Voedsel

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van papaja? hoe gezond zijn papajas

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van papaja?

een papaya in tweeën gesneden

Papaja’s groeien in tropische klimaten en zijn ook bekend als papaws of pawpaws. Hun zoete smaak, levendige kleuren en de grote verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen die ze bieden, maken ze tot een populaire vrucht.

De papaja, een voorheen exotische en zeldzame vrucht, is nu op de meeste momenten van het jaar verkrijgbaar.

De mogelijke voordelen voor de gezondheid van het consumeren van papaja zijn onder meer een verlaagd risico op hartziekten , diabetes , kanker , hulp bij de spijsvertering, verbetering van de bloedglucosecontrole bij mensen met diabetes, verlaging van de bloeddruk en verbetering van de wondgenezing.

Papaja’s zijn een zachte, vlezige vrucht die op veel verschillende culinaire manieren kan worden gebruikt. Hier zullen we meer onderzoeken over de voordelen voor de gezondheid, het gebruik, hoe meer van deze voedingsstoffen in uw dieet kunnen worden opgenomen en welke voedingswaarde papaja’s hebben.

Snelle feiten over papaja:

  • Papaya is inheems in Mexico. Het groeit echter ook van nature in het Caribisch gebied en Florida.
  • Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) produceert India de meeste papaja’s – meer dan 5 miljoen ton in 2013.
  • Het kan worden toegevoegd aan salades, smoothies en andere gerechten.

Voordelen

De voedingsstoffen die in papaja worden aangetroffen, worden verondersteld een aantal gezondheidsvoordelen te hebben. Ze kunnen helpen beschermen tegen een aantal gezondheidsvoorschriften.

Leeftijdsgebonden maculaire degeneratie

Papaya heeft een aantal gezondheidsvoordelen, waaronder astma-preventie en zelfs kankerbestrijdende eigenschappen.

Zeaxanthin, een antioxidant in papaja, filtert schadelijke blauwe lichtstralen uit.

Er wordt gedacht dat het een beschermende rol speelt in de gezondheid van het oog en het kan de maculaire degeneratie afweren .

Er is echter aangetoond dat een hogere inname van alle vruchten het risico op en de progressie van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie vermindert .

Astma preventie

Het risico op het ontwikkelen van astma is lager bij mensen die veel van bepaalde voedingsstoffen consumeren. Een van deze voedingsstoffen is bèta-caroteen , bevat in voedingsmiddelen zoals papaja, abrikozen, broccoli, meloen, pompoen en wortels.

Kanker

Het consumeren van de antioxidant bètacaroteen, gevonden in papaja’s, kan het risico op kanker verminderen. Onder jongere mannen, kunnen diëten rijk aan bètacaroteen een beschermende rol spelen tegen prostaatkanker , volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Cancer Epidemiology and Prevention Biomarkers .

Bot gezondheid

Lage innames van vitamineK zijn geassocieerd met een hoger risico op botbreuken . Adequate vitamine K-consumptie is belangrijk voor een goede gezondheid, omdat het de calciumabsorptieverbetert en de uitscheiding van calcium in de urine kan verminderen, wat betekent dat er meer calcium in het lichaam is om botten te versterken en opnieuw te bouwen.

suikerziekte

Studies hebben aangetoond dat mensen met type 1-diabetes die vezelrijke diëten consumeren, lagere bloedglucosewaarden hebben en mensen met type 2-diabetes een betere bloedsuikerspiegel, vet- en insulinespiegel kunnen hebben. Eén kleine papaya levert ongeveer 3 gram vezels op, wat overeenkomt met slechts 17 gram koolhydraten .

Spijsvertering

Papaja’s bevatten een enzym genaamd papaïne dat de spijsvertering bevordert; in feite kan het als vleesvermalser worden gebruikt. Papaja bevat ook een hoog vezel- en watergehalte, die beide helpen constipatie te voorkomen en regelmaat en een gezond spijsverteringskanaal te bevorderen.

Hartziekte

Het vezel-, kalium- en vitamine-gehalte in papaja helpen allemaal om hartziekten te voorkomen. Een verhoging van de kaliuminname samen met een afname van de natriuminname is de belangrijkste verandering in het voedingspatroon die een persoon kan maken om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen.

Ontsteking

Choline is een zeer belangrijke en veelzijdige voedingsstof die wordt gevonden in papaja’s en die ons lichaam helpt in slaap, spierbewegingen, leren en geheugen. Choline helpt ook om de structuur van celmembranen te behouden, helpt bij de overdracht van zenuwimpulsen, helpt bij de opname van vet en vermindert chronische ontstekingen .

Huid en genezing

Bij gebruik topisch lijkt gepureerde papaja gunstig voor het bevorderen van wondgenezing en het voorkomen van infectie van verbrande gebieden. Onderzoekers geloven dat de proteolytische enzymen chymopapaïne en papaïne in papaja verantwoordelijk zijn voor hun gunstige effecten. Zalven met het papaïne-enzym zijn ook gebruikt om decubituszweren (doorligwonden) te behandelen.

Haar gezondheid

Papaya is ook zeer geschikt voor haar omdat het vitamine A bevat, een voedingsstof die nodig is voor talgproductie, waardoor het haar gehydrateerd blijft. Vitamine A is ook nodig voor de groei van alle lichaamsweefsels, inclusief huid en haar. Voldoende vitamine C-inname, die papaja kan bieden, is nodig voor de opbouw en het onderhoud van collageen , dat de huidstructuur structureert.

Voeding

Papaja’s zijn een uitstekende bron van vitamine C, en een enkele middelgrote vrucht levert 224 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Eén middelgrote papaja heeft ongeveer:

  • 120 calorieën
  • 30 gram koolhydraten – inclusief 5 gram vezels en 18 gram suiker
  • 2 gram eiwit

Papaja’s zijn ook een goede bron van:

  • foliumzuur
  • vitamine A
  • magnesium
  • koper
  • pantotheenzuur
  • vezel

Ze hebben ook B-vitaminen, alfa- en bètacaroteen, luteïne en zeaxanthine, vitamine E, calcium, kalium, vitamine K en lycopeen, de krachtige antioxidant die het meest geassocieerd wordt met tomaten.

Recepten

Er zijn veel eenvoudige manieren om papaya aan een dieet toe te voegen. De vrucht is vrij lastig om te eten, omdat het erg sappig is, maar houd rekening met de volgende methoden van eten en recepten:

Papaya eten

Let bij het kiezen of eten van papaja op verse papaja’s met een roodachtig oranje schil die zacht aanvoelen. Snijd gewoon als een meloen, schep de zaden eruit en geniet ervan. De zaden van de papaja zijn eetbaar, maar hebben een bittere, gepeperde smaak. Met behulp van een lepel is het mogelijk om het zachte vruchtvlees van de vrucht uit te scheppen.

Papaya is een zacht, veelzijdig fruit. Dit betekent dat het in veel recepten kan worden verwerkt. Overweeg de volgende eenvoudige bereidingswijzen:

  • Maak een tropische fruitsalade met verse papaja, ananas en mango .
  • Meng papaja in een glas limonade, ijsthee of water voor een frisse, fruitige smaak.
  • Maak een verse salsa met papaja, mango, jalapeno, rode pepers en chipotle peper. Gebruik als een topping voor vistaco’s.
  • Voeg een paar plakjes bevroren papaja toe aan smoothies. Combineer met ananassap, een half bevroren banaan en Griekse yoghurt voor een zoete tropische traktatie.

Risico’s

Mensen met een latexallergie kunnen ook allergisch zijn voor papaja, omdat papaja’s enzymen chitanasen bevatten. Ze kunnen een kruisreactie veroorzaken tussen latex en het voedsel dat ze bevat. Voor sommigen kan rijpe papaja een onaangename geur hebben. Je kunt deze geur minimaliseren door het gesneden fruit te mengen met limoensap. De zaadjes van de papaja zijn, hoewel ze voor sommigen onplezierig zijn, volkomen veilig om te consumeren.