Vitamine en mineralen

WAT IS VITAMINE B12? ALLES WAT JE MOET WETEN OVER VITAMINE B12

Alles wat je moet weten over vitamine B12

Vitamine B12 is een cruciale B-vitamine. Het is nodig voor de gezondheid van zenuwweefsel, hersenfunctie en de productie van rode bloedcellen. Cobalamine is een andere naam voor vitamine B12.

Een tekort kan het gevolg zijn wanneer de niveaus van vitamine B12 te laag zijn. Dit kan leiden tot onomkeerbare neurologische symptomen. In de Verenigde Staten (VS) wordt momenteel tussen 1,5 en 15 procent van de bevolking gediagnosticeerd met vitamine B12-tekort .

Dit artikel gaat in op de functies van vitamine B12, hoe een persoon zou weten dat ze niet genoeg vitamine B12 consumeren en waar ze meer kunnen gaan eten.

Snelle feiten over vitamine B12

  • Vitamine B12 is belangrijk voor de hersenfunctie de synthese van rode bloedcellen.
  • Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot neurologische problemen en bloedarmoede .
  • Mensen ouder dan 14 jaar zouden dagelijks meer dan 2,4 microgram (mcg) vitamine B12 moeten consumeren.
  • Vitamine B12 is van nature verkrijgbaar in vlees, maar mensen die geen vlees eten, zoals veganisten, kunnen vitamine B12 als supplement krijgen.

 

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 is van vitaal belang voor de productie van rode bloedcellen en mentale processen.

Vitamine B12 is een in water oplosbare vitamine, net als alle andere B-vitamines.

Dit betekent dat het kan oplossen in water en door de bloedbaan kan reizen. Het menselijk lichaam kan vitamine B12 maximaal vier jaarbewaren . Overmatig of ongewenst vitamine B12 wordt uitgescheiden in de urine.

Vitamine B12 is de grootste en meest structureel gecompliceerde vitamine. Het komt van nature voor in vleesproducten en kan alleen industrieel worden geproduceerd door middel van bacteriële fermentatiesynthese.

 

Foods

Vitamine B12 is van nature te vinden in dierlijke producten, zoals vis, vlees, eieren en zuivelproducten. Het komt meestal niet voor in plantaardig voedsel.

Goede voedingsbronnen van vitamine B12 zijn onder andere:

  • rundvlees
  • varkensvlees
  • ham
  • gevogelte
  • lam
  • vis, vooral schelvis en tonijn
  • zuivelproducten, zoals melk, kaas en yoghurt
  • sommige voedingsgistproducten
  • eieren

Sommige soorten sojamelk en ontbijtgranen worden verrijkt met vitamine B12.

Het is altijd beter om een ​​uitgebalanceerd dieet te behouden en gezonde hoeveelheden voedingsstoffen te ontvangen voordat een actieve behandeling nodig is. De symptomen van een tekort worden gemakkelijk vermeden met een gezond dieet.

 

Voordelen

Vitamine B12 is cruciaal voor de normale functie van de hersenen en het zenuwstelsel. Het is ook betrokken bij de vorming van rode bloedcellen en helpt bij het creëren en reguleren van DNA.

Het metabolisme van elke cel in het lichaam is afhankelijk van vitamine B12, omdat het een rol speelt bij de synthese van vetzuren en de productie van energie. Vitamine B12 maakt de afgifte van energie mogelijk door het menselijk lichaam te helpen foliumzuur te absorberen .

Het menselijk lichaam produceert elke minuut miljoenen rode bloedcellen. Deze cellen kunnen niet goed vermenigvuldigen zonder vitamine B12. De productie van rode bloedcellen vermindert als de vitamine B12-spiegels te laag zijn. Bloedarmoede kan optreden als het aantal rode bloedcellen daalt.

Intake-eisen

In de VS bevelen de National Institutes of Health (NIH) aan dat tieners en volwassenen ouder dan 14 jaar dagelijks 2,4 microgram (mcg) vitamine B12 consumeren . Zwangere vrouwen zouden zeker 2,6 mcg moeten consumeren en vrouwen die borstvoeding geven 2,8 mcg.

Overmatige inname van vitamine B12 heeft geen toxische of schadelijke eigenschappen aangetoond. Mensen worden echter altijd geadviseerd om met hun arts te praten voordat ze supplementen beginnen te nemen.

Sommige medicijnen kunnen interageren met vitamine B12. Deze omvatten metformine, protonpompremmers en h2-receptoragonisten, vaak gebruikt voor maagzweren . Al deze geneesmiddelen kunnen de opname van vitamine B12 verstoren. Het antibioticum chlooramfenicol of chloormycetine kan ook de productie van rode bloedcellen verstoren bij mensen die supplementen nemen.

 

Tekorten Symptomen

Vitamine B12-tekort treedt op wanneer het lichaam onvoldoende vitamine B12 krijgt.

Het kan resulteren in onomkeerbare en mogelijk ernstige schade, vooral aan het zenuwstelsel en de hersenen.

Gedachtegangen

Vitamine B12 is belangrijk voor de hersenfunctie en neurologische symptomen treden op als het lichaam niet genoeg heeft.

Zelfs iets lager dan normale niveaus van vitamine B12 kunnen tekortkomingssymptomen veroorzaken, zoals depressie , verwarring, geheugenproblemen en vermoeidheid . Deze symptomen zijn echter niet specifiek genoeg om vitamine B12-tekort te diagnosticeren.

Andere symptomen van vitamine B12-tekort zijn constipatie , verlies van eetlust en gewichtsverlies.

Zodra de symptomen escaleren, kunnen ze neurologische veranderingen omvatten, zoals gevoelloosheid en tintelingen in de handen en voeten. Sommige mensen hebben moeite om het evenwicht te bewaren.

Zuigelingen die vitamine B12 missen, kunnen ongebruikelijke bewegingen vertonen, zoals gezichtstrillingen, evenals reflexproblemen, voedingsproblemen, irritatie en eventuele groeiproblemen als de deficiëntie onbehandeld blijft.

Vitamine B12-tekort heeft een ernstig risico op permanente zenuw- en hersenbeschadiging. Sommige mensen met onvoldoende vitamine B12 hebben een hoger risico op het ontwikkelen van psychose , manie en dementie .

Onvoldoende vitamine B12 kan ook leiden tot bloedarmoede. De meest voorkomende symptomen van bloedarmoede zijn vermoeidheid, kortademigheid en een onregelmatige hartslag. Mensen met bloedarmoede kunnen ook last krijgen van:

  • een zere mond of tong
  • gewichtsverlies
  • bleke of vergelende huid
  • diarree
  • menstruatie problemen

Vitamine B12-tekort laat mensen ook vatbaarder voor de effecten van infecties.

Wie loopt er risico?

Veganisten lopen het risico van vitamine B12-tekort, omdat hun dieet dierlijke voedingsproducten uitsluit. Zwangerschap en borstvoeding kunnen het tekort aan veganisten verergeren. Voedsel afkomstig van planten heeft niet genoeg cobalamine om een ​​langetermijngezondheid te garanderen.

Mensen met pernicieuze anemie kunnen vitamine B12 missen. Pernicieuze anemie is een auto-immuunziekte die het bloed beïnvloedt. Patiënten met deze aandoening hebben niet genoeg intrinsieke factor (IF), een proteïne in de maag waardoor het lichaam vitamine B12 kan opnemen.

Andere risicogroepen zijn mensen met problemen in de dunne darm, bijvoorbeeld een persoon wiens dunne darm chirurgisch is ingekort. Ze kunnen cobalamine misschien niet goed absorberen. Mensen met de ziekte van Crohn zouden een verhoogd risico lopen, maar onderzoekers beweren dat er een gebrek aan bewijs is om dit te bevestigen.

Gastritis, coeliakie en inflammatoire darmaandoeningen kunnen leiden tot een tekort, omdat deze omstandigheden ertoe leiden dat de opname van voedingsstoffen wordt verminderd .

Mensen met chronisch alcoholisme kunnen vitamine B12 missen , omdat hun lichaam ook niet in staat is om voedingsstoffen efficiënt te absorberen.

Personen die diabetes met metformine behandelen, wordt geadviseerd om hun vitamine B12-spiegels te controleren. Metformine kan de opname van vitamine B12 verminderen.

De behandeling omvat vitamine B12-injecties. Een vitamine B12-injectie moet worden toegediend aan mensen die problemen hebben met de opname van voedingsstoffen.

 

supplementen

Sommige mensen hebben moeite vitamine B12 te absorberen uit voedselbronnen en moeten mogelijk supplementen nemen.

Dit omvat oudere volwassenen, patiënten met pernicieuze anemie, en mensen met achloorhydrie of darmstoornissen kunnen problemen hebben met het opnemen van vitamine B12 uit voedsel.

Supplementen kunnen oraal of in een neusspray worden ingenomen. Echter, orale supplementen helpen niet in veel gevallen van een tekort. Onder deze omstandigheden kan vitamine B12 worden geïnjecteerd.

Veganisten kunnen supplementen nemen om tekorten te voorkomen, omdat het veganistische dieet de vleesproducten verwijdert die op natuurlijke wijze B12 bevatten. Dit is vooral belangrijk tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding.

 

Bijwerkingen

De bijwerkingen van het nemen van vitamine B12 zijn zeer beperkt. Het wordt niet als giftig beschouwd in grote hoeveelheden en zelfs 1000-mcg-doses worden niet als schadelijk beschouwd.

Er zijn geen meldingen geweest van een bijwerking van B12 sinds 2001, toen een persoon in Duitsland rosacea meldde als gevolg van een B12-supplement. Gevallen van B12-geactiveerde acne zijn ook gemeld.

Cyanocobalamine is een injecteerbare vorm van het supplement dat sporen van cyanide, een giftige stof bevat. Als gevolg hiervan zijn er enkele zorgen geuit over de mogelijke effecten ervan. Veel groenten en fruit bevatten deze sporen echter en het wordt niet als een significant gezondheidsrisico beschouwd.

Dit type supplement is echter niet aanbevolen voor mensen met een nieraandoening.

Laatst bijgewerkt
Vitamine B12 is een cruciale B-vitamine. Het is nodig voor de gezondheid van zenuwweefsel, hersenfunctie en de productie van rode bloedcellen. Cobalamine is een andere naam voor vitamine B12.

Een tekort kan het gevolg zijn wanneer de niveaus van vitamine B12 te laag zijn. Dit kan leiden tot onomkeerbare neurologische symptomen. In de Verenigde Staten (VS) wordt momenteel tussen 1,5 en 15 procent van de bevolking gediagnosticeerd met vitamine B12-tekort .

Dit artikel gaat in op de functies van vitamine B12, hoe een persoon zou weten dat ze niet genoeg vitamine B12 consumeren en waar ze meer kunnen gaan eten.

Snelle feiten over vitamine B12

  • Vitamine B12 is belangrijk voor de hersenfunctie de synthese van rode bloedcellen.
  • Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot neurologische problemen en bloedarmoede .
  • Mensen ouder dan 14 jaar zouden dagelijks meer dan 2,4 microgram (mcg) vitamine B12 moeten consumeren.
  • Vitamine B12 is van nature verkrijgbaar in vlees, maar mensen die geen vlees eten, zoals veganisten, kunnen vitamine B12 als supplement krijgen.