Voedsel

YOGA DE ULTIEME BEGINNERS HANDLEIDING

YOGA DE ULTIEME BEGINNERS HANDLEIDING

  • Waarom yoga beoefenen?
  • Soorten yoga
    • Hatha Yoga
    • Bikram Yoga
    • Kundalini Yoga
    • Herstellende yoga
    • Kripalu
    • Yin Yoga
    • Acro Yoga
  • Welke yogastijl is het beste voor jou?
  • Hoe Yoga veilig te beoefenen

De oude beoefening van yoga is niet alleen maar een nieuwe fitness-rage – deze 5.000-jarige (of oudere) beoefening is er om te blijven, en met een goede reden.

Meer dan 36 miljoen Amerikanen ( 1 ) investeren in deze lichaamspraktijk en oogsten de algemeen bekende gezondheidsvoordelen, waaronder minder stress en angst, minder chronische nek- en rugklachten, verbeterde balans en hersenfunctie, en toegenomen flexibiliteit, onder andere.

 

Waarom yoga beoefenen?

 

Yoga is een allesomvattende geest en lichaamspraktijk, die fysieke houdingen, ademhalingsoefeningen en meditatie combineert.

In tegenstelling tot wat gangbaar is in de overtuiging dat yoga alleen een praktijk is om flexibiliteit te krijgen, heeft onderzoek enorme emotionele en mentale voordelen aangetoond ( 2 ) die verband houden met de beoefening van yoga.

Met zo’n sterke nadruk op adem ervaren yoga beoefenaars verminderde stress en angst, een betere kwaliteit van de slaap, een verhoogd bewustzijn van het lichaam, en verbeterde concentratie, naast vele andere voordelen.

Zowel gecontroleerde als ongecontroleerde studies die de effecten van yoga evalueerden, concludeerden een verbetering in stemming ( 3 ) bij ouderen en mensen met psychische stoornissen zoals bipolaire stoornis, schizofrenie en depressie.

Als betere slaap en een beter humeur geen redenen zijn die overtuigend genoeg zijn om u op uw mat te krijgen, overweeg dan de positieve effecten van bewustzijn en opmerkzaamheid.

Met zoveel van de oefeningen die de aandacht op de adem brengen, ontwikkelen beoefenaars een sterk gevoel van innerlijk bewustzijn en worden ze aangeboren verbonden met hun lichaam.

Eén onderzoek toonde zelfs aan dat mensen die yoga beoefenen hogere niveaus van tevredenheid over hun lichaam vertoonden, wat het idee ondersteunt dat yoga positief lichaamsbeeld bevordert ( 4 ) en meer zelfvertrouwen geeft.

Verder is de component mindfulness enorm effectief en overdraagbaar op alle gebieden van het leven van de beoefenaar – inclusief eten.

Mensen die yoga beoefenen zijn vaak een opmerkzame eter ( 5 ) – ze hebben een scherp besef van de fysieke en emotionele sensaties veroorzaakt door voedsel, en ze hebben de neiging om niet te veel te eten of slechte voedingskeuzes te maken in vergelijking met niet-beoefenaars.

Met zoveel verschillende studio’s en variaties van yoga, kan het overweldigend zijn om te bepalen welke stijl het beste bij je past.

Ik zou het sterk aanbevelen om de tijd te nemen om elke individuele stijl te verkennen, en je zou moeten overwegen verschillende instructeurs te proberen als je eerste ervaring niet aan je verwachtingen voldoet.

Veel van de oefeningen zijn afhankelijk van de manier van lesgeven van de instructeur, dus dat zou het verschil kunnen zijn tussen de meest verbazingwekkende en slechtste oefening in je leven.

 

Soorten yoga

 

Voor de beginner die de juiste pasvorm zoekt, vindt u hieronder een overzicht van de verschillende stijlen en een beschrijving van wat u van elk kunt verwachten.

 

Hatha Yoga

 

Hatha is de praktijk van het verenigen van fysieke yogahoudingen en ademhaling ( 6 ), en kalmeert lichaam en geest.

Het omvat de volgende stijlen:

  • Ashtanga (“Yoga met acht ledematen”)

Wat is het: dit is een rigoureuze en fysiek uitdagende stijl van yoga die begint met chanten en elke keer dezelfde reeks poses volgt.

Je kunt verwachten dat je in een verwarmde ruimte van 80 tot 90 graden zit, snel beweegt en overvloedig zweeft.

Beweging en ademhaling zijn gesynchroniseerd en het is de bedoeling om een ​​intern vuur te bouwen, dus neem een ​​handdoek en een waterfles in de buurt!

Vaardigheidsniveau: alle niveaus.

Ideaal voor: mensen die geïnteresseerd zijn in het opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen, fysiek uitgedaagd zijn en deel uitmaken van een gemeenschap.

  • Power Vinyasa

Wat is het: Vinyasa, een van de meest populaire yogastijlen, is een snelle, sequentiegeoriënteerde stijl die ademhaling synchroniseert met beweging.

Het woord ‘Vinyasa’ verwijst specifiek naar de drie houdingen – hoge plank, lage plank en opwaartse hond – die worden gebruikt om stroom te creëren, die als een schakel dienen van de ene houding naar de andere.

Er is aandacht voor vorm en afstemming, en afhankelijk van de instructeur kun je een krachtige, intensieve oefening ervaren.

Vaardigheidsniveau: alle niveaus.

Ideaal voor: Mensen die van beweging, vrijheid van meningsuiting en onvoorspelbaarheid houden.

  • Iyengar

Wat is het: onder de paraplu van Hatha yoga moedigt Iyengar ( 7 ) het gebruik aan van rekwisieten, zoals blokken, riemen en bolsters, om een ​​juiste afstemming te bereiken in elke houding.

Instructeurs zijn over het algemeen opgeleid in biomechanica en letten op details, met de nadruk op aanpassingen om pijn door letsel te helpen voorkomen of verlichten.

Deze stijl van yoga verschilt van Vinyasa en Ashtanga doordat het de hartslag niet hoog krijgt en vaak wordt voorgeschreven aan mensen die herstellende zijn van nek- of rugklachten ( 8 ).

Vaardigheidsniveau: alle niveaus.

Ideaal voor: mensen die op zoek zijn naar een trager tempo of zich herstellen van blessures en / of chronische aandoeningen.

 

Bikram Yoga

 

Wat is het: de originele hete yoga ( 9 ), deze stijl heeft betrekking op een reeks van 26 poses die herhaaldelijk in 100 graden (of warmer) temperaturen worden gedaan.

Alle klassen bestaan ​​uit dezelfde reeks van 90 minuten, waardoor het gemakkelijk is voor de reizende yogi om in elke Bikram-studio te duiken en precies te weten wat ze kunnen verwachten.

Ondanks de populariteit van deze yogastijl, is het niet voor iedereen, vooral voor oudere volwassenen die misschien niet het vermogen hebben om zo gemakkelijk te thermoreguleren.

Vaardigheidsniveau: alle niveaus, maar ideaal voor beginners omdat de reeks nooit verandert

Ideaal voor: mensen die van warmte, vochtigheid en geen verrassingen houden.

 

Kundalini Yoga

 

Wat is het: vanuit het Sanskriet vertaald als “opgerolde slang”, wordt Kundalini-yoga vaak “yoga van bewustzijn” genoemd.

Klassen zijn 60-90 minuten, honen in op de adem, evenals activatie en beweging van energiecentra en uitlijning van de chakra’s.

Deze stijl vereist een mindere mate van lichamelijke inspanning, maar omvat ook chanten, mediteren en houdingen vasthouden.

Vaardigheidsniveau: alle niveaus.

Ideaal voor: Mensen die op zoek zijn naar een diepere oefening en spirituele verbinding zonder een fysiek uitdagende oefening.

 

Herstellende yoga

 

Wat is het: zoals het woord suggereert, is restauratieve yoga een stijl die herstel bevordert.

In tegenstelling tot de andere soorten yoga , richt deze vorm zich op fysieke, mentale en emotionele ontspanning door middel van een reeks van vijf tot zes houdingen met het gebruik van rekwisieten.

Dit is een geweldige stijl op alle niveaus die vooral goed werkt wanneer deze wordt gecombineerd met meditatie ( 10 ) terwijl je ’s avonds naar bed gaat.
Vaardigheidsniveau: alle niveaus.

Ideaal voor: mensen die op zoek zijn naar een genezingspraktijk, evenals mensen die herstellen van een ziekte, verwonding, depressie, angst of slapeloosheid.

 

Kripalu

 

Wat is het: Kripalu is een driedelige oefening die zich richt op meditatie, ademwerk en spiritueel bewustzijn.

Het begint met het onderzoeken hoe je lichaam reageert op verschillende houdingen, beweegt door die houdingen vast te houden gedurende een langere periode en eindigt met meditatie.

Vaardigheidsniveau: alle niveaus.

Ideaal voor: mensen die hun leven willen transformeren.

 

Yin Yoga

 

Wat is het: dit is een slow-paced, passieve beoefening van yoga die zich richt op de diepe bindweefsels en fascia.

Deze Taoïstische stijl omvat een variatie van zittende en liggende houdingen die gedurende drie tot vijf minuten worden vastgehouden met de bedoeling de stroom van het lichaam te reguleren.

Vaardigheidsniveau: alle niveaus.

Ideaal voor: Mensen die herstellen van verslavingen, trauma’s, angst of eetstoornissen.

 

Acro Yoga

 

Wat is het: een combinatie van yoga, Thaise massage en partneracrobatiek, deze stijl van yoga staat bekend als de “yoga van vertrouwen.”

Vaardigheidsniveau: alle niveaus.

Ideaal voor: mensen die de kunst van vertrouwen willen oefenen en een deel van een gemeenschap willen worden.

 

Welke yogastijl is het beste voor jou?

 

Met zoveel variaties en hybriden van yoga, hoe kies je de praktijk die het beste aansluit op jouw behoeften?

Hier zijn enkele belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden wanneer u begint te kijken.

Bepaal eerst waarom je wilt oefenen.

Ben je op zoek naar een intense fysieke oefening of ben je herstellende van een blessure en heb je iets restauratief nodig?

Als u uw ‘waarom’ kent, kunt u uw opties beperken tot specifieke stijlen die aan uw behoeften voldoen.

Er zijn klassen die een langzamere flow hebben met langere wachtstanden, in tegenstelling tot klassen die je sneller zullen bewegen en meer intensiteit bieden.

Sommige studio’s hebben de ene of de andere, terwijl andere een combinatie van stijlen hebben, afhankelijk van de instructeur.

Naast het identificeren van je “waarom”, moet je je bewust zijn van wat je hoopt te winnen – of het nu gaat om flexibiliteit, een spirituele ervaring of stressvermindering.

Ten tweede, erken wat je voorkeuren zijn: ben je op zoek om deel uit te maken van een community of wil je iets persoonlijks en specifieker om aan je individuele doelen te voldoen?

Ik zou het ten zeerste aanraden verschillende studio’s en leraren uit te proberen en je ervaring te loggen – fysiek, mentaal en emotioneel.

Een goede yogales helpt bij het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving waarin de instructeur je beperkingen respecteert en je helpt je rand te ontdekken en je veilig te duwen buiten je comfortzone.

Er is ook een enorm emotioneel onderdeel dat niet over het hoofd mag worden gezien.

Het is gebruikelijk om naar yoga te gaan als je uitdagende levensgebeurtenissen ervaart als een middel om duidelijkheid te krijgen en geaard te worden.

Het vinden van een authentieke instructeur die je inspireert, machtigt en je in je grootheid laat, is van het grootste belang.

Vaker wel dan niet, studenten komen terug op basis van de verbinding die zij voelen met de instructeur.

 

Hoe Yoga veilig te beoefenen

 

Als je een beginner bent, kan yoga een intimiderende praktijk zijn.

Sommige klassen bewegen snel en hebben meer poses dan iemand kan tellen, terwijl anderen langzamer maar geavanceerder zijn en zich richten op het afstemmen van ademhaling en beweging.

In plaats van overweldigd en ontmoedigd te raken, volg deze tips om een ​​veilige en effectieve praktijk te ontwikkelen:

  • Begin met intro en beginnerscursussen. Je moet leren kruipen voordat je kunt leren lopen, dus maak jezelf gemakkelijk in klassen die elke pose zullen afbreken en je de juiste afstemming en vorm leren. Het creëren van een sterke basis is de sleutel tot elke krachtige praktijk.
  • Word scherp bewust van je lichaam in elke pose. Bewustzijn is een van de belangrijkste elementen in elke yogabeoefening, omdat het je niet alleen aanwezig maakt, maar je ook helpt om naar je lichaam te luisteren en je te eren om een ​​veilige beoefening te behouden. Door naar je lichaam te luisteren, kun je op de juiste manier reageren. Als een pose u scherpe, schietende pijn veroorzaakt, is dit een goede indicatie dat u zich moet terugtrekken en overwegen een wijziging aan te brengen.
  • Onthoud dat “vergelijking de dief van vreugde is.” Maak je geen zorgen over de mooie overgang die je yogi-buurman kan doen, en houd je focus op je eigen oefening. Het is gebruikelijk om afgeleid te worden door wat andere studenten doen in de realiteit, het zijn jouw zaken niet. Yoga gaat over afstemming met jezelf – geest en lichaam. Als je jezelf bezighoudt met wat anderen doen, raak je uit je eigen beoefening en dit kan resulteren in meer angst en minder zen.
  • Wees niet bang voor ongemak. In yoga gaan we allemaal op zoek naar onze voorsprong – de goede plek in elke pose die ons fysiek en mentaal uitdaagt. Hoe cliché het ook klinkt, groei vindt plaats buiten onze comfortzone, en als je die mentaliteit omarmt, kun je de mentale barrières die je voor jezelf hebt gecreëerd doorbreken. Wees voorbereid om diep te graven en verras jezelf met wat je echt kunt doen. Terwijl u werkt aan het vinden van uw voordeel, moet u voorzichtig zijn om de sensatie niet te verwarren met pijn die kan leiden tot letsel.
  • Vind de juiste instructeur. Dit kan je yoga-ervaring voor beginners maken of breken. Niet alle leraren zijn gelijk geschapen omdat ze variëren in training, ervaring en de stijl die ze leren. Sommige leraren zijn ongelooflijk inspirerend en nemen plaatsen mee waarvan je dacht dat je ze nooit zou kunnen bezoeken. Ze geven oprecht om elke student en doen de moeite om jou en je doelen te leren kennen. Ze zullen je uitnodigen om vragen te stellen en te ontdekken terwijl ze je ondersteunen tijdens je reis. Andere instructeurs zijn meer bezig met het geven van een show en maken de klas erover. Afhankelijk van wat je zoekt, maak je contact met de instructeur die je ziel uiteindelijk voedt en laat je nieuwe hulpmiddelen zien om het leven aan te pakken.
  • Accepteer waar je bent. We moeten allemaal ergens beginnen en het is belangrijk om geduldig en medelevend te zijn met jezelf terwijl je aan deze nieuwe reis begint. Haast je niet over het proces, maar observeer en omarm je groei omdat het zeker zal gebeuren als je regelmatig oefent.

De beste starttijd is NU.

Verken de verschillende soorten yoga, sta open voor mogelijkheden en zie hoe je leven transformeert voor je ogen.

Wanneer je verliefd wordt op de oefening die het beste bij je behoeften past, zul je merken dat je op een eindeloze reis van ontdekking en groei zult zijn.

YOGA DE ULTIEME BEGINNERS HANDLEIDING

pinit fg en rect red 28 - YOGA DE ULTIEME BEGINNERS HANDLEIDING