelen in het gezicht van kleine obstakels of frustraties. Sommige mensen gedijen zelfs op de opwinding van een high-stress levensstijl.

Dingen die uw stresstolerantieniveau beïnvloeden

Uw ondersteuningsnetwerk  – Een sterk netwerk van ondersteunende vrienden en familieleden is een enorme buffer tegen stress. Wanneer je mensen hebt waarop je kunt rekenen, lijkt de druk van het leven niet zo overweldigend. Aan de andere kant, hoe eenzamer en meer geïsoleerd je bent, des te groter is je kans om te bezwijken onder stress.

Je gevoel voor controle  – Als je vertrouwen hebt in jezelf en je vermogen om gebeurtenissen te beïnvloeden en door uitdagingen te volharden, is het makkelijker om stress op te lopen. Aan de andere kant, als je gelooft dat je weinig controle over je leven hebt – dat je overgeleverd bent aan je omgeving en omstandigheden, met een beperkt vermogen om veranderingen aan te brengen – zal stress je eerder uit de koers helpen.

Je houding en je kijk  – De manier waarop je naar het leven en de onvermijdelijke uitdagingen kijkt, maakt een enorm verschil in je vermogen om met stress om te gaan. Als je over het algemeen hoopvol en optimistisch bent, ben je minder kwetsbaar. Stress-hardy mensen hebben de neiging om uitdagingen te omarmen, hebben een sterker gevoel voor humor, geloven in een hoger doel, en accepteren verandering als een onvermijdelijk deel van het leven.

Je vermogen om met je emoties om te gaan  – Als je niet weet hoe je jezelf moet kalmeren en kalmeren als je je verdrietig, boos of verontrust voelt, heb je meer kans om gestresst en opgewonden te worden. Het vermogen om je emoties te identificeren en op de juiste manier aan  te pakken,  kan je tolerantie voor stress vergroten en je helpen terug te stuiteren tegen tegenspoed.

Uw kennis en voorbereiding  – Hoe meer u weet over een stressvolle situatie – inclusief hoe lang het zal duren en wat u kunt verwachten – hoe gemakkelijker het is om ermee om te gaan. Als u bijvoorbeeld een operatie ondergaat met een realistisch beeld van wat u na de operatie kunt verwachten, zal een pijnlijk herstel minder stressvol zijn dan wanneer u verwachtte onmiddellijk terug te stuiteren.

Wat is stressvol voor jou?

Karen  is doodsbang om voor mensen op te staan ​​om te spelen of te spelen, terwijl haar beste vriendin,  Nina , voor het voetlicht leeft.

Phil  gedijt goed onder druk en presteert het beste wanneer hij een krappe deadline heeft, terwijl zijn collega,  Matt , stopt wanneer de vraag naar werk escaleert.

Anita  geniet ervan haar bejaarde ouders te helpen. Haar zuster,  Constance , helpt ook goed, maar vindt de eisen van de verzorger erg stressvol.

Verbetering van uw vermogen om met stress om te gaan

Ga aan de slag

Je activiteitsniveau verhogen is iets wat je nu kunt doen om stress te verminderen en je beter te voelen. Regelmatige lichaamsbeweging kan je humeur opheffen  en dienen als een afleiding van zorgen, waardoor je uit de cyclus van negatieve gedachten die stress voeden, kunt ontsnappen. Ritmische oefeningen zoals lopen, hardlopen, zwemmen en dansen zijn bijzonder effectief, vooral als je aandachtig traint (waarbij je je aandacht richt op de fysieke sensaties die je ervaart terwijl je beweegt).

Maak verbinding met anderen

De simpele daad van face-to-face praten met een ander mens kan hormonen veroorzaken die stress verlichten als je geagiteerd of onzeker bent. Zelfs een korte uitwisseling van vriendelijke woorden of een vriendelijke blik van een ander kan helpen om je zenuwstelsel te kalmeren en te kalmeren. Breng dus tijd door met mensen die je goed laten voelen en laat je verantwoordelijkheden er niet voor zorgen dat je geen sociaal leven hebt. Als je geen hechte relaties hebt, of als je relaties de bron zijn van je stress, maak er dan een prioriteit van  om sterkere en meer bevredigende verbindingen te maken .

Betrek uw zintuigen

Een andere snelle manier om stress te  verlichten, is door een of meer van uw zintuigen aan te spreken: gezicht, geluid, smaak, geur, aanraking of beweging. De sleutel is om de sensorische input te vinden die voor jou werkt. Luistert een opwindend lied je kalm? Of ruikende gemalen koffie? Of misschien een huisdier aaien snel, zodat je je gecentreerd voelt? Iedereen reageert iets anders op sensorische invoer, dus experimenteer om te vinden wat voor jou het beste werkt.

Leer hoe je kunt ontspannen

Je kunt stress in je leven niet volledig elimineren, maar je kunt bepalen hoeveel het je beïnvloedt. Ontspanningstechnieken  zoals yoga, meditatie en diepe ademhaling activeren de ontspanningsreactie van het lichaam, een staat van rust die het tegengestelde is van de stressreactie. Wanneer u regelmatig oefent, kunnen deze activiteiten uw dagelijkse stressniveaus verminderen en gevoelens van vreugde en sereniteit stimuleren. Ze verhogen ook je vermogen om kalm te blijven en te worden verzameld onder druk.

Eet een gezond dieet

Het  voedsel dat u eet,  kan uw humeur verbeteren of verergeren en uw vermogen om met de stressoren van het leven om te gaan beïnvloeden. Het eten van een dieet vol bewerkte en gemaksvoedsel, geraffineerde koolhydraten en zoete snacks kan de symptomen van stress verergeren terwijl je een dieet eet dat rijk is aan verse groenten en fruit, hoogwaardige eiwitten en omega-3 vetzuren, kan je helpen beter om te gaan met het leven is ups en downs.

Krijg je rust

pinit fg en rect red 28 - WAT IS STRESS? STRESS SYMPTONEN OORZAKEN EN BEHANDELING