Slaap & Dromen

WIST JE DAT ER NEGEN SOORTEN DUTJES ZIJN? ELK HEEFT VERSCHILLENDE VOORDELEN.

WIST JE DAT ER NEGEN SOORTEN DUTJES ZIJN? ELK HEEFT VERSCHILLENDE VOORDELEN.

Weet jij hoe je het perfecte dutje kunt kiezen?

Ik hou van dutjes. Ik denk dat de meesten van ons dat doen. Vooral op zaterdagmiddag, tijdens het kijken naar golf. Is het je ooit opgevallen dat golf de perfecte show is om te dutten? Moet al dat zachte praten zijn dat ze doen ...

Om alle mogelijke voordelen te krijgen - en de valkuilen te vermijden - moeten dutjes correct worden gebruikt. Ik kan niet tellen hoeveel patiënten ik heb die overdag proberen wat rust te vinden, alleen om hun dutjes te laten verstoren in hun nachtelijke slaap en hun slaap-waakcyclus niet synchroon te laten lopen! En alles wat ze wilden was een broodnodige rust.

Laten we snel praten over goede dutjes. Dan laat ik je negen soorten dutjes zien waaruit je kunt kiezen.

Hier is een korte samenvatting van de voordelen van dutten , die behoorlijk krachtig zijn. Naps kunnen:
• Je hersenfunctie verbeteren, inclusief focus, nauwkeurigheid en concentratie
• Verbeter je creativiteit
• Verbeter je kritische denkvaardigheden
• Verlaag je stressniveau en verhoog je humeur
• Geef je meer energie en verbeter je fysieke prestaties

Als het gaat om dutten, kies verstandig. Weet eerst wat u uit uw dutje wilt halen, voordat u beslist wanneer en hoe lang u slaapt.
• Bent u op zoek om mentale scherpte opnieuw op te eisen in uw drukke werkmiddagen?
• Wil je meer kracht en energie hebben voor je eindexamensessie?
• Noodzaak om voorbereid te zijn op - of te herstellen van - een verre reis?

De timing en duur van uw dutje hangt sterk af van uw individuele behoeften en omstandigheden. Die behoeften en omstandigheden veranderen in de loop van de tijd, wat betekent dat je dutje ook moet veranderen.

Welk dutje is geschikt voor jou?

Het CEO-dutje. Als je op zoek bent naar een boost voor je dagelijkse energie, focus en mentale prestaties, dan is een korte power-nap (25 min) halverwege de middag (1-3 pm) een goede dut-optie voor jou. Nog langer en je zult je vreselijk voelen. Of u nu de CEO bent van een start-up of het huishouden van uw gezin, u kunt de hele dag scherp blijven met een korte rust tussen 1-3 uur. Stop niet met opletten voor het krijgen van de nachtelijke rust die u nodig hebt.

De Nap A Latte ™ . Dit is mijn favoriete strategie voor die dagen dat je energie echt achterblijft en je een snelle lift nodig hebt. De Nap A Latte ™ combineert een matige hoeveelheid cafeïne met een korte rustperiode, om u de voordelen van beide tegelijk te bieden. Hier is hoe het werkt:
• Drink snel een kop van 6 tot 8-ounce koffie. (Voeg ijsblokjes toe om het af te koelen, als je dat wilt.) Je wilt ongeveer 90-100 mg cafeïne, wat grofweg het gehalte is van een gewone kop koffie - geen supergrote versie.
• Zoek snel een rustige plek om te gaan liggen en gebruik een dutje van 20 minuten. Stel een timer in zodat u niet verslapen.
Je wordt wakker net zoals de stimulerende effecten van de cafeïne binnenkomen (ongeveer 20 minuten), waardoor ook een deel van de slaapdruk is weggenomen die je hebt opgebouwd, waardoor je je moe voelt.

De Nap A Latte ™ is GEEN dagelijkse strategie. Ik raad aan dit dutje niet vaker dan twee keer per week te gebruiken. Als je overdag routineus moe wordt, is het tijd om je slaapritme eens onder de loep te nemen, inclusief hoeveel slaap je krijgt en je slaaphygiëne.

De nieuwe moeder dutje . Moeders (en vaders ) die zorgen voor pasgeborenen en jonge kinderen die 's nachts niet slapen: de strategie hier is om een dutje te doen als uw kind dut. Weersta de verleiding om te proberen op andere manieren productief te zijn terwijl je kind slaapt. Als een ouder de slaap krijgt die je nodig hebt , zul je meer energie, meer geduld en meer aandacht voor je kind en alle andere delen van je drukke leven hebben als je niet chronisch van de slaap wordt beroofd.

Het sport-dutje . Slaap is een niet-zo-geheim wapen in sportprestaties , zolang je het goed doet. Of je nu speelt in een meedogenloos dubbelspel tennistoernooi, een 10K wegwedstrijd loopt of het veld scheurt in een avond indoor voetbalcompetitie, een goed getimed dutje kan je een voorsprong geven. Een kort dutje van 15-20 minuten zal onmiddellijke voordelen bieden voor fysieke en mentale prestaties gedurende een bepaalde periode - zonder enige slaapinertie bij het ontwaken (het gevoel alsof je gewoon niet wakker kunt worden). Een langer dutje kan ook aanzienlijke fysieke en mentale voordelen opleveren, en ze zullen langer aanhouden als ze beginnen - na een periode van het opruimen van de spinnenwebben. Als je jezelf niet genoeg tijd geeft om je slaapinertie voorbij te laten gaan, ben je traag en suf op het veld, in plaats van sterker, sneller en energieker.

Het Disco-dutje . Dit is een klassieke dutje-strategie die voortkomt uit de dagen van de Bee Gees en Donna Summer. Als je een late nacht plant, neem dan een dutje van 90 minuten voordat je op weg gaat naar de avond. Je kunt deze rust combineren met Nap A Latte ™ voor een nog grotere energieboost. Dit is een effectieve manier om jezelf het uithoudingsvermogen en de energie te geven voor een avondviering waarvan je weet dat deze tot diep in de nacht (of de vroege ochtend) zal doorgaan. Een paar belangrijke kanttekeningen:
• Dit is een speciaal dutje! Een levensstijl die het Disco-dutje een normale gewoonte maakt, is niet goed voor je slaap of je gezondheid.
• Sta de volgende ochtend op uw normale tijd op. Ja, zelfs als je tot zonsopgang bleef. Je dag zal lang en slaperig aanvoelen, maar je zult altijd zo klaar zijn om te slapen, en je zult je houdenslaapschema intact.

De Siesta. Sommige culturen liggen ver voor op de VS in het omarmen van de praktijk van een rustperiode gedurende de dag. In Spanje, Griekenland, Mexico, Costa Rica, de Filippijnen en andere landen over de hele wereld maken dutjes deel uit van het dagelijks leven. Ik zou graag zien dat werkplekken in de Verenigde Staten en andere niet-duttende samenlevingen de lichten gaan dimmen en de deuren van de winkel om 14.30 uur sluiten, zodat iedereen de tijd krijgt om opnieuw op te laden. We zijn er nog niet - maar ik geloof dat we er zullen komen. Als je leven en cultuur een dagelijkse rustperiode hebben, fantastisch. Als dat niet het geval is, moet u op zoek naar manieren waarop u uw dagelijkse routine kunt aanpassen om tijd te maken voor wat uitvaltijd gedurende de dag.

Het Shift Work-dutje . Verschuivingswerkers staan ​​voor een aantal uitdagingen voor een gezonde slaap , omdat ze zo vaak wakker en actief zijn als hun lichaam bedoeld is om in slaap te vallen. Als gevolg hiervan hebben ze meer kans op slaapgebrek. Ze worden geconfronteerd met bijzondere gezondheidsrisico's, gekoppeld aan hun atypische slaap-waakschema's, en ze lopen ook te maken met verhoogde risico's op ongevallen en letsel als gevolg van vermoeidheid. Ploegenarbeiders zijn waarschijnlijker dan de rest van ons om hun slaap in segmenten te verdelen, en ze kunnen veel baat hebben bij strategisch getimede dutjes.

Afhankelijk van uw planning en de vereisten voor uw taak, kan dutten als een ploegendienst het volgende omvatten:
• een kort dutje voordat uw ploeg begint en / of dutten op korte pauzes tijdens diensten
• slaap plannen in twee of meer segmenten, inclusief een langer segment (4-5 uur) aan het einde van een dienst, gecombineerd met één of twee dutjes van 90 minuten gedurende de dag voorafgaand aan uw volgende dienst.

Ploegarbeiders kunnen veel baat hebben bij werkplekken die een dutje tijdens een dienst toelaten en aanmoedigen. Maar dutten op de werkplek is een voordeel dat ik graag zou zien voor alle werkplekken. Bedrijven worden beter in het aanpakken van slaap als een probleem op de werkplek, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Nap-kamers en nap-podsduiken op bij bedrijven zoals Google, Procter & Gamble en Zappos, onder andere. Weten wat we doen met de cognitieve en psychologische voordelen van dutjes, werknemers aanmoedigen om rustperiodes te nemen tijdens de werkdag is een slimme zet voor werkgevers.

Het tiener-dutje. Tieners ervaren een belangrijke verschuiving naar hun circadiaanse klokken, waardoor ze biologisch worden aangestuurd om laat op te blijven en laat wakker te worden. Die biologische drang om 's nachts wakker en alert te zijn , gecombineerd met vroege starttijden, laat een groot aantal tieners met een chronische slaapschuld achter. Hun gebrek aan slaap brengt hen meer risico voor academische, gedrags- en emotionele problemen , evenals gezondheidsproblemen op latere leeftijd. Voor tieners kan een kort dutje van 20 minuten na schooltijd of een langere herstelslaap - tot 90 minuten - in het weekend helpen. Zolang het hun doordeweekse bedtijd niet nog verder duwt, of ze laat met slapeloosheid op zondagavond.

Het Jet Lag-dutje. Dit is het type dutje dat ik het vaakst gebruik. Reisgerelateerde dutjes besparen me frustratie en vermoeidheid, verminderen jetlagen help me mijn energie op peil te houden, zelfs met een zeer rigoureus reisschema. Naps kunnen je lichaam helpen bij de overgang naar nieuwe tijdzones, kunnen tijdens het reizen verloren slaap compenseren en kunnen de nachtrust aanvullen wanneer je een drukke reisroute hebt. Het belangrijkste om te weten over slaapplanning voor reizen is om het schema aan te nemen dat past bij de tijdzone van uw bestemming. Slaap als de lokale bevolking slaapt. Een lang dutje op een lange vlucht kan je helpen om je lichaam over te zetten naar je nieuwe tijdzone, op voorwaarde dat je slaapt in een tijd dat je zou slapen als je op je bestemming zou wonen. Een dutje van 20 minuten kan je helpen de eerste, jetlaged dag in een andere tijdzone te doorstaan ​​en je nog steeds in slaap te laten vallen op lokale tijd.

LET OP: Onthoud dat dutjes niet voor iedereen zijn. Als u aan een depressie lijdt, ondervindt u waarschijnlijk een soort slaapprobleem en uw circadiane ritmes kunnen worden verstoord. Dutten kan je depressie verergeren. Mensen met slapeloosheid mogen ook niet dutten. Voor slapelozen kan een dutje overdag het moeilijker maken om 's nachts volgens schema in slaap te vallen. Naps zouden moeten werken met je nachtelijke slaapritme, niet ondermijnen.

pinit fg en rect red 28 - WIST JE DAT ER NEGEN SOORTEN DUTJES ZIJN? ELK HEEFT VERSCHILLENDE VOORDELEN.