Gezondheid voor mannen

WAT IS TESTOSTERON? TESTOSTERON VERHOGEN 8 NATUURLIJK MANIEREN

8 NATUURLIJK MANIEREN OM JE TESTOSTERON TE VERHOGEN

    • wat is testosteron?
  • Waarom zijn testosteronniveaus belangrijk?
  • Natuurlijke manieren om testosteron te verhogen
    • Natuurlijke testosteronboosters
    • Slaap van goede kwaliteit
    • Hef gewichten vaak op en doe aan lichaamsbeweging
    • Verminder stressniveaus
    • Neem vitamine D-supplementen
    • Mineralen en vitaminen
    • Eet meer koolhydraten, vet en eiwitten
    • Leef gezonder leven
  • Wanneer moet u een arts raadplegen?

Wat is testosteron?

Je bent nieuwsgierig naar de hormonen in het lichaam, hoe ze worden geproduceerd, wat ze doen, wat hun belang is, enzovoort.

Dit geldt met name voor testosteron. Waarom is dat?

Het wordt vaak genoemd in gezondheidsonderwerpen en fitness-gerelateerde onderwerpen voor fysieke verschijning.

Het is nuttig en zelfs belangrijk om meer geïnformeerd te zijn over dit onderwerp, ongeacht of u een man of een vrouw bent.

Het mannelijke geslachtshormoon wordt testosteron genoemd, maar dit hormoon komt niet alleen voor bij mannen; vrouwen hebben het ook, in veel kleinere hoeveelheden.

Het is een steroïde hormoon en de manier waarop het wordt geproduceerd, bevindt zich in de mannelijke testikels. Voor vrouwen zit het in hun eierstokken.

Onze bijnieren maken ook hormonen, en testosteron, in kleinere hoeveelheden vergeleken met de testikels en eierstokken.

Wanneer jongens door de puberteit gaan, is hun belangrijkste katalysator voor alle fysieke transformaties testosteron.

Voorbeelden van dergelijke veranderingen zijn grotere spieren, meer spiermassa, verdieping van de stem en meer haar overal.

Afgezien van de puberteit, voor een optimale gezondheid moet dit hormoon op goede niveaus in het hele leven tot op hoge leeftijd aanwezig zijn.

Waarom hebben volwassenen dit ook nodig? Voor een gezonde seksuele functie en de gezondheid van geslachtsorganen, het vermijden van ziekten, een goede lichaamssamenstelling en meer ( 1 , 2 ).

Met meer testosteron verkrijgt u zelfs in enkele weken meer spiermassa; dit hormoon is ook van vitaal belang voor de vrouwelijke seksuele functie en seksuele gezondheid ( 3 , 4 ).

Om dit voor nu samen te vatten, moeten zowel mannen als vrouwen optimale testosteronniveaus hebben, en dit is cruciaal naarmate we ouder worden.

Aangezien ik een vrouw ben die haar 40s nadert en twee kinderen en een echtgenoot heeft, begin ik het belang van dit hormoon op te merken.

Wanneer je ziet hoe kinderen groeien en veranderen, en de mannelijke partner ouder wordt, wil je ook wat onderzoek doen.

Er zijn verschillende manieren waarop testosteron op gezonde en natuurlijke manieren toeneemt , ondersteund door legitiem bewijs.

 

Waarom zijn testosteronniveaus belangrijk?

Vanaf de leeftijd van 25 tot 30 hebben alle mannen een afname van testosteron.

Dit is niet goed, omdat deskundigen beweren dat het kan leiden tot haarverlies, gewichtstoename en zelfs ziekten en vroege dood.

Goede testosteronniveaus zijn ook cruciaal voor vrouwen, samen met progesteron en oestrogeen.

Zorg er dus voor dat alle veranderingen noodzakelijk zijn om deze hormonale balans te verbeteren.

 

Natuurlijke manieren om testosteron te verhogen

Natuurlijke testosteronboosters

Wetenschappelijke studies hebben slechts enkele natuurlijke boosters ondersteund.

Het beste is het kruid met de naam ashwagandha.

Een studie testte alle effecten en het werd getest op mannen met onvruchtbaarheid.

Het resultaat was een stijging van het testosteron met 17{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} en voor zaadcellen was het een geheel van 167{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} ( 5 ).

Voor mannen met een goede gezondheid veroorzaakte dit kruid een toename van 15{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} in testosteron.

Een studie beweerde ook dit kruid verlaagde cortisol 25{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f}, die testosteron ook beïnvloedt ( 6 ).

Extract van gember zorgt ook hier voor een boost.

Afgezien hiervan is de smaak geweldig, dus iedereen zal het leuk vinden ( 7 , 8 , 9).

Bijna elk gemberexperiment werd gedaan op dieren.

Maar een studie had het ook bij mensen met onvruchtbaarheid getest en ze ontdekten dat testosteron onder andere met 17{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} is gestimuleerd, naast andere geslachtshormonen ( 10 ).

Veel andere kruiden zijn ook gezond en vinden wetenschappelijke ondersteuning; bijvoorbeeld de onderzoeken met mensen en geile geitenwiet, of Mucuna pruriens, tongkat ali en shilajit.

De beste resultaten werden gezien bij studies met muizen en bij mensen met een laag testosteron en onvruchtbaarheid.

Als je geluk hebt met een goede hoeveelheid testosteron, is het nog afwachten of je MEER voordelen zult vinden van dergelijke boosters.

 

Slaap van goede kwaliteit

We negeren allemaal de slaap en denken dat we de volgende dag het goed zullen maken; dit gebeurt vaak.

Slaap heeft op belangrijke manieren invloed op de gezondheid en is net zo belangrijk als lichaamsbeweging en gezond voedsel ( 11 , 12 , 13 ).

En, niet verrassend, slaap heeft een effect op testosteron.

Zorg ervoor dat u en uw partner, net als de kinderen, elke nacht voldoende slaap krijgen.

Idealiter heeft elke persoon verschillende slaapbehoeften, maar een studie beweerde dat 5 uur slaap het testosteron met een hele 15{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} zal verminderen, dus probeer 7 tot 8 uur per nacht te slapen ( 14 ).

Een ander langer onderzoek hield mensen in de gaten die slechts 4 uur per nacht, min of meer, slapen en ontdekte dat hun testosterongehalte ernstig tekortschoot.

Dit werd ondersteund door een ander, ander onderzoek.

De experts concludeerden daar dat je voor elk extra uur slaap de testosteron met ongeveer 15{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} verhoogt ( 15 ).

We functioneren allemaal de hele dag goed, zelfs zonder slaap, maar het is A MUST om elke nacht 7 tot 10 uur te slapen.

Het kan een uitdaging zijn om dit te doen als je een familie en een mannelijke partner hebt, maar doe je best om er een gewoonte van te maken.

 

Hef gewichten vaak op en doe aan lichaamsbeweging

Trainingen zijn de perfecte manier om jezelf te beschermen tegen ziektes en ongezonde gewoonten; hoe meer je beweegt, hoe meer testosteron je hebt.

Een grootschalige studie beweerde dat degenen die actief zijn vaak verhoogde testosteron hebben.

Voor degenen die ouder zijn, is het hetzelfde - meer ontspanning verhoogt dit hormoon ( 16 ).

Een studie voor obese mannen beweerde dat workouts beter zijn in vergelijking met klassieke gewichtsverlies diëten met betrekking tot de toename van hormonale niveaus.

De beste workouts voor testosteron zijn gewichtheffen en weerstandstraining, op lange termijn ( 17 ).

Een andere oefening die u moet proberen, is de HIIT- of High-Intensity Interval Training (met een vooraf ingesteld aantal seconden rust tussen de sets), maar over het algemeen zijn alle trainingen gunstig ( 18 , 19 ).

Combineer uw work-outs met supplementen met cafeïne en creatine-monohydraat voor het beste resultaat ( 20 ).

 

Verminder stressniveaus

Meer studies hebben de laatste tijd de ernstige en langdurige effecten van stress benadrukt - dit verhoogt de cortisol, of stress, hormoon ( 21 ).

Eigenaardige verhogingen van cortisol VERMINDEREN testosteron.

Beide hormonen werken alsof ze 'elkaar bestrijden'. Als de een opkomt, wordt de andere gereduceerd ( 22 ).

Je hebt het misschien gemerkt, zoals ik heb opgemerkt als een vrouw met een druk gezinsleven; meer cortisol en stress leiden tot te veel eten, bijna 100{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f}.

Dit veroorzaakt gewichtstoename die ongezond is (alleen toename van het vetweefsel percentage dat schadelijk is voor inwendige organen en testosteronniveaus) ( 23 , 24 ).

Kortom, doe je best om stress te verminderen die op de lange termijn niet alleen leidt tot ziekte en gewichtstoename, maar ook catastrofaal is voor hormonen.

Probeer gezond voedsel te eten, en goede workouts en gezonde gewoonten te hebben (voldoende slaap, positiviteit, meditatie, sport en het stoppen van ondeugden) ( 25 , 26 , 27 ).

Dit is met name gunstig voor vrouwen, omdat vrouwtjes met families vatbaar zijn voor meer stress en dus gewichtstoename.

 

Neem vitamine D-supplementen

Onlangs is vitamine D wereldwijd populairder geworden.

Studies hebben aangetoond dat dit een gezond supplement is en verhoogt het testosteron ( 28 , 29 , 30 ).

Het is een populaire vitamine maar vreemd verwaarloosd; Bijna 50{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} van de burgers in de VS heeft het in zekere mate niet.

Sterker nog, een meerderheid van mensen heeft het helemaal niet.

Een studie die een heel jaar duurde, beweerde dat 3.000 IE vitamine D3 elke dag testosteron een hele 25{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} zal stimuleren ( 31 ).

Voor ouderen zullen calcium en vitamine D beide ook dit hormoon stimuleren - met meer testosteron zullen ouderen doorgaans minder vallen en minder ernstig letsel oplopen ( 32 ).

Om meer vitamine D te krijgen, ga in de zon staan ​​wanneer je kunt, zelfs voor een korte tijd, haal de kinderen uit voor een wandeling en ontvang de aanbevolen 3000 IE van D3.

 

Mineralen en vitaminen

Het is nog steeds de vraag of multivitaminen goed zijn; ze zijn echter nuttig, tenminste voor de dagelijkse verbetering van de gezondheid.

Interessant is dat uw mannelijke partners er nog meer van zullen profiteren, omdat hun spermakwaliteit 74{e53bba1030de5d23439f4ba6954652b37d97872d9284df4dd04ceeeea490ae9f} zal verbeteren.

Het zink verhoogt testosteron voor degenen die fysiek actief zijn en voor topsporters - ze missen en hebben het meest nodig ( 33 , 34 ).

Er zijn ook andere studies die het gebruik van vitamine A, C en E aanmoedigen; ze beïnvloeden de testosteron- en geslachtshormoonniveaus / seksuele gezondheid; hier is echter meer bewijsmateriaal nodig ( 35 , 36 , 37 ).

Er zijn veel gemakkelijk toegankelijke vitaminen, maar het is bewezen dat vitamine D het meest invloed heeft op testosteron, wanneer het met zink wordt ingenomen ( 38 ).

 

Eet meer koolhydraten, vet en eiwitten

Het voedsel dat we consumeren, beïnvloedt hormonen, vooral testosteron.

Plan dus gezonde maaltijden uit voor voedingsdoeleinden op lange termijn, plan calorie-inname uit en maak een gezond dieet.

Overmatig of gebrek aan voedsel veroorzaakt ravage aan het hele lichaam en de hormonen - hierdoor zal testosteron uit balans raken ( 39 , 40 ).

Genoeg eiwit zal helpen bij het hormonale evenwicht en gezond gewichtsverliesdat uw testosterongehalte verder zal beïnvloeden ( 41 ).

Het consumeren van koolhydraten is ook belangrijk, hoewel sommigen denken dat ze een slechte reputatie hebben.

Ze helpen bij het optimaliseren van testosteron wanneer u energie nodig heeft voorafgaand aan het sporten ( 42 ).

En studies hebben aangetoond dat een gebalanceerde dagelijkse inname van gezond vet ook bijdraagt ​​aan de verhoging van het testosteron ( 43 , 44 ).

Je hebt een goed, gezond voedingspatroon nodig met een behoorlijke hoeveelheid calorieën en macronutriënten ( eiwitten , vet en koolhydraten elke dag).

Zorg ervoor dat u zowel volledig als gekookt voedsel consumeert.

 

Leef gezonder leven

Het hebben van een regelmatig en goed seksleven zal zeker de sekshormoonspiegels en testosteron verbeteren ( 45 , 46 ).

Wanneer u vaak wordt blootgesteld aan chemicaliën en oestrogeenachtige items, lijden hormonen aan een onevenwichtigheid, dus verlaag uw blootstelling aan BPA (Bisphenol A - industriële chemische stof in veel kunststoffen).

Je moet ook wegblijven van parabenen en de meeste chemicaliën, of in het algemeen van de meeste kunststoffen ( 47 , 48 , 49 ).

Na het lezen hiervan heb ik langzaam alle kunststoffen in ons huis vervangen door glazen voorwerpen.

En overtollige alcohol, drugs of sigaretten, en zelfs een teveel aan medicijnen, verlagen testosteron ( 50 , 51 , 52 , 53 ).

Aan de andere kant zullen geluk, positiviteit en ontspanning de stemming stimuleren, en daarmee komt een betere gezondheid en een goed hormonaal niveau ( 54 , 55 , 56 ).

 

 

Wanneer moet u een arts raadplegen?

Er zijn bepaalde signalen die wijzen op de noodzaak om naar een arts te gaan.

Je zult ze opmerken, ook al kunnen ze mild zijn.

Sommigen van hen omvatten verminderde libido of geslachtsdrift, onvruchtbaarheid, chronische vermoeidheid en duurt lang, en voor mannen is er ook het probleem van erectiestoornissen dat vaak voorkomt.

Voor vrouwen zijn de tekenen zelfs nog meer merkbaar, zoals donker gezichtshaar boven de mond en op de kin en bakkebaarden; vrouwen kunnen ook acne op het gezicht en het bovenste deel van het lichaam opmerken.

Het is van cruciaal belang om een ​​arts te raadplegen als dergelijke symptomen optreden, omdat bij mannen deze toestand van laag testosteron kan leiden tot zaadbalkanker en voor vrouwen tot eierstokkanker.

Als kinderen abnormale hormonale niveaus beginnen te krijgen, kan dit onmiddellijk worden opgemerkt.

Meisjes krijgen een menstruatievertraging en jongens ontwikkelen zich langzamer wat betreft spierkracht, haar en een stemverlaging die veel later zal komen dan normaal.

Wanneer u een arts voor testosteronproblemen ziet, zal een test worden uitgevoerd met een eenvoudige bloedafname.

Voorafgaand aan de test wordt u geadviseerd om af te zien van alle medicijnen die de testosteron-resultaten kunnen beïnvloeden, zoals barbituraten, anticonvulsiva, steroïden en androgeen / oestrogeen-medicatie.

Omdat ik een vrouw ben van eind dertig met kinderen, let ik goed op de tekenen van mijn lichaam, maar ook op die van mijn kinderen en partners, vanwege de ernst van de effecten van testosteron op de gezondheid.

Over het geheel genomen, wanneer abnormale tekenen worden opgemerkt, signaleert dat enige reden tot bezorgdheid, en daarom is het raadzaam om een ​​afspraak met een arts op te stellen.

WAT IS TESTOSTERON? TESTOSTERON VERHOGEN 8 NATUURLIJK MANIEREN

pinit fg en rect red 28 - WAT IS TESTOSTERON? TESTOSTERON VERHOGEN 8 NATUURLIJK MANIEREN